האם מטא תהיה החברה הבאה שתפצל את מניותיה?
ענקית הרשתות החברתיות מטא META PLATFORMS נחשבת למוזרה מבין שבעת המופלאות בכל הקשור לפיצול מניות, כאשר היא היחידה שלא פיצלה את המניה שלה אף פעם. המניה של מטא נסחרת כעת בקצת באיזור ה-475 דולר וייתכן מאוד והיא תהיה ענקית הטכנולוגיה הבאה שתפצל את המניה שלה.
נדמה כי פיצול מניות זה אחד מהטרנדים החמים בתקופה האחרונה, כאשר חברות כמו אנבידיה NVIDIA COR , סוני SONY GROUP CORPORATION AMERICAN וצ'יפוטלה CHIPOTLE MEXICAN GRILL הכריזו לאחרונה על תוכניות לפיצול המניה וולמארט WALMART פיצלה מוקדם יותר השנה את מנייתה.
פיצול מניות לא משנה את הערך של החברה. כלומר, זאת תהיה טעות להגיד שמניה של חברה היא "זולה" יותר לאחר הפיצול רק בגלל שמחיר המניה נמוך יותר. אך הורדת מחיר המניה אכן הופך אותה לנגישה יותר עבור יותר משקיעים וכך הופך אותה הרבה פעמים לאטרקטיבית יותר.
כאמור, מטא היא היחידה מבין שבעת המופלאות שמעולם לא פיצלה את מנייתה. אפל APPLE התפצלה ארבע פעמים, כאשר הפעם האחרונה הייתה ב-2020 ולפני כן ב-2014. אמזון AMAZON פוצלה 3 פעמים, בפעם האחרונה ב-2022. הן אמזון והן אפל נוספו לדאו זמן קצר לאחר הפיצול. טסלה TESLA INC התפצלה פעמיים, ב2020 וב-2022. אלפבית GOOGLE גם כן פוצלה פעמיים, בפעם האחרונה ב-2022. הפיצול הקרוב של אנבידיה NVIDIA COR יהיה השישי במספר מאז שנת 2000.
- המהלך שהפך את לונדון לבירת פיננסים אירופית, ומה קרה היום לפני 28 שנה
- היום שבו נולדה האימפריה של מיקי מאוס והסניף הראשון של הרשת הבינל' נפתח בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נטפליקס NETFLIX , אומנם לא חברה בשבעת המופלאות, אבל כןחלק ממועדון ה-FAANG והתפצלה פעמיים, בפעם האחרונה ב-2015.
ואז יש את מיקרוסופט MICROSOFT . החברה היקרה ביותר בעולם לפי שווי שוק התפצלה שבע פעמים היסטורית, כאשר הפעם האחרונה הייתה לפני יותר מ-20 שנה: פברואר 2003. העובדה הזו הוסיפה לתהייה בקרב האנליסטים האם בכלל מיקרוסופט ולא מטא תהיה זו שתפוצל בקרוב, כאשר מחירה עומד היום על איזור ה-420 דולר. בבנק אוף אמריקה ציינו לאחרונה כי היסטורית, חברות שוקלות לפצל את המניה שלהן, כאשר מחיר המניה מגיע לאיזור ה-500 דולר.
בעוד פיצול מניות לא באמת משנה שום דבר עבור החברה חוץ ממחיר מניה נמוך יותר, בבנק אוף אמריקה כן ציינו כי פיצולים נוטים לתת דחיפה נוספת למניה שכבר עלתה המון. "מניות עלו בממוצע ב-25% במהלך 12 החודשים לאחר פיצול, לעומת עלייה של 12% במדד הרחב. הפיצולים העלו גם את התשואות בכל עשור", כתבו האנליסטים. לכן, אל תתפלאו אם מטא או מיקרוסופט יפצלו את המניה שלהן תוך זמן קצר.
מצטרפות חדשות לדאו ג'ונס?
לאחרונה עלתה השאלה האם הפיצול במניית אנבידיה עשוי להכניס אותה למדד הדאו ג'ונס, כאשר הדאו משוקלל לפי מחיר המניה ולא לפי שווי שוק בנוסף לקריטריונים בהם החברה עומדת כמו מוניטין מצוין, צמיחה מתמשכת ומספר רב של משקיעים. עם זאת, כל התכונות הללו לא מתארות רק את אנבידיה אלא גם את מטא ומיקרוסופט. במידה ומטא או מיקרוסופט, או אפילו שתיהן, אכן ילכו לפיצול ומחיר המניה שלהן יעמוד בדרישות של הדאו, יתכן מאוד ונראה עוד מצטרפות חדשות למדד הוותיק.- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בין הדוגמאות למניות טכנולוגיות שהתווספו בעבר למדד לאחר פיצול ניתן למצוא את אמזון AMAZON שהצטרפה ממש לאחרונה בחודש פברואר והחליפה את וולגרינס. זה לא היה אפשרי כאשר לאמזון היה מחיר בן ארבע ספרות. לאחר שעשתה פיצול של 1 ל-20 ביוני 2022 ולאחר שוולמארט פיצלה גם היא את מניותיה מוקדם יותר השנה ובעצם הפחיתה את ייצוג המגזר הקמעונאי בדאו, נסללה הדרך עבור אמזון להצטרפות למדד.
בנוסף, יש גם את אפל APPLE . יצרנית האייפון פיצלה את המניה שלה ל-7 ביוני 2024, מהלך שהפחית את מחירה מ-700 דולר לכ-100 דולר ונוספה לדאו במרץ 2015 במקומה של AT&T.
- 6.החלומות של גרינברג 04/06/2024 06:20הגב לתגובה זואתם דור המבול שבעתיים ושרדו מנה אחת אפיים.
- 5.החלומות של גרינברג 04/06/2024 06:19הגב לתגובה זואלי הון ושרייך גנבים בבושקה ציונית מפוחדת.
- 4.והימין הלבן בינתו כבשה אירופה לב בן סלמן וסין קרצת . (ל"ת)החלומות של גרינברג 04/06/2024 06:18הגב לתגובה זו
- 3.רהב מן החלל 04/06/2024 06:17הגב לתגובה זונחרץ . בבושקה ציונית לבשה כתום אש ?? אחזה אחוזת בית ובנקים חזקים.
- 2.אלו התשתיות עקר ומשמיד כל הגויים ישטחו ארצה וישתחוו. (ל"ת)רהב מן החלל 04/06/2024 06:16הגב לתגובה זו
- 1.אלו התשתיות עקר ומשמיד כל הגויים ישטחו ארצה (ל"ת)רהב מן החלל 04/06/2024 06:16הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
