קונוקו פיליפס
צילום: טוויטר

קונוקו פיליפס תרכוש את מרתון אויל ב-22.5 מיליארד דולר

בעלי המניות של מרתון יקבלו 0.255 ממניית קונוקו עבור כל מניה שברשותם. החברות אמרו כי העסקה מייצגת פרמיה של 14.7% למחיר הסגירה של מרתון ביום שלישי האחרון
אדיר בן עמי |

קונוקו פיליפס CONOCOPHILLIPS היא ענקית הנפט האחרונה שמבצעת רכישה גדולה ומסכימה לרכוש את יצרנית הנפט מרתון אויל MARATHON OIL CORP תמורת 22.5 מיליארד דולר, כולל חוב נטו של 5.4 מיליארד דולר. בתגובה להכרזה, מניית קונוקו פיליפס מאבדת 4% ומניית מרתון מזנקת ב-8%. בוול-סטריט יחסית חיוביים בנוגע לעסקה וציינו כי קיימים מספר יתרונות שגורמים לעסקה להיראות בעלת ערך רב ואולי אפילו זולה.

בעלי המניות של מרתון יקבלו 0.255 ממניית קונוקו עבור כל מניה שברשותם. החברות אמרו כי העסקה מייצגת פרמיה של 14.7% למחיר הסגירה של מרתון ביום שלישי האחרון. העסקה נמצאת באותו קנה מידה עם כמה עסקאות אחרות בתעשייה, כולל רכישת פיוניר על ידי אקסון מוביל. 

הפרמיה על העסקה נראית יחסית צנועה בהתחשב בכך שקונוקו נסחרת בפרמיה משמעותית ביחס למרתון, עם מכפיל חזוי לארבעת הרבעונים הבאים של 12.9 לעומת 8.7. מרתון, המחזיקה בפעילות בצפון דקוטה, ניו מקסיקו, טקסס, אוקלהומה וגינאה החדשה, לא צומת מהר כמו כמה חברות נפט אחרות, אבל היא מייצרת תזרים מזומנים שאמור לעזור לקונוקו להגדיל את הדיבידנדים שלה.

קונוקו אמרה כי היא מצפה להגדיל את הדיבידנדים שלה ב-34% ל-78 סנט למניה, החל מהרבעון הרביעי של השנה. החברה מתכננת לרכוש מחדש מניות בשווי של יותר מ-7 מיליארד דולר בשנה המלאה הראשונה לאחר סגירת העסקה, לעומת יותר מ-5 מיליארד דולר קודם לכן, ולרכוש מחדש יותר מ-20 מיליארד דולר במניות בשלוש השנים הראשונות. בקצב הזה, החברה אמורה להיות מסוגלת לרכוש בחזרה את מלוא שווי העסקה תוך פחות מארבע שנים.

"רכישה זו של מרתון אויל מעמיקה עוד יותר את הפורטפוליו שלנו ומתאימה למסגרת הפיננסית שלנו, כמו גם מוסיפה מלאי איכותי ובעלות נמוכה", אמר ריאן לאנס, מנכ"ל קונוקופיליפס.

עוד ציינה קונוקו כי היא מצפה לחסוך לפחות 500 מיליון דולר בעלויות השוטפות ובהוצאות הון במהלך השנה המלאה הראשונה לאחר סגירת העסקה. החברה היא חברת האנרגיה השלישית בגודלה בארה"ב, אך שווי השוק שלה הוא פחות ממחצית מזה של אקסון או שברון, כך שהיא מוגבלת לעסקאות קטנות יותר.  קונוקו נסחרת כעת לפי שווי של 133.7 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה איבדה 0.1% מתחילת השנה ועלתה ב-14% ב-12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.