אילון מאסק
צילום: טוויטר

מאסק קיבל את חבילת השכר שלו - מה עכשיו?

כעת, לאחר שהדרמה בנוגע לשכר לקראת סיום, מכוניות חדשות, נהיגה אוטונומית ומאסק עצמו הם שלושת הדברים העיקריים ששיפור בהם יעזור למניה לזנק
אדיר בן עמי | (4)

בעלי המניות של טסלה TESLA INC העניקו למנכ"ל אילון מאסק ניצחון גדול. כעת המשקיעים צריכים לחשוב מה הלאה. 

אמש (חמישי), בעלי המניות הצביעו בעד אישור מחדש של חבילת השכר העצומה של מאסק ל-2018 המעניקה למנכ"ל כ-300 מיליון אופציות מבוססות יעדים. לפי דן איבס מוודבוש, אישור חבילת השכר מסיר חוסר וודאות של 25-30 דולר למניה. במידה והמשקיעים היו מצביעים נגד החבילה זה היה מוסיף חוסר וודאות וסביר להניח מעצבן את מאסק ומדרבן אותו לעשות פחות בטסלה ויותר בשאר החברות שלו ספייסX ו-xAI.

איבס אמר כי בתרחיש השורי שלו הוא רואה את טסלה מגיעה למחיר של 350 דולר ב-12 עד 18 החודשים הבאים, כאשר הוא מאמין כי הפרק הבא בצמיחה של טסלה סביב נהיגה אוטונומית יחל בטווח הקרוב ויקח את טסלה לשווי של מעל טריליון דולר ב-2025.

למרות אישור חבילת השכר, מניית טסלה עלתה רק ב-5 דולר אמש (חמישי) כאשר הסיבה לכך היא החשש שמא חבילת השכר תיחסם שוב על ידי בית המשפט.עם זאת, הסיכויים לכך קטנים. בעלי המניות הצביעו כעת פעמיים בעד אישור החבילה והדירקטוריון חשף מידע נוסף כפי שבית המשפט דרש קודם לכן. 

כאשר הדברים יירגעו, טסלה עשויה לעלות אל עבר רמת ה-200 דולר, שמהווה רמת התנגדות לפי המנתחים הטכניים. עם זאת, זה עדיין ישאיר את המניה בירידה של כ-20% עד היום. בשביל שהמניה תצליח לעבור למגמה חיובית, מאסק יצטרך להשקיע יותר זמן בחברה. משקיעים רבים סבורים כי המנכ"ל מבלה זמן רב יותר בחברות האחרות שלו וזה לא מרגיע אותם. 

דבר נוסף שיעזור לחברה הוא דבר שנאמר כבר פעמים רבות - מודל חדש. השקה של רכב חשמלי מוזל והנעה של הביקוש בסין אלו דברים שנדרשים בהקדם האפשרי. טסלה לא צפויה להגדיל את המכירות שלה ב-2024, בין היתר בגלל שאין לה רכב במחיר נמוך יותר. החברה מתכננת להשיק אחד ב-2025 וכל עיכוב בלוח הזמנים הזה צפוי להשפיע לרעה על המניה. 

 

"טסלה היא אילון"

מאסק הקים חברת בינה מלאכותית בשם xAI וגייס עבודה מיליארדי דולרים. ובכל זאת, המשקיעים והאנליסטים בוול-סטריט מאמינים כי מעורבותו של מאסק בטסלה היא חיונית להצלחת החברה. "טסלה היא אילון", אמר מנכ"ל ברון קפיטל, רון ברון, שמחזיק 17 מיליון מניות טסלה וצפוי להצביע בעד חבילת השכר.

"אנחנו טוענים זמן רב כי אחת הסיבות העיקריות לכך שמניית טסלה נסחרת במכפיל כה גבוה היא החדשנות של מאסק", אמרו ב-CFRA. קשה לאמוד כמה ההנהגה של מאסק דוחפת את מניית טסלה, שנסחרת במכפיל רווח עתידי ל-2025 של 54. לשם השוואה, ג'נרל מוטורס נסחרת במכפיל רווח עתידי של 5. כלומר, הפרמייה של מאסק שווה בערך 500 מיליארד דולר, אך לחברות יש צפי צמיחה מאוד שונה, כמו גם בעלי מניות.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הדוחות לרבעון הראשון

בדוחותיה האחרונים רשמה טסלה רווח למניה של 45 סנט על הכנסות של 21.3 מיליארד דולר. הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 52 סנט על הכנסות של 22.3 מיליארד דולר.

החברה מסרה 386,810 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של 9% משנה לשנה. טסלה ייצרה 433,371 רכבים, ירידה של 2% משנה לשנה.  שיעור הרווח הגולמי עמד על 17.4% ורווח תפעולי של 5.5%. נתון מעניין הוא מספר הקילומטרים שנסעו לקוחות החברה עם מערכת הנהיגה האוטונומית המלאה שלה (FSD), שזינק ב-33% תוך מספר חודשים. זאת חלק מהסיבה לכך שהמניה דווקא זינקה אחרי המסחר בוול סטריט וגם כעת ב-12% במסחר המוקדם.

נראה שמה שהרים את המניה הוא פשוט אנחת רווחה של משקיעים שציפו לאכזבה גדולה יותר. בשבועות טרם פרסום הדוחות המניה נפלה במעל 20% מחשש שהתוצאות של טסלה יהיו מאוד חלשות. אז בפועל הן היו חלשות אבל לא איומות.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רוקזיר 15/06/2024 16:59
    הגב לתגובה זו
    מאסק הינו נוכל וגאון מעולם אחר. איש מסוכן מאוד חייבים לעצור את הסכנה.
  • 2.
    לא מבין 14/06/2024 21:49
    הגב לתגובה זו
    זה מה שחסר לו עוד כמה מליונים ?
  • י 15/06/2024 08:33
    הגב לתגובה זו
    אלא כח הצבעה בחברה אני חושב שעכשיו יש לו 25% מכח ההצבעה בחברה
  • 1.
    השווי של פורד הוא 45 מיליארד ושל GM 52 מיליארד. מא 14/06/2024 20:41
    הגב לתגובה זו
    השווי של פורד הוא 45 מיליארד ושל GM 52 מיליארד. מאסק קיבל בונוס יותר גבוה מהשווי של שתי החברות הללו. סחטיין
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.