ויקינג קרוז
צילום: iStock

ויקינג בדרך להנפקה - מה החברה עושה ובאיזה שווי היא תנפיק?

החברה השוויצרית צפויה להתחיל להיסחר בשבוע הבא; מה החברה עשתה ב-2023 ומה מייחד אותה מהחברות האחרות?
רוי שיינמן |

חברת הקרוזים השוויצרית ויקינג, צפויה לקבוע את מחיר ההנפקה (IPO) שלה בשבוע הבא ולהתחיל להיסחר בבורסה. החברה מתכננת למכור 44 מיליון מניות במחיר שלפי ההערכות יהיה בין 21 ל-25 דולר למניה בהנפקה הראשונית. הגיוס צפוי להניב לויקינג מעל למיליארד דולר (לפי מחיר האמצע של הטווח) ולהעריך את שווי החברה בכ-10 מיליארד דולר.

התוצאות ב-2023

במסמכי רישום שהגישה ל-SEC (רשות ניירות ערך האמריקאית), חשפה החברה כי בשנת 2023 רשמה הפסד של 1.85 מיליארד דולר על הכנסות של 4.7 מיליארד דולר, כאשר הוצאות התפעול של הפלגות הקרוזים עלו ב-33% ל-2.85 מיליארד דולר. ה-EBITDA המתואם עלה להפסד של 1.09 מיליארד דולר מהפסד של 367 מיליון דולר ב-2022, והרווחיות התפעולית המתואמת עלתה ל-35.5% מ-18.4% בשנה הקודמת. נכון ל-31 בדצמבר 2023, היו לוויקינג 1.3 מיליארד דולר במזומן, 11.4 מיליארד דולר בהתחייבויות ותזרים חופשי שלילי של 673 מיליון דולר בתקופה של 12 החודשים האחרונים.

קהל היעד הייחודי

החברה, אשר הוקמה בשנת 1997 עם 4 אוניות שיט לנהר בלבד, צמחה לצי של 84 אוניות פעילות והסיעה 650,000 נוסעים בשנת 2023. הנפקת החברה מעוררת עניין חיובי מצד המשקיעים בשל אופי הפעילות הייחודי שלה. ויקינג פונה בעיקר לקהל מבוגר המחפש חוויית קרוז שקטה ויוקרתית. החברה אינה מאפשרת עליית ילדים מתחת לגיל 18 ואין בה קזינואים. במקום לקדם אווירת מסיבות, ויקינג מציגה את עצמה כחברה מובילה עולמית בתחום של טיולי חוויה, תוך שהיא מאפשרת הפלגות בכל שבעת יבשות העולם, חמשת האוקיינוסים וביותר מ-20 נהרות.

"אנו מנצלים את עוצמת המותג שלנו להשקות מוצרים עתידיים", נמסר מהחברה. "מעל ל-60% מההזמנות לכל אחת מהעונות הראשונות של Viking Ocean, Viking Expedition ו-Viking Mississippi בוצעו על ידי לקוחות חוזרים. האורחים שלנו יודעים שהם יכולים לצפות לחוויה עקבית וטובה בכל הפלגה שהם יוצאים אליה איתנו, מה שאיפשר לנו להרחיב את פלטפורמת התיירות שלנו בהצלחה עם יעדים חדשים וחוויות חדשות. שיעור הנוסעים החוזרים שלנו גדל באופן עקבי לאורך זמן מ-27% בעונת 2015 ל-51% בעונת 2023".

הזדקנות האוכלוסיה היא סימן טוב לחברה

במסגרת הדוח התקופתי שהגישה ויקינג ל-SEC (רשות ניירות ערך האמריקאית), ציינה החברה כי המגמות הדמוגרפיות פועלות לטובתה. "אוכלוסיית ארצות הברית בגילאי 55 ומעלה מהווה כ-30% מהאוכלוסייה הכללית," נכתב בדוח, "מחזיקה בכוח הקנייה הגדול ביותר מכל קבוצת גיל, על סמך ההוצאות השנתיות, ומחזיקה בלמעלה מ-70% מהעושר בארה"ב על פי נתוני הבנק הפדרלי האמריקאי. בנוסף, אוכלוסייה זו היא גם זו שצומחת בקצב המהיר ביותר, עם צפיית גידול מ-98 מיליון איש בשנת 2020 ל-110 מיליון איש בשנת 2030, על פי הלשכה לתקציב הקונגרס."

חברות הקרוזים האחרות שדיווחו לאחרונה מעידות על ההתאוששות בענף. חברת רויאל קאריביאן  ROYAL CARIBBEAN CRUISES למשל רשמה ברבעון הראשון רווח למניה של 1.77 דולר למניה ועקפה בגדול את הצפי בוול-סטריט שעמד על 1.33 דולר למניה. ההכנסות הגיעו מעט מעל הציפיות ועמדו על 3.7 מיליארד דולר. הגורם שבעיקר הלהיב את המשקיעים ודחף את המניה מעלה הוא שדרוג התחזית של רויאל, כאשר ענקית הקרוזים צופה כעת רווח למניה לשנה כולה של בין 10.7 ל-10.9 דולר, לעומת הצפי הקודם של 9.9-10.10 דולר למניה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.