חניון חנייה
צילום: שלומי יוסף

כמה עולה חניה בתל אביב ומה ההבדל בין חניה פרטית לחניון במגדל?

רוצים לשכור חניה בתל אביב? בניגוד למחירי הדירות שירדו השנה, התחום לא סובל מהאטה. מחירי החניות עולים והתשואה היא יותר מפי 2 מאשר במגורים
איציק יצחקי | (10)

חניה בתל אביב זה עסק יקר ומסובך. דירות רבות נמכרות ללא חניה ובפרויקטים חדשים, בעיקר בהתחדשות עירונית, אנחנו מזהים שתקן החניה יורד. בחלק מהפרויקטים, הוא מגיע ל-1:2, כלומר, על כל שתי דירות יש חניה אחת. דבר אחד אפשר לומר בבירור - חניה היא עסק משתלם למשכירי החניות. בניגוד למחירי הדיור, שירדו בשנה האחרונה, אפשר לראות כי מחירי החניות דווקא נמצאים בעלייה, בעקבות ביקוש גבוה.

חניות בתל אביב (תמר מצפי)

חניות בתל אביב (תמר מצפי)

אז כמה עולה חניה בתל אביב? מעסקאות שבחנו במספר אזורי ביקוש, בעיקר בבנייני משרדים, עולה כי המחיר הממוצע לחניה נע סביב 1,200-1,400 שקל, אבל יש לכך כמה חריגים. ברחוב שאול המלך, למשל, מדובר בדמי שכירות משקפים, אבל ברחוב קפלן ובסיס הקריה, מספר עסקאות מלמדות כי המחיר נע בגבולות 1,590 שקל שקל לחניה לחודש (לאחרונה הושכרו 90 חניות במחיר הזה). ברחוב יהודה הלוי הושכרו 87 חניות למנויים במחיר ממוצע של 1,235 שקל לחניה לחודש. גם ברחוב הארבעה המחיר די דומה, אך במשרדים הישנים יותר ברחוב המחיר נע בגבולות 1,200 שקל. לאחרונה הושכחו 220 חניות למנויים במחיר הזה.

בבניין משרדי בסביבת מנחם בגין, ברחוב לילינבלום וברחוב יהודה הלוי המחירים נעים סביב 1,200-1,300 שקל לחודש. בבגין הושכרו 143 חניות בדצמבר האחרון לפי ממוצע של 1,235 שקל לחניה לחודש. וכמה עולה חניה במקומות אחרים, כמו בחניון הרכבים בשכונת שרונה? שם עולה כי דמי שכירות חודשיים נעים סביב 1,250-1,300 שקל לחודש, למרות שהשכירות היא בדרך כלל על בסיס שנתי. למה המחירים זולים יחסית? כי החניות כולל 1,000 חניות והוא מוכר בעיקר חניות על בסיס שנתי למנויים. חשוב לציין כי כל המחירים כאן לא כוללים מע"מ.

כפי שניתן לראות, שוק המשרדים משפיע מאוד על מחירי החניות. בחלק מהפרויקטים בתל אביב, למשל, המחיר הוא כל כך יקר באזורי ביקוש שחלק מבעלי המשרדים מעדיפים למכור או להשכיר את החנייה שברשותם. אנחנו רואים את זה בעיקר באזורים שבהם יש נגישות של תחבורה ציבורית, רכבת קלה וכדומה ובעסקים ספיציפיים. לא תמצאו כמעט משרדי עורכי דין שעושים את זה, אבל לאנשים שיש ברשותם משרד ורוב הפגישות הן מחוץ למשרד - זה דווקא נפוץ, בעיקר עסקאות של שכירות שנתית שמבחינתם מורידות משמעותית את ההחזר החודשי.

אז איך יודעים כמה שווה חניה? ובכן, מחירי ההיוון בתל אביב נעים בגבולות 6.5%. כשלוקחים דמי שכירות חודשים של 1,300 שקל בממוצע (לא כולל מע"מ), מכפילים ב-12 ומחלקים בתשואה הממוצעת, ואז מקבלים כי מחיר חנייה אמור לנוע בטווח של של 240 אלף שקל. התשואה הממוצעת היא גבוהה יותר מהתשואה למגורים, שם הטווח נע סביב 3%-2.5%, תלוי בשכונה, אבל אפשר לראות כי הוא נע סביב פחות ממחצית מהתשואה לחניה. גם במקרה של חניות פרטיות, התשואה גבוהה יותר.

בתל אביב נהוג לחנות גם באמצעות חניה צפה (כלומר, משרד לוקח מספר חניות והעובדים חונים שם, החניה לא מסומנת לרכב ספציפי) אבל יש גם חניות במכפיל. במידטאון, למשל, מחיר  החנייה הצפה הוא כ-1,500 שקל, אבל יש סוגי חניות נוספים. חניה במכפיל (באמצעות מתקן חניות) תעלה 900 שקל. חניה שמורה תעלה 1,700 שקל וחניה טורית (שמאפשרת לחנות שני רכבים, אחד אחרי השני) תעלה 2,000 שקל.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מדינה של גנבים. איזה רכבת תחתית חחח (ל"ת)
    יותם 01/05/2024 08:57
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    בסוף אנשים יגורו בחניה (ל"ת)
    28/04/2024 19:16
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לודמילה 28/04/2024 13:54
    הגב לתגובה זו
    רק שיתנו לה לנסוע גם בשבת
  • תל אביבי 2 29/04/2024 00:10
    הגב לתגובה זו
    לכן היא לא עוזרת לכמעט כולם
  • 5.
    מירו שמעון 28/04/2024 12:59
    הגב לתגובה זו
    ועוד רוצים שנחיה פה במדינה
  • תעשה סקר בחול ותראה שישראל זולה יחסית למדינות מערב (ל"ת)
    טלי 21/08/2024 19:14
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מור יוסף 28/04/2024 12:59
    הגב לתגובה זו
    מה זה פה איפה יחנו אנשים???
  • 3.
    איתם 28/04/2024 12:56
    הגב לתגובה זו
    מה שלוקחים
  • 2.
    קרעו לנו את הצורה עם החניונים 35 שקל שעה בושה (ל"ת)
    פנחס הקטן 28/04/2024 12:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צימצום תקן החנייה הוא פשע מרושע נגד האזרחים. 28/04/2024 12:43
    הגב לתגובה זו
    צימצום תקן החנייה הוא פשע מרושע נגד האזרחים.
שי אהרונוביץ    צילום: דרור סיתהכל
צילום: שי אהרונוביץ צילום: דרור סיתהכל

רשות המסים לא קונה את המשחקים של הקבלנים - דורשת מע"מ על מבצעי 20/80

הקבלנים במשחק כפול - טוענים מול הלמ"ס שאין ירידת מחירים, אבל משלמים מע"מ לפי המחיר פחות ההנחה; רשות המסים: צריך לשלם על המחיר המלא; הנושא מתקרב לבית המשפט

צלי אהרון |

הנה שאלת מיסוי בוערת. יזם מכר דירה ב-3 מיליון שקל - 600 אלף שקל עכשיו ו-2.4 מיליון שקל במסירה עוד שלוש שנים. הוא מגדיר את העסקה כעסקה של 2.7 מיליון שקל, כי זה הערך הנוכחי שלה. הוא בעצם סיפק הנחה של 300 אלף שקל לרוכש. הוא משלם לרשות המס מע"מ לפי המחיר של 2.7 מיליארד שקל. רשות המס טוענת - גם על המרכיב של הכנסות המימון יש לך תשלום מע"מ - שלם על כל ה-3 מיליון שקל.

זאת דרמה גדולה מכיוון שהקבלן-יזם בעצם סיפק הנחה שירה מהמחיר ועכשיו יש לו סוג של קנס נוסף - מע"מ על גובה ההנחה המימונית. יש הצדקה בפעילות של רשות המסים, כשמבחינת הקבלן המחיר הוא המחיר הנקוב (לפני ההנחה שאותה הוא לא חושף), בשוק זה המחיר, ומעבר לכך - בעסקאות כאלו הקבלן הופך לסוג של מממן-חברת מימון שזה העסק שלו ולכן לכאורה חייב במע"מ. 

מדובר על מספרים גדולים בהינתן שנמכרו כך קרוב ל-30 אלף דירות, ונראה שיש כאן מחלוקת שתגיע יחסית מהר לבית המשפט.   

חברת אפגד הגישה בקשה לייצוגית בהיקף של 800 מיליון שקל נגד רשות המסים: אפגד טוענת לאפליה כלפי יזמים שמציעים מבצעי מימון של 80/20 ו־90/10. לטענת החברה נגבה ממנה מע"מ שלא כדין. לגישתה, הרשות מחייבת יזמים במס עסקאות גם בגין רכיב המימון הגלום בעסקאות תשלומים נדחים  מבצעים נפוצים בענף המכירה של דירות קבלן, דוגמת 10/90 או 20/80,  אלא שמדובר בהוצאה מימונית של הרוכש, ולא בהכנסה ליזם, ולכן לא ניתן לראות ברכיב זה חלק ממחיר העסקה לצורכי מע"מ. ל

אפגד מציינת כי לפי גישת רשות המסים עצמה, כאשר מדובר ב"הלוואת קבלן", הלוואה שהרוכש נוטל ישירות מהבנק והמימון מגובה על ידי היזם, רכיב המימון אינו מחויב במע"מ. לעומת זאת, כאשר היזם מציע מבצע תשלומים מובנה שבו הוא עצמו מממן את הדחייה, אזי רכיב הריבית נכלל במחיר העסקה החייב.

החברה טוענת כי אין הצדקה מהותית לאבחנה זו, היות שבשני המקרים מדובר בעסקה זהה מבחינת תכליתה הכלכלית: מכירת דירה עם רכיב מימון הניתן לצורך השלמת העסקה. לטענת החברה, מדובר באפליה בין יזמים שפועלים בשיטות שונות – אך מבצעים עסקאות דומות במהותן.

פיתוח פארק ליניארי משולב דופן בנויה ברובע גלילות. קרדיט הדמיות: מזור פירשט אדריכליםפיתוח פארק ליניארי משולב דופן בנויה ברובע גלילות. קרדיט הדמיות: מזור פירשט אדריכלים

מהפכה ברמת השרון - העיר תגדל פי 4; איך זה ישפיע על המחירים?

ההסכם מתבסס על על פינוי מחנות צה"ל בגלילות והעתקת מפעל תע"ש ממיקומו הנוכחי והוא כולל הקמה של למעלה מ-57,000 יחידות דיור חדשות לצד שטחי תעסוקה ומסחר; ההשקעה עבור פיתוח תשתיות צפויה לעמוד על למעלה מ-10 מיליארד שקל; וגם עסקאות נדל"ן אחרונות ברמת השרון, מה קרה למחירים ואיך הפרויקטים העתידים ישפיעו על המחירים?  

רן קידר |
נושאים בכתבה רמת השרון

רמת השרון לקראת מהפכה. רמ"י והעירייה חתמו על הסכם גג להגדלת כמות הדירות בעיר ב-57 אלף - זו לא סתם הגדה, זה בערך פי 4 מהכמות דירות הקיימות בעיר. זה ישפיע על התחבורה, על השירותים של העירייה, על המחירים. אמנם התכנית עתידה להיות בשולי העיר, כמעט בכל היקפה (למעט בגבול הצפוני עם הרצליה) ולא צפוי לפגוע במהלך החיים בעיר עצמה, ובנוסף, לפי נתוני הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, כבר היום רמת השרון היא אחת הערים שבהן קודמו הכי הרבה תוכניות פינוי-בינוי יחסית לגודל האוכלוסייה. כך או כך, גם אם תהיה פגיעה כלשהי במרקם החיים בעיר בעקבות בנייה מאסיבית במשך שנים רבות, בהמשך זה אמור להיות לרווחת כולם. המחירים במצב של גידול ענק בהיצע, אמורים לרדת, אבל זה רק בתיאוריה. בפועל, עם הביקוש הגדול לדירות, אז גם אם ההיצע יפגע במקומות ובשכונות מסוימים, האזור ימשיך להיות אטרקטיבי. 


               הדמייה רמת השרון. קרדיט: מזור פירשט אדריכלים

צריך לסייג - זה ייקח זמן. להזיז את תע"ש זה פרויקט של שנים, להזיז את גלילות זה פרויקט של שנים רבות. אבל יש בתוכנית פרויקטים שכבר אפשר להניע אותם - מדובר באלפים רבים של דירות שיכולות להיבנות תוך 4-5 שנים. 

 

בשנתיים האחרונות המחירים בעיר עלו בצורה משמעותית. דירה ממוצעת בעיר נמכרת בסביבות 4.3-4.5 מיליון שקל והמחיר למ״ר מתקרב כ-45-48 אלף שקל למ"ר. מי שמחפש איכות חיים, חינוך טוב וקרבה לתל אביב, ממשיך להסתכל על רמת השרון.

ההתחדשות העירונית תופסת תאוצה. לא מעט פרויקטים של פינוי–בינוי ותמ״א 38 יוצאים לדרך או כבר בביצוע, בעיקר במורשה וברחובות כמו ריינס ואוסישקין. זה משנה את המראה של השכונות וגם את שווי הנכסים. בעירייה כבר פועלת מנהלת ייעודית לנושא, שמלווה דיירים ויזמים. הנה עסקאות אחרונות, ובהמשך על התוכנית הענקית שתהפוך את רמת השרון מהקצה אל הקצה.

ברחוב דובגר 5 נמכרה דירה בקומה שנייה, בת 4 חדרים, בשטח של 109 מ"ר, תמורת 3.5 מיליון שקל (32.1 אלף שקל למ"ר).

ברחוב ביאליק 5 נמכרה דירה בקומה שנייה, עם 3.5 חדרים, בשטח של 69.3 מ"ר, במחיר של 2.85 מיליון שקל (41.1 אלף שקל למ"ר).

דירה בקומה חמישית, בת 4 חדרים וללא כתובת רשומה, נמכרה בשטח של 100 מ"ר, במחיר של 5.7 מיליון שקל (57.2 אלף שקל למ"ר).

ביושע בן נון 4 נמכרה דירה בקומה שנייה, 4 חדרים, בשטח של 98.9 מ"ר, במחיר של 3.9 מיליון שקל (39.4 אלף שקל למ"ר).

דירה ברחוב יבנה 68 בקומה שמינית, עם 6 חדרים ושטח של 154 מ"ר, נמכרה תמורת 6.8 מיליון שקל (43.9 אלף שקל למ"ר).

בגולומב 5 נמכרה דירה בת 3 חדרים בקומה שנייה, בשטח של 58.8 מ"ר, במחיר של 3.8 מיליון שקל (65.3 אלף שקל למ"ר).

בהחלוץ 13 נמכרה דירה בקומה 15, עם 5 חדרים, בשטח של 120.9 מ"ר, במחיר של 3.6 מיליון שקל (30 אלף שקל למ"ר).

דירה בת 3.5 חדרים ללא כתובת מדויקת, בקומה שישית, נמכרה בשטח של 82 מ"ר, במחיר של 4.8 מיליון שקל (58.4 אלף שקל למ"ר).

בן גוריון 13 ראתה עסקה של דירת 3 חדרים בקומה שלישית, בשטח של 61.9 מ"ר, שנמכרה ב־2.4 מיליון שקל (39.2 אלף שקל למ"ר).

בהגנה 4 נמכרה דירה בת 4 חדרים, בקומה שנייה, בשטח של 95 מ"ר, במחיר של 3.3 מיליון שקל (34.3 אלף שקל למ"ר).

בגולומב 17 דירה עם 4.5 חדרים בקומה שישית, בשטח של 110 מ"ר, נמכרה תמורת 4.05 מיליון שקל (36.8 אלף שקל למ"ר).

ברחוב רמז 4 נמכרה דירה בת 5 חדרים בקומה ראשונה, בשטח של 111 מ"ר, במחיר של 2.75 מיליון שקל (24.8 אלף שקל למ"ר).

דירה בגולומב 21 בקומה חמישית, 4 חדרים, נמכרה בשטח של 85 מ"ר, במחיר של 3.6 מיליון שקל (41.8 אלף שקל למ"ר).

רחוב ויצמן 18 הציג עסקה של דירה בקומה שלישית, 5 חדרים, בשטח של 112 מ"ר, שנמכרה תמורת 4.6 מיליון שקל (41.1 אלף שקל למ"ר).


מהפכה ברמת השרון

נחתם הסכם גג חדש ומשמעותי בין רשות מקרקעי ישראל לעיריית רמת השרון, ביוזמת שר הבינוי והשיכון ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל חיים כץ. ההסכם כולל בניית למעלה מ־57 אלף יחידות דיור חדשות והקמת שטחי תעסוקה ומסחר בהיקף של כ־2.5 מיליון מ"ר, בהשקעה כוללת של מעל 10 מיליארד שקל בפיתוח תשתיות עירוניות – תחבורה, ניקוז, מוסדות ציבור ושטחים פתוחים.