on holdings
צילום: טוויטר

מניית On Holding מזנקת ב-16% בעקבות דוחות טובים

בתחזיתה לשנה כולה החברה חזרה על ציפייה לצמיחה של לפחות 30% במכירות נטו, "תוך שמירה על זהירות לאור הסביבה המקרו-כלכלית והצרכנית הדינמית", מה שמרמז על מכירות נטו של לפחות 2.29 מיליארד פרנק בשנת 2024
אדיר בן עמי |

מניית חברת נעלי הספורט השוויצרית On Holding ON HOLDING AG מזנקת בעקבות עלייה ברווחים ובמכירות לעומת השנה שעברה. לרבעון הראשון החברה רשמה רווח מתואם של 0.33 פרנק שוויצרי (0.36 דולר) - גבוה מ-0.15 פרנק ברבעון הקודם. המכירות נטו עלו ב-21% ל-508.2 מיליון פרנק (559.6 מיליון דולר). לפני שנה עמדו המכירות על 420.2 מיליון פרנק.

"הרבעון הראשון היה התחלה חזקה מאוד לשנה וצעד נוסף בביצוע האסטרטגיה ארוכת הטווח שלנו להיות מותג בגדי הספורט העולמי היוקרתי ביותר", אמר המנכ"ל המשותף וסמנכ"ל הכספים מרטין הופמן. "אנחנו נרגשים על כך שעקפנו את הציפיות שלנו ועברנו את רף חצי המיליארד במכירות נטו ברבעון בודד".

בתחזיתה לשנה כולה החברה חזרה על ציפייה לצמיחה של לפחות 30% במכירות נטו על בסיס מטבע קבוע, "תוך שמירה על זהירות לאור הסביבה המקרו-כלכלית והצרכנית הדינמית", מה שמרמז על מכירות נטו של לפחות 2.29 מיליארד פרנק בשנת 2024.

 

מותג ההנעלה שמשגע ספורטאים

חברת On Holdings הונפקה בספטמבר 2021 והוקמה על ידי אוליבייה ברנהרד השוויצרי, ספורטאי מצטיין שזכה 6 פעמים בתחום איש הברזל. בגיל 37 הבין ברנהרד שעליו לתכנן את השלב הבא בחיים שלו והודיע על פרישה מהתחום. ברנהרד הקים מועדון ריצה והפך למאמן עם חלום לפתח נעלי ריצה שישפרו ביצועים.

ברנהרד עבד עם מהנדס שהציע לו לייצר נעל עם חורים בסוליה. ברנהרד היה סקפטי אבל אחרי שהמהנדס פירק נעל של נייק ויצר אב טיפוס אותה ניסה ברנהרד, הוא התלהב מהתחושה והחליט להתקדם עם הרעיון. ברנהרד הכיר בחולשותיו שנובעות בעיקר מכך שיש לו חוש עסקי אפסי, ולכן הוא הביא שני חברים שיעזרו לו בשיווק ובתכנון עסקי. החברים השקיעו בחברה מכספם האישי, החברה הזמינה 10,000 יחידות ראשונות מסין והכניסה 100,000 דולר בשנה הראשונה לפעילות שלה.

החברה המשיכה לצמוח משנה לשנה תוך שהיא תופסת נתחי שוק גדולים יותר בשווקים שונים, ובעיקר בשווקים העיקריים אליהם כיוונה שהיו שוויץ, גרמניה ואוסטריה, וב-2016 קרה אירוע משמעותי לחברה. ספורטאים מקצועיים החלו לרוץ בתחרויות עם נעלי און, וגם השיגו ביצועים טובים כאשר הראשונה הייתה אצנית הטריאתלון השוויצרית, ניקולה ספרינג, שזכתה במדליית כסף בתחרות בה לבשה נעלי ON.

החברה המשיכה לצבור תאוצה ובשנת 2021 סגרה הסכם לייצור נעל ייעודית לטניס על טניסאי העל רוג'ר פדרר, שגם תרם רבות לשיווק של המותג. בשלב הזה החברה התרחבה גם ללבוש ספורט אחר שהוא לא נעליים.

קיראו עוד ב"גלובל"

בספטמבר 2021 On החליטה לצאת להנפקה. היא מציבה לעצמה יעד של הכפלת המכירות ל-1.7 מיליארד פראנק שוויצרי ב-2024, תוך העלאת הרווחיות למעל 58.5% ואת שיעור ה-EBITDA ל-15%, אבל היא משיגה אותם כבר בשנת 2023. ל-2026 החברה צופה להכפיל את המכירות (שוב) ל-3.5 מיליארד פראנק שוויצרי ולהעלות את ה-EBITDA ל-18% מההכנסות. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.