רכב חשמלי ניו  NIO
צילום: ניו

שוק הרכבים החשמליים - לאן?

מי שחקניות הרכב השולטות בשוק הרכבים החשמליים, כמה הוא צפוי לצמוח בשנים הבאות, באיזו מדינה יש שיעור מסירות של 95% רכבים חשמליים ואיפה ישראל בהשוואה עולמית?
עמית בר | (7)

המצב בשוק והצמיחה המוערכת ב-2024

שוק הרכבים החשמליים ממשיך לצמוח בקצב מהיר גם ב-2024, כאשר האנליסטים צופים גידול שנתי ממוצע של 23% עד שנת 2035. בארצות הברית, נמכרו מעל ל-1.4 מיליון רכבים חשמליים בשנת 2023, עם עלייה של יותר מ-40% בהשוואה לשנה הקודמת. באירופה, נמכרו כמעט 3.2 מיליון רכבים חשמליים, גידול של כמעט 20% לעומת 2022. בסין, השוק הגדול בעולם, נמכרו למעלה מ-5 מיליון רכבים חשמליים בשנה החולפת.

החברות המרכזיות בתחום

השוק נשלט על ידי מספר חברות מובילות, כאשר טסלה, BYD וניסאן הן השחקניות הבולטות ביותר:
  • טסלה: טסלה ממשיכה להוביל את השוק עם מכירות חזקות של דגמים כמו Model 3 ו-Model Y. בארצות הברית, טסלה מחזיקה בנתח שוק משמעותי של מעל ל-60% משוק הרכבים החשמליים.
  • BYD: החברה הסינית BYD היא השחקנית הגדולה ביותר בסין עם מכירות שיא של דגמים כמו Tang ו-Han. בסין, נתח השוק של BYD עולה על 30%.
  • ניסאן: ניסאן ממשיכה להיות שחקן מרכזי בשוק האירופי עם דגם ה-Leaf הפופולרי שלה. ניסאן מחזיקה בנתח שוק משמעותי במיוחד ביפן ובאירופה.
 

נתח השוק בארה"ב, אירופה וסין

בארצות הברית, טסלה מובילה את השוק עם יותר מ-60% מנתח השוק. באירופה, שוק הרכבים החשמליים מפוזר יותר, כאשר טסלה, פולקסווגן וניסאן מתחרות על הבכורה. בסין, BYD וטסלה הן השחקניות המרכזיות, כאשר BYD מובילה עם נתח שוק של מעל ל-30%.

95% מהרכבים החדשים בנורבגיה הם חשמליים

במדינות שונות יש מקומות ייחודיים שמובילים בתחום הרכבים החשמליים:
  • נורבגיה: נורבגיה היא המובילה בעולם באחוז הרכבים החשמליים, עם 95% מכלל הרכבים החדשים שנמכרים הם חשמליים. המדינה מציעה תמריצים כלכליים משמעותיים למעבר לרכבים חשמליים.
  • גרמניה: גרמניה היא השוק הגדול ביותר באירופה לרכבים חשמליים, עם 18% מכלל המכירות של רכבים חדשים שהיו רכבים חשמליים בשנת 2023.
  • סין: סין היא השוק הגדול ביותר בעולם לרכבים חשמליים מבחינת כמות מכירות, והיא ממשיכה להשקיע בתשתיות ובתמריצים כדי להגדיל את אחוז הרכבים החשמליים על הכביש.
ומה קורה בישראל? נתח השוק במסירות הולך ועולה כשהוא מתקרב ל-20% מהיקף מסירות הרכב בכלל. על פי ההערכות קצב העלייה במסירות רכבים חשמליים יעלה על 20% בשנה, כשהיעדים הממשלתיים מדברים על מסירות רכבים חשמליים של 100% בשנת 2030. לא בטוח שזה יתאפשר, אבל זה היעד. 

מדיניות ממשלתית ותמריצים כלכליים

הצמיחה בשוק הרכבים החשמליים נתמכת על ידי מדיניות ממשלתית ותמריצים כלכליים. בארצות הברית, חוק האינפלציה (IRA) מספק זיכוי מס של 7,500 דולר לרכבים חשמליים שעומדים בדרישות מסוימות, מה שתמך במכירות של דגמים פופולריים כמו ה-Tesla Model Y. באירופה, המדיניות משתנה בין המדינות, כאשר בגרמניה, למשל, הוסרו סובסידיות לרכבים היברידיים טעונים (PHEV) ונסגרו כל הסובסידיות לרכבים חשמליים בסוף 2023.

 

חדשנות טכנולוגית ושיפור חוויית המשתמש

החדשנות הטכנולוגית בתחום הסוללות והטעינה המהירה ממשיכה לשפר את חוויית המשתמש ולהפוך את הרכבים החשמליים לאטרקטיביים יותר עבור הצרכנים. לדוגמה, שיפורים בטכנולוגיית הסוללות יכולים להפחית את עלויות הייצור ולהגדיל את טווח הנסיעה של הרכבים. חברות כמו טסלה, ניסאן ו-BYD משקיעות בפיתוח סוללות חדשות ובתשתיות טעינה מתקדמות. העלייה במכירות משקפת את האמון הגובר של הצרכנים בטכנולוגיה וביתרונותיה הסביבתיים.

 

תשתיות טעינה ותחזוקת רכבים חשמליים

אחד האתגרים הגדולים ביותר לשוק הרכבים החשמליים הוא הצורך בהקמת תשתית טעינה מתאימה. כיום, קיים מחסור בתחנות טעינה מהירות, במיוחד באזורים כפריים ובפרברים. ממשלות ויזמים פרטיים משקיעים בהקמת רשתות טעינה רחבות ומתקדמות. בארצות הברית, למשל, התוכנית הפדרלית משקיעה מיליארדי דולרים בהקמת תחנות טעינה ציבוריות כחלק מהמאמצים לעודד את המעבר לרכבים חשמליים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

מגמות עולמיות וחדירה לשווקים חדשים

בעוד שהצמיחה בשווקים המפותחים נמשכת, רכבים חשמליים מתחילים לחדור גם לשווקים מתפתחים כמו הודו וברזיל. במדינות אלו, רכבים דו-גלגליים ותלת-גלגליים חשמליים הופכים לפופולריים יותר בשל נגישותם ומחירם הנמוך יחסית. בהודו, לדוגמה, מכירות רכבים חשמליים עלו ב-70% בשנת 2023, כאשר נרשמו כ-80,000 רכבים חשמליים חדשים.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מיקי 05/06/2024 20:54
    הגב לתגובה זו
    אין תמריצים וההפך מעלים את המיסים ועושים הכל כדי שלא נעבור לחשמליות. מצד שני גם תשתיות ציבוריות אין וגם לא אופק אופטימי... בקיצור מדיניות כושלת בכל תחום
  • 6.
    טקסט שטחי מדי (ל"ת)
    לוקו 04/06/2024 19:09
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מיואש 04/06/2024 13:58
    הגב לתגובה זו
    בקרוב - מס נסועה על רכבים חשמליים בלבד.
  • 4.
    טכנולוגיה לא מספיק מבושלת (ל"ת)
    העיקר שמו טאבלט 03/06/2024 17:42
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איתי 02/06/2024 17:19
    הגב לתגובה זו
    ירידה חדה בביצועים וץ ירידה הקיבולת הסוללה ונזק מצטבר. בהצלחה למי שקונה
  • 2.
    חיגז 02/06/2024 15:07
    הגב לתגובה זו
    מאמר מגמטי מזכיר רק את טסלה,BYD,ושארהחברות.היכן ינדאי ,קיה
  • 1.
    שוק הרכבים החשמליים - לאן? לפח. (ל"ת)
    הצחתיהוני 02/06/2024 13:55
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.