אינפלציה ארצות הברית
צילום: גיא טל

האינפלציה בארה"ב עלתה ב-0.3% באפריל, הוצאות הצרכנים נחלשו

ב-12 החודשים עד אפריל עלה מדד המחירים ב-2.7%; הוצאות הצרכנים עלו ב-0.2% באפריל, לאחר עלייה של 0.7% במרץ
אדיר בן עמי | (2)

מדד המחירים לצריכה אישית שפורסם היום עלה ב-0.3% בחודש אפריל. ב-12 החודשים עד אפריל עלה מדד המחירים ב-2.7%. הוצאות הצרכנים, המהוות יותר משני שליש מהפעילות הכלכלית בארה"ב, עלו ב-0.2% באפריל, לאחר עלייה של 0.7% בחודש מרץ. הנתונים המעורבים הללו הגיעו בהתאם לצפי הכלכלנים ומצביעים על היחלשות הצריכה הפרטית, בנוסף לקשיחות האינפלציה.

נתוני האינפלציה האחרונים מספקים אם בכלל מעט בהירות האם תהיה הורדת ריבית בספטמבר, כאשר על מנת שהאינפלציה תחזור ליעד ה-2% נדרשת קריאת אינפלציה חודשית של 0.2% לאורך זמן. נתוני התוצר המקומי הגולמי המתוקנים, שפורסמו ביום חמישי, הראו כי הוצאות הצרכנים התמתנו לקצב של 2% ברבעון הראשון, מקצב של 3.3% באוקטובר-דצמבר.

תשואות האג"ח ל-10 שנים יורדות עד 1% בתגובה לפרסום נתוני האינפלציה, כאשר שוק המניות עבר לירידות שערים ומחק את העליות קודם לכן. כרגע החוזים על ריבית הפד מתמחרים סיכוי של קצת יותר מ-50% להורדת ריבית בספטמבר, עם הסתברות של 66% להורדת ריבית בנובמבר.

מחירי הסחורות עלו ב-0.2% בחודש אפריל, לאחר עלייה של 0.1% בחודש קודם לכן. מחירי השירותים עלו ב-0.3%, ירידה מ-0.4% במרץ. הדיור והשירותים נותרו התורמים הגדולים ביותר לעלייה בחודש שעבר. מחירי האנרגיה עלו ב-1.2% ומחירי המזון ירדו ב-0.2%.

הפד השאיר את הריבית בטווח של 5.25-5.5% ב-10 החודשים האחרונים, כאשר מספר פעמים דווח על קריאות אינפלציה ושוק העבודה חזקות מהצפוי, לאחר נתונים מעודדים ברבעון הרביעי של 2023. בעוד האינפלציה נשארה דביקה, העליות בשוק העבודה באפריל היו ברמה הנמוכה ביותר מזה שישה חודשים.

 

"העלאות הריבית עדיין על השולחן"

הפדרל ריזרב מוכן להשאיר את הריבית ברמה הנוכחית כל עוד יידרש על מנת להוריד את האינפלציה ליעד השנתי של 2%, אמר לאחרונה נשיא הפד של מיניאפוליס, ניל קשקרי. ואף הזהיר כי הפד עשוי להעלות את הריבית במידה וצמיחת המחירים תאיץ מחדש.

"נשאלתי פעם רבות מתי אנו מורידים את העלאת הריבית מהשולחן", אמר קשקרי בברקליס. "אני לא חושב שמישהו הוריד אותם אי פעם באופן רשמי מהשולחן". זה לא אומר שהעלאת הריבית היא וודאית, אבל לפי קשקרי ריבית גבוהה לזמן ארוך יותר היא ככל הנראה התרחיש הסביר ביותר. האינפלציה תצטרך לחזור ולעלות על מנת שהפד יגביר את המאמצים. "אם נופתע מהנתונים הנכנסים, אז נעשה מה שאנחנו צריכים לעשות על מנת להוריד את האינפלציה ליעד ה-2%". 

קיראו עוד ב"גלובל"

זוהי תחזית שונה בהחלט מזו של בנקים מרכזיים בכלכלות מפותחות אחרות. גוש האירו חווה צמיחה כלכלית איטית יותר ואינפלציה נמוכה יותר מאשר ארה"ב בשנת 2024 ולפי הערכות הבנק המרכזי האירופי יוריד את הריבית ברבע נקודת אחוז בפגישתו הבאה שתערך ב-6 ביוני.

הפגישה הבאה של הפדרל ריזרב תתקיים ב-11-12 ביוני והחוזים העתידיים על הריבית מתמחרים סבירות של פחות מ-1% לכך שהריבית תזוז מטווח ה-5.25%-5.5%. 

 

פרוטוקול הפד

בפרוטוקול של פגישתו האחרונה של הפד, פקידי הבנק המרכזי ציינו כי הם מרגישים בנוח להשאיר את הריבית בטווח של 5.25%-5.5% לזמן ארוך יותר, עד שהאינפלציה תראה סימנים כי היא חוזרת ליעד ה-2% על בסיס בר קיימא. הפקידים ציינו את קריאות האינפלציה "המאכזבות" ברבעון הראשון והראו חששות כי האינדיקטורים מצביעים על מומנטום כלכלי חזק.

קובעי המדיניות סבורים כי יקח זמן רב יותר מהצפוי עד שיתקבל הביטחון כי האינפלציה נעה לכיוון יעד ה-2%. יותר מזה, מספר חברים בוועדה אמרו כי הם פתוחים לאפשרות להעלות את הריבית ולהחמיר את המדיניות במידה ולא תהיה התקדמות באינפלציה או יהיו סיכונים לעלייה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כשה$ יתחזק יהיו חייבים להוריד את הריבית. (ל"ת)
    כלכלן בכיר 01/06/2024 09:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    וסילי צ'יבוטרו 31/05/2024 22:20
    הגב לתגובה זו
    כסף מתחת לבלטות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.