סוזוקי
צילום: אתר החברה

מחזיקי רכבי סוזוקי מהעבודה - ייתכן שתשלמו יותר

החל ב-1.6.24 תבוטל ההפחתה בשווי שימוש לדגמי סוזוקי עם הנעה 'היברידי קל'; מה המשמעות?
יואב פולס |
נושאים בכתבה סוזוקי

רשום המיסים הודיעה כי החל ב 1.6.24 תבוטל ההפחתה בשווי השימוש מהן נהנו מחזיקי דגמי סוזוקי – סוויפט, איגניס, ויטארה, SX-Crossover ו-S-cross בעלי הנעה היברידי קל (Mild Hybrid), ושווי השימוש יחושב מהשווי המלא המתואם של הרכב, ללא כל הטבה. הודעה זו מביאה לסיום פרשה הנמשכת על פני זמן רב, ואשר יצרה אפליה בין בעלי כלי רכב עם הנעה היברידית קלה שאינם מתוצרת סוזוקי, לבין אלו המחזיקים ברכבי סוזוקי.

בקצרה, המדינה ברצותה לעודד כלי רכב 'ירוקים' בעלי פליטת מזהמים נמוכה, קבעה מספר הקלות האמורות לעודד את הצרכן להעדיף כלי רכב מסוג זה. אחת ההקלות התייחסה לחישוב שווי השימוש הנגזר כאשר עובד מקבל רכב מהעבודה. כך קבעה המדינה כי מי שיעדיף רכב היברידי ממקום העבודה יהנה מהטבה בגובה 530 שקל לחודש בסעיף שווי שימוש, מי שיבחר ברכב פלאג אין הייבריד יהנה מהטבה בגובה 1050 שקל בסעיף שווי שימוש, ומי שיבחר ברכב חשמלי יהנה מהטבה בגובה 1260 שקל לחודש.

רכב היברידי הוא רכב המצויד בשני מנועים, מנוע בעירה פנימי רגיל (לרוב בנזין) ומנוע חשמלי הניזון מסוללה גדולה יחסית בהשוואה למצבר הרכב. הרכב יכול לנסוע במהירויות נמוכות ולטווח מוגבל רק באמצעות המנוע החשמלי, ובכך גם לחסוך בדלק וגם לנסוע כאשר הוא אינו פולט מזהמים כלל.

עיקר הסוגייה מתייחסת לרכב המוגדר כ'היברידי קל'. מערכות רכב היברידי קל הן מערכות בסיסיות מאוד, עם סוללה לא גדולה המאפשרות כיבוי מנוע הבנזין בגלישה לקראת עצירה ובכך להפחית פליטת מזהמים, אולם הן לא מאפשרות נסיעה אמיתית ברכב כמו רכב היברידי אמיתי.

הבעיה נוצרה כאשר יבואנית סוזוקי לישראל קבוצת מכשירי תנועה סיווגה את הדגמים השונים ככלי רכב היברידיים בדיווחים השונים, בעוד שיבואנים אחרים אשר גם להם כלי רכב עם מערכות 'היברידי קל' לא עשו כן. רישום הרכב כהיברידי זיכה את מחזיקי הרכב בהטבות המיסוי הנלוות.

תביעה שהגיש מחזיק רכב לבית המשפט בדרישה להכרה ברכב שלו כרכב היברידי וקבלת ההטבות במיסוי בדומה להטבות שמקבלים דגמי סוזוקי, העלתה את הסוגיה לפתחה של רשות המיסים שהודיעה כי דגמי סוזוקי אינם כלי רכב היברידיים לצורך קבלת הטבת המס. כבר בתחילת 2023 הודיעה רשות המיסים כי החל ב 1.1.24 תבוטל הטבת המס, אולם צו מניעה אסר על הביטול.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.