האם השקעה ביפן והודו עדיין מעניינת ומה הסיבות לאופטימיות?
מדדי המניות שוברים שיאים, גם שוקי המזרח נהנים מהסנטימנט החיובי כאשר בולטים לטובה הבורסות בהודו וביפן. מדד הניפטי 50 בהודו משלים ראלי של מעל 200% מהשפל של משבר הקורונה, ואילו מדד הניקיי שובר שיאים היסטורים בחודשים האחרונים.
בשיחה עם ביזפורטל אומרת רינת אשכנזי הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות שיש מקום להמשך עליות בשווקים האלו.
הודו - הפוטנציאל הוא גדול
"הודו במסלול של המראה, הודו היא לא סין ואחד היתרונות שלה בעיני המשקיעים זה שיעור הצמיחה הגבוה בה והרצון שלה להיות פלטפורמת הייצור של העולם בכדי למצות את הפוטנציאל הדמוגרפי שלה", אומרת אשכנזי, "המשקיעים מחזיקים אצבעות לאור הקדנציה השלישית של מודי שהודו תמשיך ותצליח. הודו כבר לא זולה והשוק עלה בשל הציפיות וחלק מהחדשות כבר מגולם"
הפוטנציאל של הודו נובע מהמעבר מחברה חקלאית לחברה מודרנית - "המסלול שהודו עשתה שונה מהרבה מדינות מפותחות, התעשייה עדיין לא מפותחת וכעת היא מנסה לסגור את הפער ולפתח תעשייה מתקדמת וזה מאפיין את השינוי התפיסתי. זה לא דבר פשוט, זאת מדינה שסובלת מתשתית לא חזקה, הון אנושי בעייתי – מצד אחד אוכלוסייה מאוד משכילה ומצד שני אוכלוסייה גדולה שלא יודעת קרוא וכתוב. ברגע שנקודת ההתחלה היא נמוכה וברגע שנעשה הרבה בכדי לשפר - הפוטנציאל הוא גדול".
יפן עוברת שינוי מבני - מתגייסת למשוך משקיעים מקומיים וזרים
"יפן עוברת תהליך שינוי מבני מרחיק לכת שלא הצליח בפעמים הקודמות. יפן מתגייסת למשוך משקיעים מקומיים וגם זרים. מה הבעיה שמנסה לפתור יפן? דוגמא אחת מהבורסה המקומית זה חוסר יעילות, 50%-40% מהחברות נסחרות מתחת למכפיל הון 1, זה אומר שהחברות לא ממונפות בצד החיובי והקצאת ההון לא יעילה, התשואה על ההון נמוכה, פחות מחצי בהשוואה לאירופה וארה"ב ולכן זה משהו שחייבים לפתור.
- ישראל והודו מהדקות קשרים כלכליים; הגדלת השקעות בין המדינות
- הודו וסין מחדשות טיסות ישירות - על רקע קריסת השיחות בין ניו דלהי לוושינגטון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"כל חברה בבורסה המקומית צריכה לפרסם איך היא הולכת לשפר את המצב – להגדיל ביי באק, להגדיל דיבידנד, לצמצם החזקות צולבות. ואיך הקצאת ההון הופכת להיות יותר יעילה. התוכנית קורמת עור וגידים והמשקיעים אופטימיים כי הדברים מתחילים לזוז בהקשר של המניות".
על פיזור תיק ההשקעות הגלובאלי אומרת אשכנזי - "השווקים בארה"ב חוו ראלי מפואר והכסף זורם גם למקומות אלטרנטיביים, לא הייתי שמה 50% מהתיק בשווקים אקזוטיים אבל פה ושם אפשר לתבל את התיק בחשיפה מעבר לארה"ב ואירופה גם לשווקים האסייתים. אנחנו אוהבים את הסיפור המבני לטווח ארוך".
אלו תהליכים נוספים מתרחשים בהודו, מה קורה עם החוב הלאומי של יפן והאם סין תחזור להיות אטרקטיבית למשקיעים – בראיון המלא:
- 3.משקיע 16/07/2024 14:32הגב לתגובה זותודה כיף לשמוע
- 2.סקירה מעולה (ל"ת)רונן 21/06/2024 19:10הגב לתגובה זו
- 1.Ron DeSantis 21/06/2024 17:43הגב לתגובה זומעניינות או לא מעניינת כאילו הם משקיעים את הכסף הפרטי שלהם. מהמרים על כספי הפנסיה. יעשו רווח , יגידו שזה בגלל שהם כאלה גאונים. יפסידו יאמרו שזה בגלל סביבה מקרו כלכלית מאתגרת. בכל מצב את העמלות שלהם הם לא ישכחו לגבות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
