אחרי שהודיעה על הפסקת הייצור - הרכב הפופולארי של מאזדה חוזר בגרסה חשמלית
ענקית הרכב היפנית מאזדה היא אחת ממותגי הרכב הפופולאריים בישראל עם מסירות של 13,780 רכבים בשנת 2023. הדגם המבוקש ביותר של החברה הוא המאזדה 2, רכב בעל מימדים קטנים יחסית ושגם לא נחשב ליקר במיוחד, אשר זוכה לאהדה בעיקר בקרב אנשים צעירים ולעתים גם משמש כרכב הראשון שלהם.
מכונית המאזדה 6 היא רכב מנהלים-משפחתי, לא זולה, ולמרות הביקוש אליה הודיעה החברה כי תפסיק לייצר אותה, במיוחד לאור ההצלחה הכבירה של המאזדה 3 בקטגוריית המשפחתיות של החברה. בינתיים, 141 רכבי מאזדה 6 נמכרו מתחילת 2024. מובילי המכירות הם: 6 סדאן לאקשרי 2.0 ליטר (70 מכירות), 6 סדאן בלאק אדישן 2.5 ליטר (36 מכירות), 6 סדאן סיגניצ'ר 2.5 ליטר (23 מכירות), 6 סדאן 20th אניברסרי 2.5 ליטר (12 מכירות).
מאזדה חשפה לאחרונה בתערוכה בבייג'ינג את ה-EZ-6 החשמלית שתחליף את המאזדה 6 המוכרת. נכון לעכשיו מדובר ברכב שמשווק בסין בלבד אבל אם נסתכל על דגמים אחרים של החברה ששווקו בסין, מהר מאוד הם מצאו את דרכם לאירופה ולישראל. מדובר אם כך ברכב סדאן ספורטיבי שיהיה זמין בגרסה החשמלית עם טווח נסיעה של עד 600 ק”מ או בגרסה ההיברידית המציעה טווח נסיעה של עד 1,000 ק”מ.
מאזדה EZ-6. צילום: אתר החברה.
מידותיה של ה-EZ-6 מעט יותר גדולות מהמאזדה 6 המוכרת: אורכה 4.92 מטר, רוחבה 1.89 מטר, גובהה 1.485 מטר ובסיס הגלגלים עומד על 2.9 מטר. על אף שמדובר על מאזדה, הרכב מיוצר למעשה מקומית בסין על ידי Changan Mazda, חברה סינית המשותפת בין מאזדה וענקית הרכב הסינית Changan. הוא מתבסס על דגם Deepal SL03 של החברה הסינית, אך מגיע בעיצוב המודרני יותר של מאזדה.
- שוק הרכב - דגמים, מותגים ויצרנים מובילים
- מאזדה מחמשת את ה - 3 וה - CX5 במנועי 2.5 ליטר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין
המרוץ לעתיד התחבורה האוטונומית נכנס לשלב קריטי. בעוד ויימו משנה את כללי המשחק עם אסטרטגיית שילוב חברות אחרות בתחבורה הציבורית, טסלה של אילון מאסק מתמודדת עם מציאות מאתגרת
נקודת מפנה במרוץ הרובו-טקסי האמריקאי. ויימו, זרוע הרכב האוטונומי של אלפבית, ממשיכה להפתיע את השוק בצעדים אסטרטגיים נועזים, בעוד טסלה, למרות כל ההבטחות הגרנדיוזיות של אילון מאסק, מוצאת עצמה מרותקת לפילוט מצומצם בעיר אחת. השאלה המרכזית היא לא רק מי יגיע ראשון, אלא מי יצליח להטמיע את הטכנולוגיה בחיי היומיום של מיליוני אנשים.
ויימו הכריזה על שותפות עם Via Transportation הישראלית שהנפיקה לאחרונה שעשויה לשנות את פני התחבורה העירונית. Via, חברה שהתמחתה בפיתוח תוכנה לניהול מיקרוטרנזיט, מביאה לשולחן משהו שוויימו חסרה, גישה ישירה למערכות התחבורה הציבורית של ערים ברחבי ארצות הברית. זוהי לא עוד שותפות טכנולוגית, אלא חיבור אסטרטגי שמאפשר לוויימו להיכנס מהדלת הראשית למערכי התחבורה העירוניים, במקום לנסות להתחרות בהם מבחוץ.
העיר צ'נדלר באריזונה נבחרה כמעבדה הראשונה לניסוי. במסגרת שירות "צ'נדלר פלקס", תושבי העיר יוכלו להזמין רכב אוטונומי של ויימו דרך אותה אפליקציה שבה הם מזמינים כיום אוטובוס או שירות הסעות עירוני. המחירים יהיו מסובסדים כחלק ממערך התחבורה הציבורית, והנסיעות ישולבו עם כרטיסי התחבורה הקיימים. זהו שינוי תפיסתי מהותי. הרובוטקסי הופך מאיום על התחבורה הציבורית לחלק אינטגרלי ממנה.
יום אחד לפני ההכרזה על השותפות עם Via, ויימו הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה עם ליפט לעיר נאשוויל שבטנסי, עם השקה מתוכננת ל-2026. השותפות עם ליפט, שהחלה בפיניקס ב-2023 והוכיחה את עצמה כהצלחה מסחררת, מדגימה את הגמישות האסטרטגית של ויימו. במקום לבנות אפליקציה משלה ולהתחרות חזיתית באובר ובליפט, החברה בחרה להשתמש בפלטפורמות הקיימות כערוץ הפצה. התוצאה מדברת בעד עצמה: 250,000 נסיעות שבועיות ללא תאונות, נתון שאף מתחרה לא מתקרב אליו.
- אובר ו-Waymo מרחיבות את השת"פ: הרובוטקסי מגיע לאטלנטה
- וויימו בדרך לניו-יורק: ליפט ואובר מאבדות גובה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טסלה: החזון הגדול פוגש מציאות עיקשת
בצד השני של המתרס, טסלה ממשיכה לנווט בין חזון מהפכני למציאות מאתגרת. הפילוט באוסטין, שהושק ב-22 ביוני עם תעריף סמלי של 4.20 דולר לנסיעה, אמנם הורחב לאזור גדול פי ארבעה מהשטח המקורי, אך עדיין מוגבל לעיר אחת בלבד. ההבטחה של מאסק לכסות מחצית מארצות הברית עד סוף 2025 נראית כעת רחוקה מתמיד, כשנותרו פחות מארבעה חודשים לסוף השנה.