מכונית משומשת
צילום: Pixbay
דוחות

דוחות לאחר המסחר: קארבנה מזנקת 32%, קוואלקום מטפסת 4% אטסי צונחת ב-12%

עונת הדוחות ממשיכה לספק שלל הפתעות לשוק עם תנודות חדות במסחר המאוחר; מסרים מנוגדים על עוצמת הצרכן האמריקאי מחברת הרכבים המשומשים שניפצה את החזיות ומחברת הרהיטים שאיכזבה; ענקית השבבים שוברת את רצף הדוחות השליליים של חברות השבבים עד כה ברבעון
גיא טל |

קארבנה: תחיית המתים בשוק הרכבים המשומשים

קמעונאית הרכבים המשומשים  CARVANA CO. שהייתה על סף פשיטת רגל, פרסמה לאחר נעילת המסחר אמש (ד') את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון והפתיעה את השוק עם מעבר לרווח ועליה במכירות. המשקיעים לא נותרו אדישים לתוצאות והקפיצו את מניית החברה במסחר המאוחר במעל ל-30%. 

על פי הדוחות החברה עברה לרווח של 49 מיליון דולר ברבעון או 23 סנט למניה לעומת הפסד של 285 מיליון דולר או 1.51 דולר למניה ברבעון המקביל. החברה מכרה 91,878 רכבים, עליה של 16% לעומת הרבעון המקביל, ההכנסות טיפסו ב-16% והסתכמו ב-3.1 מיליארד דולר. התוצאות האלו הן הרבה מעבר למה שציפו האנליסטים. על פי בדיקת FactSet ממוצע תחזיות האנליסטים היה להפסד של 64 סנט למניה על הכנסות של 2.7 מיליארד דולר בלבד. החברה גם דווחה כי היא מצפה להמשך צמיחה ברבעון הבא לנוכח "ביקוש חזק מצד הלקוחות". 

 

קוואלקום: תעשיית השבבים חיה ובועטת

לאחר דוחות מאכזבים של חלק מחברות השבבים עד כה ברבעון, קוואלקום  QUALCOMM INC -1.33% מפרסמת דוחות טובים למדי ומכה את התחזיות, וגם מפרסמת תחזיות חזקות להמשך. לדברי הנהלת החברה קוואלקום נהנית מבום הבינה המלאכותית, כיון שהלקוחות מחפשים לאפשר את השימוש בטכנולוגיה על המכשירים האישיים - תחום ההתמחות של החברה, בו היא נחשבת למובילת שוק. מניית החברה טיפסה כ-4% במסחר המאוחר. 

"כיון שהבינה המלאכותית מתרחבת במהירות מהענן אל המכשירים, אנחנו ממוצבים היטב להנות מהזדמנות הצמיחה הזו, בהתחשב בעמדה המובילה שלנו בקצה של הטכנולוגיות השונות, כולל בינה מלאכותית "על המכשיר"" אמר מנכ"ל החברה כריסטיאנו אמון בשיחת ועידה בעקבות הדוחות. "מכשירי הדגל האחרונים של האנדרואיד שמופעלים באמצעות מעבדי סנפדרגון 8 מהדור השלישי נהנים מביקוש חזק ברחבי העולם, במיוחד בסין" הוסיף. החברה מצפה גם להשקת מעבדים המתאימים להפעלת בינה מלאכותית על גבי המחשב האישי. 

החברה דווחה על רווח של 2.33 מיליארד דולר, או 2.06 דולר למניה לעומת רווח של 1.7 מיליארד דולר או 1.52 דולר למניה ברבעון הקודם. הרווח המתואם הגיע ל-2.44 דולר למניה לעומת 2.15 דולר למניה ברבעון המקביל, בעוד האנליסטים ציפו לרווח מתואם של 2.33 דולר למניה בלבד. 

הכנסות החברה עלו בשיעור מתון ל-9.39 מיליארד דולר לעומת 9.28 מיליארד דולר אשתקד, מעט מעל קונצנזוס האנליסטים להכנסות של 9.35 מיליארד דולר. 

ביחס לרבעון הבא מסרה החברה כי היא צופה הכנסות בגובה 8.8 עד 9.6 מיליארד דולר, אמצע טווח התחזיות הוא מעל צפי האנליסטים להכנסות של 9.06 מיליארד דולר. החברה גם מצפה לרווח מתואם של 2.15 עד 2.35 דולר למניה, אמצע הטווח שוב מעל צפי האנליסטים לרווח של 2.18 דולר למניה. 

אטסי - חברת הרהיטים עם אמירות מדאיגות על עוצמת הצרכנים

חברת  ETSYINC - מנהלת זירת מסחר לרהיטים ביתיים בעבודה יד. החברה פרסמה אף היא את דוחותיה לאחר המסחר ואיכזבה את המשקיעים ששלחו את המניה לירידות של כ-12%. הדאגה מחולשת הצרכנים לנוכח הריבית הגבוהה והאינפלציה מתחילה לחלחל ברחבי השוק, כשאטסי אינה הראשונה לדווח על חשש זה. מצד שני, כפי שראינו קודם לכן, דווקא בשוק המכוניות המשומשות נראה שהצרכן מפגין עוצמה. 

החברה דווחה על הכנסות של 646 מיליון דולר ברבעון שמשקפים צמיחה מזערית של 0.8% לעומת הרבעון המקביל, מעט מעל תחזיות האנליסטים להכנסות של 645 מיליון דולר. המכירות הגולמיות באתרי החברה הגיעו ל-2.99 מיליארד דולר, ירידה של 3.7% לעומת הרבעון המקביל, ומעט מתחת לתחזיות למכירות של 3.03 מיליארד דולר. באתר המרכזי של החברה, אטסי, הירידה במכירות הגולמיות הייתה חדה יותר והגיעה ל-5.3%. החברה ציינה שהמכירות במרץ "לא השתפרו כפי שציפינו". 

קיראו עוד ב"גלובל"

האביטדה המתואם של החברה הסתכם ב-168 מיליון דולר בהתאם לצפי, והרווח הנקי ב-48 סנט, לעומת 53 סנט שנה קודם לכן. 

החברה מסרה צפי מאכזב למכירות גולמיות של 2.9 מיליארד דולר ברבעון הבא, לעומת צפי האנליסטים למכירות של 3.07 מיליארד דולר. החברה מצפה שתהיה האצה מתונה במכירות במחצית השניה של השנה. 

"הביצועים שלנו לרבעון הראשון היו אמנם בהתאם לצפי שמסרנו" אמר מנכ"ל החברה ג'וש סילברמן, "אך היו תחת לחץ מסביבה מאתגרת עבור מוצרים מחזוריים (התלויים בשיקול דעת - discretionary), מה שהיווה רוחות נגדיות לצמיחה בזירת המסחר שלנו. החברה מסרה שהיא ממשיכה לראות "סביבה מאקרו כלכלית מאתגרת". 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social