IBM
צילום: טוויטר

מניית IBM מקבלת המלצת קנייה - למה בגולדמן זאקס אופטימיים?

"אנו סבורים כי המניה תמשיך לעלות כל עוד תמהיל עסקי התוכנה ישתפר והחברה תמשיך להפגין ביצועים פיננסיים עקביים"
אדיר בן עמי |

מניית IBM INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES נסחרת בעליות שערים לאחר שבגולדמן זאקס החלו לסקר את המניה ודירגו אותה ב"קנייה" עם מחיר יעד של 200 דולר, אפסייד של 16% למחיר הסגירה ביום שישי. האנליסטים צופים צמיחה מתמשכת בעתיד.

לפי הערכות בגולדמן, IBM נמצאת בדרך להשלמת השינוי שהיא עוברת שיספק לה צמיחה ארוכת טווח, הודות לתמהיל משתפר של תוכנות תשתית המתמקדות בקוד פתוח ובינה מלאכותית, בנוסף לעסק ייעוץ שלדעתם צובר נתח שוק באופן משמעותי. "אנו סבורים כי המניה תמשיך לעלות כל עוד תמהיל עסקי התוכנה ישתפר והחברה תמשיך להפגין ביצועים פיננסיים עקביים", כתבו האנלסיטים. 

בבנק ההשקעות מצפים לצמיחה של בין 5% ל-7% בטווח הארוך, עם צמיחה של 10% בתזרים המזומנים החופשי. הצמיחה, איך לא, תהיה מונעת בעיקר על ידי מוצרים ושירותי בינה מלאכותית, כאשר גם עלייה בנתח שוק בעסק הייעוץ וצמיחה בתמהיל תוכנות הליבה של החברה צפויות לעזור. האנליסטים צופים ש-IBM תיסחר בהמשך לפי מכפיל 18 ומעלה, עלייה מהטווח של בין 9 ל-13 עד 2020 ומכפיל של 16.6 לאחרונה. 

האסטרטגיה של IBM הממוקדת בבינה מלאכותית היא תורמת מרכזית לצמיחה העתידית של החברה. מוצרים ושירותים בתחום הבינה המלאכותית זוכים לביקוש גובר, ו-IBM מנצלת את המומחיות שלה בתחום זה כדי להשיג יתרון תחרותי. הצמיחה המהירה בשוק זה מספקת לחברה הזדמנויות להגדלת ההכנסות והרחבת נתח השוק.

 

הבינה המלאכותית

פלטפורמת Watson X נחשבת לאחת המערכות המבטיחות לבניית מודלים ויישומי AI בארגונים, כאשר לפי מנכ"ל IBM, ארווינד קרישנה, במשך עשרת הימים הראשונים לאחר השקת הפלטפורמה היא הגיעה ליותר מ-150 לקוחות, ביניהם סמסונג, סיטי ונאס"א. החברה מתמקדת בדרישות של ארגונים בכל הקשור לבינה מלאכותית, כמו פרטיות, אמינות ואכיפה ונמנעה עד כה מלפתח מוצר שיתחרה בצ'טבוטים דוגמת ChatGPT.

"Watson X היא מוצר התוכנה המבטיח והחדש ביותר ש-IBM פיתחה בשנים האחרונות", אמרה האנליסטית ליסה אליס מ-MoffettNathanson . אליס חושבת ש-Watson X יכול להיות "שובר הקופות הבא של IBM", יותר מפלטפורמת הענן של החברה Red Hat's.

המערכת של IBM מורכבת משלושה חלקים, כאשר אחד עובד עם לקוחות במטרה לייצר מודלים חדשים או אוספי נתונים, השני משמש כמאגר מידע והשלישי מנטר מודלים של בינה מלאכותית ומוודא שהמידע איתו הם עובדים הוא אמין ומדויק וללא שגיאות.

קיראו עוד ב"גלובל"

למרות ש-IBM הייתה די בשקט בכל הקשור ל-AI בשונה מחברות אחרות, היא ממש לא חדשה בתחום ועבדה על תוכנות מבוססות בינה מלאכותית יותר זמן מאשר כמעט כל חברה בעולם. נזכיר שהחברה פיתחה את "כחול עמוק" תוכנת השחמט שניצחה את אלוף העולם גארי קספרוב אי שם ב-1997. המוצרים של IBM צפויים לשים אותה במקום חזק במרוץ הבינה המלאכותית, כאשר התחרות גוברת מיום ליום.

 

הדוחות לרבעון הראשון

ענקית המחשבים האמריקאית רשמה בדוחותיה האחרונים רווח מתואם של 1.69 דולר למניה על הכנסות של 14.47 מיליארד דולר, טוב יותר מצפי האנליסטים בוול סטריט לרווח מתואם של 1.60 דולר למניה אך מעט מתחת לצפי ההכנסות שעמד על 14.55 מיליארד דולר. תזרים המזומנים החופשי ברבעון מרץ הסתכם בכ-1.9 מיליארד דולר - עלייה של 600 מיליון דולר לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

במהלך הרבעון, ההכנסות מתוכנה עלו בכ-6% ועמדו על 5.9 מיליארד דולר, מתחת לקונצנזוס האנליסטים שעמד על 5.96 מיליארד דולר. הכנסות הייעוץ של IBM עמדו על 5.19 מיליארד דולר, ירידה קלה ביחס לרבעון המקביל אשתקד, וקצת מתחת לקונצנזוס האנליסטים להכנסות של 5.20 מיליארד דולר. ההכנסות מתשתיות הסתכמו בכ-3.08 מיליארד דולר. ירידה של 0.7% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אך מעל לצפי המוקדם להכנסות של 2.94 מיליארד דולר.

IBM חזרה על התחזית הקודמת שלה לפיה היא צופה צמיחה דו-ספרתית בהכנסות לשנה כולה עם תזרים מזומנים חופשי של כ-12 מיליארד דולר. במקביל IBM הודיעה כי היא תרכוש את חברת תוכנת הענן HashiCorp תמורת 35 דולר למניה ולפי שווי של 6.4 מיליארד דולר. IBM אמרה שהעסקה אמורה להגביר את ה-Ebitda המתואם במהלך השנה הראשונה לאחר השלמתה, וכן את תזרים המזומנים החופשי בשנה השנייה. IBM תממן את העסקה מהמזומנים שלה ומצפה לסגור אותה עד סוף 2024.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.