הצרות בסולאראדג' נמשכות - "השוק האמריקאי יירד השנה, גם ב-2025 לא יהיה שיפור משמעותי"
סולאראדג' במשבר מתמשך ולא בטוח שהוא לקראת הסוף. ערמות של מלאי במחסנים של החברה, ערמות של מלאי אצל המפיצים והחברה ממשיכה לייצר ולהגדיל מלאי. ברבעון השני זה צפוי להשתנות לדברי ההנהלה, וגם היום בכנס של בית ההשקעות אופנהיימר, אמר סמנכ"ל הכספים רונן פייר שהמלאי יצטמצם. אבל זה חייב להיות במהירות, אחרת יהיו לסולאראדג' מלאים לא רלבנטיים לשוק.
השוק לא מחכה לסולאראדג' - טסלה פיתחה סוללה עם ממיר שמהווה תחליף לממירים הקיימים של אנפייז, סולאראדג' והחברות הסיניות. התחום הזה אומנם לא המוקד של טסלה, אבל טסלה זה "שם גדול", טסלה זה מוצר, מותג, מוניטין. השוק עשוי לאמץ את טסלה על חשבון ההאחרות, גם אם הממיר של טסלה לא נחשב טכנולוגית בטופ. במקביל הטכנולוגיות של היצרניות האחרות ממשיכות להתקדם וצפויות השקות בהמשך השנה. הנהלת סולאראדג' שסבלה מקשיחות עסקית וקושי גדול להתגמש למצב, משלמת מחיר גדול - הרווחיות שלה נמוכה, השקעות שעשתה במאות מיליונים הולכות לפח, השקעה ענקית במפעל לייצור סוללות בדרום קוריאה, בסימן שאלה.
המשקיעים אומנם יודעים שיש לחברה טכנולוגיה וערך לצרכנים, אבל ככל שעובר הזמן, הם רואים הנהלה שלא יודעת לתקן את הטעויות במהירות ומתקשה להגיב לשוק. "אנחנו עובדים קשה לייצר ערך" אמר יוגב ברק, סמנכ"ל השיווק של החברה בועידת ההשקעות באנרגיה של ביזפורטל לפני כחודשיים - "הרצון והמטרה הוא שלנו להיות אחת החברות המובילות בתחום. בין אם זה על גגים פרטיים, גגות מסחריים או אתרים גדולים יותר".
- כך נעשה ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם
- דירה מקבלן או דירה מיד שנייה? או - למה דירות יד שנייה זולות משמעותית מדירות קבלן?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בטוח הקרוב, צריך יהיה לראות אם סולאראדג' יודעת לתרגם את ההון החוזר (מלאי, לקוחות, ספקים) בעיקר המלאי למזומנים. זה יקרה כאשר החברה תצמצם את המלאי. הנהלת החברה אמרה שזה יקרה ברבעון השני ואילך. במקביל יהיה צריך לבחון את ההצלחה של טסלה עם הסוללות והממירים בקליפורניה. אם כשהשוק שם יחזור, טסלה תהיה חזקה, זה איום גדול על השוק, בעיקר האמריקאי.
כמו כן, חשוב להבין את המכירות "האמיתיות" של סולאראדג'. כאשר היא מכרה לפני שנתיים-שלוש אלו היו מכירות על אוויר. המפיצים קנו למלאי כי חשבו שהביקושים ימשכו, וכעת יש עודפי מלאי ענקיים באירופה וארה"ב. זה גרם גם לפגיעה ענקית בחברות הממירים - סולאראדג' ואנפייז (שנפגעה משמעותית פחות), וזה פגע בכל המפיצים - כמות גדולה של מפיצים שלא עמדו בהפסדים ובחובות יצאה מהשוק.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ולכן, לא מספיק לבחון את המכירות של סולאראדג' אלא את המכירות בשוק עצמו. אם המכירות של המפיצים, כלומר ההתקנות עולות על המכירות של היצרניות לרבות סולאראדג', זה אומר שהמפיצים מקטינים מלאי ואלו חדשות טובות, כשבכל מקרה, זה לא תהליך של רבעון אלא של שנה פלוס. זה קורה במקומות מסוימים, אבל זה לא מתבטא עדין בדוחות של סולאראדג'.
"בשוק האמריקאי אנחנו צופים ב-2024 ירידה בשוק, אני לא רואה שיפור משמעותי גם ב-2025" אמר היום רוני פייר, סמנכ"ל הכספים של סולאראדג', בכנס של בית ההשקעות אופנהיימר "מה שמניע את השוק זה שאנשים לוקחים הלוואה בשביל להתקין את הפאנלים הסולאריים. כל עוד הריבית גבוהה לא נראה התאוששות. זה לא שווה כלכלית. ההחזר על השקעה עומד על בין 11 ל-12 שנים וזה לא אטרקטיבי. כשהריבית תרד ועלות ההתקנה תרד וזה מתרחש בשוטף, יחזרו להתקין".
"באירופה המצב מגוון יותר. אנחנו במצב שבו ההתקנות של המוצרים גבוהות משמעותית מאשר המכירות למפיצים. ברבעון רביעי ראינו 750 מיליון דולר של עודפי מלאי ולהערכתנו זה ייסגר עד סוף השנה. ברגע שזה יקרה היקף המכירות ללקוחות שם הוא כ-600 מיליון דולר. עונתית רואים שם עלייה של 15-20% ברבעון שני, עלייה ברבעון שלישי וברבעון רביעי ירידה לקראת החורף. אנחנו צופים לפחות בתום הרבעון הראשון הבא שהביזנס יהיה באזור ה-600 מיליון דולר".
התחרות באירופה היא בעיקר מיצרניות סיניות וחברות אירופאיות כשאנפייז מתחרה בעיקר בארה"ב. השוק האירופאי מגוון כשגרמניה היא הפוטנציאל הגדול.
סולאראדג' נסחרת ב-2.7 מיליארד דולר, כשיש לה 350 מיליון דולר בקופה והון חוזר (מלאי, לקוחות, ספקים) של 1.7 מיליארד דולר. ברגע שהמלאי יצטמצם המזומנים יעלו. הצפי של האנליסטים לשנת 2024 הוא למכירות של 1.35 מיליארד דולר השנה ו-2.23 מיליארד דולר בשנה הבאה. ההפסד השנה על פי הקונסנזוס יגיע ל-4.1 דולר כשבשנה הבאה ההערכות הן לרווח של 3 דולר
אבל, הנהלת סולאראדג פספסה את השוק בשנה האחרונה ולא הבינה בזמן אמת את גודל המשבר. האם הם יצליחו הפעם? מסתבר שיש הרבה שחושבים שלא - כ-17% ממניות החברה מוחזקות על ידי שורטיסטים. אלו רואים את רמות המלאי, את הפספסו בהכנסות, את הרווחיות הנמוכה וחושבים שהדרך עוד למטה. אז לחברה יש כמה רבעונים כדי להוכיח שזה לא כך, כדי להוכיח שהטכנולוגיה שלה טובה, כדי להוריד את המלאי, כדי לחזור להיות עם רווחיות סבירה. אחרת כדור השלג עלול להביא אותה גם לשיתוק טכנולוגי. מנגד, יש לומר, מדובר על החברה שעדיין ממוצבת בטופ של תחום הממירים לצד אנפייז וחזרה למכירות סבירות באירופה כבר בתחילת שנה הבאה, עשוה להוביל את המשקיעים להאמין בחברה ובמניה. זה לא פשוט, הדרך מייגעת, אבל סולאראדג' כבר היתה במשברים ויכלה להם. הפעם זה משבר מסוג אחר לגמרי וגדול יותר, אבל מכל הבחינות יש לה את חומרי הגלם להצלחה - טכנולוגיה טובה, הנהלה שידעה בעבר להביא את החברה להצלחה, שוק צומח (בטווח הארוך), מזומנים בקופה.
- 12.הסינים יאכלו אותם, אין להם שום חפיר. (ל"ת)אניי 28/05/2024 00:20הגב לתגובה זו
- 11.החברה בדרך לפשיטת רגל בתוך 2-3 שנים. (ל"ת)מישהו מהתחום 27/05/2024 10:23הגב לתגובה זו
- 10.אחד שיודע 26/05/2024 23:14הגב לתגובה זואחד שמבין
- 9.קראוונה 26/05/2024 22:27הגב לתגובה זוסולאר שווה 4 $ - בדרך לפשיטת רגל - אסור לגעת
- 8.בתחרות של היום כשאתה עומד במקום למעשה אתה נסוג לאחור. (ל"ת)בכר 26/05/2024 19:50הגב לתגובה זו
- 7.הפסדתי ים כסף אכזבה ענקית היה להם מנכל ניפלא לצערנ 26/05/2024 19:29הגב לתגובה זוהפסדתי ים כסף אכזבה ענקית היה להם מנכל ניפלא לצערנו ניפטר
- 6.אנפייז אהובתי 26/05/2024 16:36הגב לתגובה זוסולראדג' בדרך להתפרקות. קופת המזומנים נשחקת, אין מוצרים חדשים. והקיימים? נמכרים ברבע מחיר אצל הסינים.
- 5.את המוצר של סולאראדג' קונים ב-1/4 מחיר באלי-אקספרס! (ל"ת)מנכ״ל טבע 26/05/2024 15:41הגב לתגובה זו
- 4.חברה פח (ל"ת)הנהלה פח 26/05/2024 13:59הגב לתגובה זו
- 3.מנכ"ל פח צריך לעוף מזמן (ל"ת)צבי לנדאו 26/05/2024 13:47הגב לתגובה זו
- צבי - אתה הראש, אתה אשם (ל"ת)גיא סלע 11/06/2024 19:42הגב לתגובה זו
- 2.איש מקצוע 26/05/2024 13:04הגב לתגובה זוהאינדיקציה הגרועה היא רמת הסיקור. אם עד חודש אפריל הסיקור עמד על 35 אנליסטים בממוצע, הרי בחודש מאי ואנחנו כבר בסופו יש רק 10 אנליסטים שנתנו חוות דעת. כשמניה מאבדת סיקור אנליסטי, הדבר מלמד על הפוטנציאל שלה או במקרה הזה על חוסר הפוטנציאל . כמובן אנליסטים יכולים לטעות גם הם מתנהגים לעיתים כעדר, אבל זו נקודה למחשבה
- 1.אלפי ישראלים הפסידו כספים כדי להפסיק לדווח עליהם 26/05/2024 12:18הגב לתגובה זואלפי ישראלים הפסידו כספים כדי להפסיק לדווח עליהם
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת?
החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל.
שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.
ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.
מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?
השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.
השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.


