שופיפיי
צילום: טוויטר

שדרוג המלצה לשופיפיי - בוול-סטריט רואים אפסייד של 47%

האנליסטים ציינו חששות בחודשים האחרונים לגבי הערכת השווי הגבוהה יחסית של המניה, כאשר בתחילת השנה היא נסחרה עם מכפיל רווח עתידי של 82. כעת המניה נסחרת במכפיל עתידי של 65 ל-12 החודשים הקרובים
אדיר בן עמי |

חברת שופיפיי SHOPIFY INC המפעילה חנויות מקוונות באינטרנט מקבלת שדרוג המלצה מסיטי, כאשר האנליסטים שדרגו את דירוג המניה ל"קנייה" מ-"נייטרלי" והעלו את מחיר היעד ל-105 דולר מ-93 דולר, אפסייד של 47%.

בסיטי סבורים כי "לאחר ירידה של יותר מ-20% של המניה למחיר שנחשב להנחה משמעותית לעומת המתחרות, המחיר הנוכחי מהווה נקודת כניסה אטרקטיבית" והוסיפו כי יש להם אמון רב בצמיחה ארוכת הטווח של החברה. סיבה נוספת לשדרוג ההמלצה היא המגמה החיובית החזקה באיקמורס ברבעון האחרון. נתוני המכירות הקמעונאיות הגיעו טובים יותר מהציפיות, מה שהציג ביקוש צרכני גמיש שמהווה נקודה חיובית עבור שופיפיי. 

בוול-סטריט ציינו חששות בחודשים האחרונים לגבי הערכת השווי הגבוהה יחסית של המניה, כאשר בתחילת השנה היא נסחרה עם מכפיל רווח עתידי של 82. כעת המניה נסחרת במכפיל עתידי של 65 ל-12 החודשים הקרובים. 

בדוחותיה לרבעון הרביעי רשמה שופיפיי תוצאות טובות מהצפוי, אך המניה נפלה. החברה רשמה רווח למניה של 34 סנט על הכנסות של 2.14 מיליארד דולר. הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 30 סנט על הכנסות של 2.08 מיליארד דולר. מה שאכזב את המשקיעים הייתה העלייה בהוצאות, התחזית היחסית חלשה והערכת השווי כאמור שהייתה לטעמם גבוהה מדי.

נפח הסחורה ברוטו, או הערך הכולל של ההזמנות שעובדו בפלטפורמה של שופיפיי עמד על 75.1 מיליארד דולר, עלייה של 23% לעומת התקופה המקבילה אשתקד וטוב יותר מצפי האנליסטים ל-72.5 מיליארד דולר. 

לרבעון הראשון החברה צופה צמיחה בהכנסות באיזורי ה-20%, בהתאם להערכות הקונצנזוס או מעט מעליהן. הרווח הגולמי צפוי לצמוח ב-1.5 נקודות אחוז מרבעון לרבעון ותזרים המזומנים החופשי כאחוז מסך ההכנסות אמור להיות בשיעור חד ספרתי גבוה ולהשתפר בכל רבעון. שופיפיי נמנעה מלספק תחזית לשנה כולה, אך נשיא החברה, הארלי פינקלשטיין כן ציין כי הוא רואה ביקוש בריא בקרב הצרכנים.

המשקיעים התאכזבו כאמור מתחזית הנמוכה של החברה לתזרים המזומנים החופשי, שעמד על 21% וכעת עובר ל"מספרים חד ספרתיים גבוהים". המניע העיקרי לתחזית החלשה הוא הוצאות תפעוליות שהולכות להיות גבוהות יותר ברבעון הראשון לעומת הרבעון הרביעי, כאשר החברה מוציאה יותר על שיווק והגדלת היצע נקודות המכירה שלה לקמעונאים פיזיים, מה שעשוי להכביד על שולי הרווח.

קיראו עוד ב"גלובל"

ההודעה של החברה החזירה את המשקיעים למסע ההוצאות של שופיפיי ב-2020 ו-2021 שפגע ברווחיות החברה והובילו לשני סבבי פיטורים שהשפיעו על 30% מכוח האדם של החברה, בנוסף להחלטה למכור את עסקי הלוגיסטיקה שלה. מאז החברה, לפחות לפי הנשיא שלה, התמקדה ב"משמעת תפעולית" מה שעשוי לעזור לה בדוחות לרבעון הראשון אותם תפרסם ב-8 במאי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.