יפתח מוצרי AI מחוץ לטסלה? חברות הייעוץ נגד חבילת השכר של מאסק
חברת הייעוץ Glass Lewis המליצה לבעלי המניות של טסלה TESLA INC לדחות את ההצעה להחזיר את חבילת השכר של המנכ"ל אילון מאסק בשווי של כ-56 מיליארד דולר שהוענקה לו ב-2018. ההצעה עשויה לגרום לדרמה בפגישת המשקיעים השנתית של יצרנית הרכבים החשמליים.
הסיבה להתנגדות המחודשת של חברת הייעוץ בנוגע לחבילת השכר של מאסק מגיעה לאחר שבית המשפט בדלאוור ביטל את החבילה בינואר האחרון לאחר שהשופט קבע כי דירקטוריון טסלה לא חשף כראוי ניגודי עניינים פוטנציאליים בין מאסק למועצת המנהלים. חבילת השכר העניקה למאסק כ-300 מיליון אופציות שיוענקו על בסיס השגת אבני דרך. הדירקטוריון העלה מחדש להצבעה את הנושא יחד עם גילוי נאות בנוגע לניגודי עניינים אפשריים, כאשר בעלי המניות צפויים להצביע בעניין ב-13 ליוני בכנס המשקיעים של טסלה.
במידה והמשקיעים יצביעו 'לא' הדבר יחזיר את דירקטוריון החברה לדיונים בנוגע לחבילת השכר של המיליארדר וכנראה יעצבן את מאסק שאמר בעבר כי הוא מעוניין להחזיק ב-25% מכוח ההצבעה על מנת לשמור על פרוייקטי הבינה המלאכותית בתוך חברת הרכב ואיים כי במידה ולא ישיג זאת הוא יפתח את הפרוייקטים מחוץ לטסלה. עם חבילת השכר של 2018, מאסק מחזיק בכמעט 20% מכוח ההצבעה.
מדובר במהלך מוקדם ומשמעותי מצד חברת הייעוץ אך לא מפתיע. שתי חברות הייעוץ ISS ו-Glass Lewis המליצו להצביע נגד חבילת התשלום המקורית ב-2018. גם הסיבות למהלך אינן מפתיעות, שכן השכר של מאסק נחשב לחריג באמריקה התאגידית. יש מעט, אם בכלל, מנכ"לים עם חבילות שכר המתקרבות לזו שקיבל מאסק.
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות האתגרים הרבים בהם נתקלה החברה וההתבטאויות השנויות במחלוקת של המנכ"ל, מאז סוף 2018, מניית טסלה זינקה בערך פי 8 והוסיפה באיזור ה-500 מיליארד דולר לשווי השוק של החברה. זו אחת הנקודות שעשויות להירשם לטובת מאסק. בפעם הקודמת שההצעה עלתה להצבעה, היא אושרה ברוב של 70%, למרות התנגדויות חברות הייעוץ. הפעם, מספר קבוצות של בעלי המניות דוחקות באחרים לאשר את חבילת השכר, בעוד אחרות כבר הצהירו שיצביעו נגד. דירקטוריון טסלה פנה לבעלי המניות הגדולים על מנת לאשר את העסקה ומאסק מנסה גם הוא לעודד את בעלי המניות להצביע בעד.
הקשיים האחרונים עשויים להשפיע על בעלי המניות
ענקית הרכב החשמלי חוותה תחילת רבעון שני חלשה באירופה, שם ציפה המנכ"ל אילון מאסק לביצועים טובים בהרבה מאשר בחודשים הראשונים של השנה. איגוד יצרני הרכב האירופאי דיווח כי יצרנית הרכב מכרה רק 13,951 כלי רכב באירופה באפריל, ירידה של 2.3% בהשוואה לשנה שעברה והנתון הנמוך ביותר שלה מאז ינואר 2023. הנתונים של טסלה היו חריגים לרעה בתוך חודש מעודד באופן כללי עבור מכירות הרכבים החשמליים באירופה, אשר עלו ב-14% לעומת התקופה המקבילה.
טסלה דיווחה באופן דומה על ירידה במשלוחים מהמפעל בשנגחאי בחודש זה, בניגוד לצמיחה חזקה יותר בתעשיית הרכב החשמלי הרחבה יותר של סין. מאסק אמר למשקיעים ב-23 באפריל כי החברה צופה להתאושש מכמה בעיות שפגעו בייצור ברבעון הראשון, כולל שיבושים בשרשראות האספקה בים האדום והשריפה ליד המפעל שלה בגרמניה שהביאה להשבתה זמנית שלו. "אנחנו חושבים שהרבעון השני יהיה הרבה יותר טוב", אמר מאסק בשיחת המשקיעים אחרי דוחות הרבעון הראשון של החברה.
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
עם זאת, הלחצים מסין ממשיכים. בתחילת השנה המתחרה הסינית של טסלה, BYD, הורידה את מחיר הרכב שלה Seagull ל-10,000 דולר בלבד. תג המחיר הנמוך במיוחד הזה הפתיע את וול-סטריט וגרם לתהיות האם טסלה מסוגלת בכלל להגיע למחירים האלה. לפי הערכות האנליסטים, במידה וטסלה תחל למכור רכב מוזל, מחירו יתחיל באיזור ה-14,000 דולר, עדיין יותר יקר מהרכב של BYD. הסיבה לכך היא בעיקר העובדה ש-BYD מייצרת בעצמה את הסוללות שלה בסין, בעוד טסלה נעזרת בספק צד שלישי.
- 2.איך מצביעים? קניתי דרך הבנק (ל"ת)אור 29/05/2024 20:16הגב לתגובה זו
- 1.אחד מהטובים 29/05/2024 00:12הגב לתגובה זוממש כתבה לעניין...כל הכבוד על המידע!!!
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
שווקים מסחר (AI)השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות.
מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.
בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה.
מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?
חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.
