ביידן מכריז על מכסים בגובה 18 מיליארד דולר על ייבוא מסין
ממשל ביידן חשף רשימה של מכסים חדשים על מוצרים תוצרת סין, החל ממוצרי פלדה ועד כלי רכב חשמליים, כפי שדיווחנו אמש. המהלך של הנשיא מסלים את המתיחות בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם. בממשל הודיעו כי המכסים בגובה של 18 מיליארד דולר יגנו מצד אחד על עסקים בארה"ב אך עשויים להפעיל לחצים על המחירים בתקופת בחירות.
המכסים החדשים יהיו תחת סמכותו של נציג הסחר של ארה"ב, כאשר שיעור המס על חלק ממוצרי הפלדה והאלומיניום יעלה ל-25% לעומת הטווח הקודם של בין 0 ל-7.5%. המכסים על שבבים יוכפלו ל-50% עד 2025, בעוד אלו שעל הלוחות הסולאריים ישארו ללא שינוי השנה.
ההיטל על כלי רכב חשמליים סיניים יוכפל ל-100% ב-2024, בעוד שההיטל על סוללות ליתיום-יון יעלה ל-25% מ-7.5%. מוצרים רפואיים, כמו מזרקים ומחטים ומנופים המשמשים להעברת סחורה מאוניות אל החוף, יראו גם הם תעריפים חדשים או מוגדלים. עם פרסום התעריפים החדשים, הבית הלבן ציין את הפעולות שננקטו בממשלה בסין לטובת החברות המקומיות, דבר שהוביל לעודף קיבולת ומחירים זולים יותר באופן מלאכותי בתעשיות רבות.
המחירים הזולים של סין והפגיעה האפשרית בתוצרת אמריקאית
לפי הפרסומים, ג'ו ביידן רוצה לוודא שלא תהיה פגיעה בייצור האמריקאי בעקבות מבול של ייצוא במחירים נמוכים מסין. לפי מנהלת המועצה הלאומית לכלכלה בארה"ב, סין פועלת כמו בעבר ומניעה את הצמיחה שלה על חשבון אחרים. כשישה חודשים בלבד לפני הבחירות, ביידן החליט שהוא מעוניין להפעיל לחצים על סין, גם במחיר של הסלמה במלחמת הסחר בין המעצמות והפעלה של לחצים נוספים על האינפלציה.
- "השתטחות שורית": תשואות האג"ח הקצרות יורדות על רקע ציפיות להורדות ריבית
- לקראת 2026: שוק המניות האמריקאי בין התלהבות מה־AI לחשש מתנודתיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סין נחשבת למקור זול של מוצרי אנרגיה נקייה, כולל ציוד סולארי, סוללות וכלי רכב חשמליים. יצרנים בארה"ב ובאיחוד האירופי, התלוננו פעמים רבות על סובסידיות ממשלתיות בסין השומרות על מחירים נמוכים באופן מלאכותי ומאיימות על עסקים מקומיים. באיחוד האירופי פתחו לאחרונה בחקירה של הסובסידיות למכוניות חשמליות בסין, חקירה שעשויה להוביל למכסים נוספים.
בארה"ב, הקונגרס והבית הלבן שמו לעצמם למטרה לייצר יותר רכבים חשמליים בארה"ב על ידי מתן זיכויי מס לרכבים שיוצרו מקומית ועם רכיבים מקומיים. בשיחה עם עיתונאים, פקידים בבית הלבן ניסו להרגיע את החששות כי המכסים החדשים יגרמו לעליית מחירים וציינו כי מדובר במהלך קטן יותר ממה שתכנן הנשיא לשעבר דונאלד טראמפ.
שרת האוצר האמריקאית, ג'נט ילן, ציינה בראיון כי עדיין לא ברור כיצד סין תגיב למכסים החדשים ואמרה כי היא מקווה שסין לא תנסה לנקום באופן משמעותי. הבית הלבן ומספר מחוקקים התריעו כי הסתמכות של ארה"ב על מספר מוצרים סיניים מהווה סיכון ביטחוני לאומי במידה והמתיחות תתגבר. למשל, המנופים תוצרת סין המשמשים להעברת סחורה מאוניות אל החוף מחזיקים בנתח שוק של 80% וכמה בחירים בממשל האמריקאי רואים בכך סיכון משמעותי. הבית הלבן ציין כי מכסים על המנופים הללו יעלו השנה ל-25% מאפס קודם לכן.
מניות יצרניות ה-EV הסיניות לא הגיבו למכסים החדשים
כבר אתמול, כאשר דווח על המכסים המסתמנים, יצרניות כלי הרכב הסיניות דווקא עלו והיום נראה כי רובן ממשיכות לעלות. ניו NIO INC עולה ב-5.5%, אקספנג XPENGעולה בעד 1%, ולי אוטו LI AUTO INC היא היחידה שיורדת עד 3% . הסיבה העיקרית לכך שהמניות לא מושפעות מהדיווח, היא כי אף אחת מהיצרניות לא מוכרת רכבים בארה"ב ולא צפויה לעשות זאת בקרוב. המס הקיים של 25% מספיק גבוה בשביל למחוק להן כל רווח פוטנציאלי.- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 6.שי.ע 14/05/2024 22:37הגב לתגובה זוגם ישראל עם יצוא הנשק.
- 5.עידן 14/05/2024 21:23הגב לתגובה זולא משנה איזו הודעה השוק תמיד עולה! זה ממש הזוי מה שקורה שם, האמריקאים האלה חמדנים, השוק לא מפסיק לעלות. איך יתכן שהריבית כל כך גבוהה ורווחי החברות לא בשמיים ועדיין הבורסה בשיא כל הזמנים? לדעתי השוק נשלט ע"י כמה גופים גדולים, משחק מכור!! פשוט לא להאמין כמה השוק עולה בלי מימושים סבירים
- 4.עידן 14/05/2024 21:23הגב לתגובה זולא משנה איזו הודעה השוק תמיד עולה! זה ממש הזוי מה שקורה שם, האמריקאים האלה חמדנים, השוק לא מפסיק לעלות. איך יתכן שהריבית כל כך גבוהה ורווחי החברות לא בשמיים ועדיין הבורסה בשיא כל הזמנים? לדעתי השוק נשלט ע"י כמה גופים גדולים, משחק מכור!! פשוט לא להאמין כמה השוק עולה בלי מימושים סבירים
- 3.השוק האמריקאי תמיד עולה (ל"ת)עידן 14/05/2024 21:21הגב לתגובה זו
- 2.דני 14/05/2024 21:20הגב לתגובה זוישראל חייבת להטיל על כל היבוא מסין העוינת אותנו מכסים גבוהים אפילו של 100 אחוזהסינים הרסו לנו את התעשיה המקומית.והיום הם שולטים בארץ במגוון רחב של חברות כגון נמל תנובה ועוד.צריך למנוע מהם השתלטות
- 1.בא 14/05/2024 19:40הגב לתגובה זוהבעיה הסינית ...ניפטרה....חחח..איזה אפס!! !
- עידן 14/05/2024 21:24הגב לתגובה זוגם אם צפון קוריאה תשלח אליהם אטום המדדים לא ירדו, שק מווסת , ממש נוכלות מה שקורה שם
- נכון , זו טיפה בים (ל"ת)מישל 14/05/2024 21:05הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
שווקים מסחר (AI)השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות.
מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.
בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה.
מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?
חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.
