אילון מאסק
צילום: טוויטר

האם אילון מאסק הרוויח 3.5 מיליארד דולר ממניות טסלה בזכות מידע פנים?

מאסק מואשם כי מכירת המניות בהיקף 7.5 מיליארד דולר שביצע בסוף 2022, ממנה הרוויח מאסק כ-3.5 מיליארד דולר, התבססה על מידע פנים לגבי נתוני המסירות שהתפרסמו לאחר מכן; התיק מתווסף לרשימת הצרות של מאסק שכוללת את חבילת השכר השנויה במחלוקת שלו בגובה 56 מיליארד דולר
רוי שיינמן | (8)

הסערה האחרונה שפוקדת את טסלה  TESLA INC ואת המשקיעים שלה מגיעה, איך לא, מכיוונו של המנכ"ל אילון מאסק. בעל מניות בשם מייקל פרי מאשים את המנכ"ל אילון מאסק במסחר על בסיס מידע פניםומבקש מבית המשפט להורות לו להחזיר רווחים של כ-3 מיליארד דולר. על פי התביעה, מאסק מכר מעל 7.5 מיליארד דולר במניות החברה בסוף 2022, לכאורה מתוך ידיעה שנתוני הייצור והמסירות שפורסמו זמן קצר לאחר מכן יהיו מאכזבים.

ההאשמות לא עוצרות שם. התביעה טוענת שמאסק ניצל את גישתו למידע פנים, כגון נתוני מכירות בזמן אמת, כדי לבצע את המכירות לפני שהמידע פורסם לציבור. בעקבות פרסום הנתונים הכספיים המאכזבים בינואר 2023, צנח מחיר המניה של טסלה. התובע פרי טוען שמאסק "הפר את חובותיו הנאמנות" כלפי טסלה בכך שמכר את המניות לפני שהמידע היה גלוי.

מלבד מאסק, התביעה מכוונת גם אל דירקטוריון טסלה. היא מאשימה אותם בהפרת חובת הנאמנות שלהם בכך שאפשרו למאסק למכור את המניות מבלי למנוע זאת. טסלה ומאסק עצמו טרם הגיבו לתביעה.

התביעה הזו רק מוסיפה לערימת הצרות המשפטיות של מאסק. בעוד מספר שבועות, ב-13 ביוני, צפויים בעלי המניות בחברה להצביע על חבילת השכר השנויה במחלוקת שלו, בסך 56 מיליארד דולר. שופטת מדלאוור כבר ביטלה את חבילת הפיצויים הזו בינואר האחרון לאחר שקבעה כי מאסק לא פעל בתהליך תקין לאישורה.

מאסק נמצא גם תחת חקירה רגולטורית לבדיקת החשד שעבר על חוקי ניירות ערך פדרליים בשנת 2022. החקירה נוגעת לרכישת המניות שלו בפלטפורמת המדיה החברתית טוויטר, אותה הוא מאוחר יותר מיתג מחדש כ-"X". מאסק טוען כי רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) נוקטת בחקירות "מטרידות" נגדו ללא הצדקה. מדובר בשלב נוסף בסכסוך מתמשך בין מאסק לרשות, שנמשך כבר משנת 2018, אז צייץ בטוויטר כי יש לו "מימון בטוח" להפוך את טסלה לחברה פרטית, ציוץ שהתברר כלא מדויק והוביל לסנקציות כספיות.

במקביל, תביעה נפרדת שהוגשה על ידי בעל מניות אחר מאשימה את מאסק בהונאת משקיעי "X". התביעה טוענת כי מאסק עיכב את גילוי האחזקות שלו בחברה כדי לצבור מניות במחיר נמוך יותר, ובכך פגע במשקיעים האחרים.

בינתיים, מנית טסלה נסחרת לפי שווי של 558 מיליארד דולר, זאת אחרי שירדה ב-28% מתחילת השנה וב-17% ב-12 החודשים האחרונים.

מניית טסלה ב-12 החודשים האחרונים

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    לרון 01/01/2025 12:21
    הגב לתגובה זו
    הוא שואייל....האם תנועות בעל עניין זה איננו מידע פנים והתשובה בעיני ועוד איך אז מנסים למנוע התופעה ע מכירה תקופתית ללא שיקול דעתלא תמיד זה עובד
  • 6.
    בגלל שהוא לא בשמאל הקיצוני ירדפו אותו על כל שטות (ל"ת)
    אחד 02/06/2024 23:12
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ובנוסף 02/06/2024 21:45
    הגב לתגובה זו
    שלמיליארדר כמו באפט אסור לקנות מניות בכלל כי הכמות=האצת מניות,ולחלוטין אסור שיקנה מניות BRK
  • 4.
    שנים ארוכות 02/06/2024 21:41
    הגב לתגובה זו
    ומעולם איש לא ענה או התייחס מכל בעלי המקצוע,אחד לא! אין צדיק אחד בסדום!
  • 3.
    שנים ארוכות 02/06/2024 21:39
    הגב לתגובה זו
    שאינני מבין שבעל שליטה בניגוד לבעל מניות מהשורה מקובל שאיננו משלם בדין על ניצול מידע פנים בחברה שלו
  • 2.
    מר בין 02/06/2024 18:38
    הגב לתגובה זו
    בהיותו הבעלים הוא ודאי חשוף לכל מערכות הכספים בחברתו. כך שהכותרת לכתבה הזויה.
  • 1.
    לא - והיה ברור שיתפרו לו משהו אחרי שנפגש עם טראמפ (ל"ת)
    כלכלן 02/06/2024 18:30
    הגב לתגובה זו
  • כלכלן 02/06/2024 21:43
    הגב לתגובה זו
    ברור שלכל הפושעים "תופרים" תיקיםמשפט הזוי לגמרי ישראלי לגמרי
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social