ויקינג בדרך להנפקה - מה החברה עושה ובאיזה שווי היא תנפיק?
חברת הקרוזים השוויצרית ויקינג, צפויה לקבוע את מחיר ההנפקה (IPO) שלה בשבוע הבא ולהתחיל להיסחר בבורסה. החברה מתכננת למכור 44 מיליון מניות במחיר שלפי ההערכות יהיה בין 21 ל-25 דולר למניה בהנפקה הראשונית. הגיוס צפוי להניב לויקינג מעל למיליארד דולר (לפי מחיר האמצע של הטווח) ולהעריך את שווי החברה בכ-10 מיליארד דולר.
התוצאות ב-2023
במסמכי רישום שהגישה ל-SEC (רשות ניירות ערך האמריקאית), חשפה החברה כי בשנת 2023 רשמה הפסד של 1.85 מיליארד דולר על הכנסות של 4.7 מיליארד דולר, כאשר הוצאות התפעול של הפלגות הקרוזים עלו ב-33% ל-2.85 מיליארד דולר. ה-EBITDA המתואם עלה להפסד של 1.09 מיליארד דולר מהפסד של 367 מיליון דולר ב-2022, והרווחיות התפעולית המתואמת עלתה ל-35.5% מ-18.4% בשנה הקודמת. נכון ל-31 בדצמבר 2023, היו לוויקינג 1.3 מיליארד דולר במזומן, 11.4 מיליארד דולר בהתחייבויות ותזרים חופשי שלילי של 673 מיליון דולר בתקופה של 12 החודשים האחרונים.
קהל היעד הייחודי
החברה, אשר הוקמה בשנת 1997 עם 4 אוניות שיט לנהר בלבד, צמחה לצי של 84 אוניות פעילות והסיעה 650,000 נוסעים בשנת 2023. הנפקת החברה מעוררת עניין חיובי מצד המשקיעים בשל אופי הפעילות הייחודי שלה. ויקינג פונה בעיקר לקהל מבוגר המחפש חוויית קרוז שקטה ויוקרתית. החברה אינה מאפשרת עליית ילדים מתחת לגיל 18 ואין בה קזינואים. במקום לקדם אווירת מסיבות, ויקינג מציגה את עצמה כחברה מובילה עולמית בתחום של טיולי חוויה, תוך שהיא מאפשרת הפלגות בכל שבעת יבשות העולם, חמשת האוקיינוסים וביותר מ-20 נהרות.
"אנו מנצלים את עוצמת המותג שלנו להשקות מוצרים עתידיים", נמסר מהחברה. "מעל ל-60% מההזמנות לכל אחת מהעונות הראשונות של Viking Ocean, Viking Expedition ו-Viking Mississippi בוצעו על ידי לקוחות חוזרים. האורחים שלנו יודעים שהם יכולים לצפות לחוויה עקבית וטובה בכל הפלגה שהם יוצאים אליה איתנו, מה שאיפשר לנו להרחיב את פלטפורמת התיירות שלנו בהצלחה עם יעדים חדשים וחוויות חדשות. שיעור הנוסעים החוזרים שלנו גדל באופן עקבי לאורך זמן מ-27% בעונת 2015 ל-51% בעונת 2023".
הזדקנות האוכלוסיה היא סימן טוב לחברה
במסגרת הדוח התקופתי שהגישה ויקינג ל-SEC (רשות ניירות ערך האמריקאית), ציינה החברה כי המגמות הדמוגרפיות פועלות לטובתה. "אוכלוסיית ארצות הברית בגילאי 55 ומעלה מהווה כ-30% מהאוכלוסייה הכללית," נכתב בדוח, "מחזיקה בכוח הקנייה הגדול ביותר מכל קבוצת גיל, על סמך ההוצאות השנתיות, ומחזיקה בלמעלה מ-70% מהעושר בארה"ב על פי נתוני הבנק הפדרלי האמריקאי. בנוסף, אוכלוסייה זו היא גם זו שצומחת בקצב המהיר ביותר, עם צפיית גידול מ-98 מיליון איש בשנת 2020 ל-110 מיליון איש בשנת 2030, על פי הלשכה לתקציב הקונגרס."- ביום המסחר הראשון: אנדרסן גרופ מזנקת ב-30%
- פרודלים בדרך להנפקה, השווי הצפוי 1.7-1.8 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חברות הקרוזים האחרות שדיווחו לאחרונה מעידות על ההתאוששות בענף. חברת רויאל קאריביאן ROYAL CARIBBEAN CRUISES למשל רשמה ברבעון הראשון רווח למניה של 1.77 דולר למניה ועקפה בגדול את הצפי בוול-סטריט שעמד על 1.33 דולר למניה. ההכנסות הגיעו מעט מעל הציפיות ועמדו על 3.7 מיליארד דולר. הגורם שבעיקר הלהיב את המשקיעים ודחף את המניה מעלה הוא שדרוג התחזית של רויאל, כאשר ענקית הקרוזים צופה כעת רווח למניה לשנה כולה של בין 10.7 ל-10.9 דולר, לעומת הצפי הקודם של 9.9-10.10 דולר למניה.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
