אמנון שעשוע
צילום: Heinz Troll European Patent Office-min

הצרות של מובילאיי נמשכות - המלצת מכירה על רקע תחרות חזקה מחברות סיניות

במורגן סטנלי מציינים את החדירה האיטית של המערכות החדשות של מובילאיי, ומספקים מחיר יעד של 25 דולר - המניה ירדה 5.5% בעקבות ההמלצה, במורגן סטנלי חושבים שהיא צריכה להמשיך לרדת 
רוי שיינמן | (4)

כמעט כולם מאמינים שהרכב החשמלי ובהמשך הרכב האוטונומי הם העתיד. אבל הכניסה של המערכות האוטונומיות מתעכבת. מובילאיימהשחקניות המובילות בתחום פיתוח השבבים והמערכות לנהיגה אוטונומית וסמי-אוטונומית, מתקשה במכירות המערכות החדשות. 

מערכת ה-SuperVision של החברה, המקבילה למערכות של טסלה נמכרו בהיקף של 39 אלף יחידות ברבעון הראשון והחברה שמרה על תחזית של מכירות של 70 אלף במחצית הראשונה. כלומר, כ-31 אלף מערכות יימכרו ברבעון השני. אלו מספרים שלא מספיקים לחלק מההאנליסטים, אחרי הכל - זה היה אמור להיות מנוע הצמיחה הגדול של החברה. מעבר למספרים הנמוכים, הם גם תנודתיים. שוק בצמיחה צריך להתבטא בגידול מרבעון לרבעון. 

אדם ג'ונאס, אנליסט של מורגן סטנלי, הפך לדובי בעקבות הדוח האחרון של החברה שפורסם בחמישי. החברה אומנם עמדה ביעדים, אך לא סיפקה מספרים שמבטאים צמיחה ביחס להערכה הקודמת, וכל זה כשברבעון הקודם כאמור החברה חתכה את התחזית לשנת 2024 כולה בכמעט חצי.

ג'ונאס הפחית את מחיר היעד ל-25 דולר, בשעה שהמניה היתה כ-31.2 וגרם לירידה של כ-5.5% בשער המניה ל-29.2 דולר, עדיין גבוה משמעותית ממחיר היעד. למעשה עדיין קיים דיסקאונט של 14.5% במחיר המניה אליבא דג'ונאס. בפועל, זו לא המלצה על תשואת חסר כפי שמציגים בוול סטריט במילים מכובסות, זו בעצם המלצת מכירה. 

בסקירה מדגיש ג'ונאס שהמערכות של מובילאיי טובות ומרשימות, אך הוא מופתע ממהאטה באימוץ הצרכנים של כלי רכב חשמליים, וזאת בניגוד להערכה של החברה במקביל להנפקה בוול סטריט לפני כשנה וחצי ובשנה החולפת.

מובילאיי לטענתו מתמודדת עם אתגרים בנסיונות לשכנע יצרניות רכב, שנפגעו על ידי ההאטה באימוץ רכבים חשמליים, לאמץ את המערכות החדשות, אבל הן דוחות את הפיתוח וההשקה. 

במקביל ואולי חמור יותר מבחינתה של מובילאיי - החברה מתמודדת עם תחרות מצד חברות סיניות שמספקות מערכות בעלות נמוכה במיוחד וגם תחרות מצד חברות טכנולוגיה גדולות שנכנסות לתחום ויצרניות רכב שמפתחות פתרונות פנימיים.

קיראו עוד ב"גלובל"

בשיחת הוועידה אמר המנכ"ל והמייסד של החברה, פרופ' אמנון שעשוע, "תוצאות הרבעון הראשון תאמו לחלוטין לתחזית שסיפקנו בינואר, ואני שמח שצריכת המלאי בקרב הלקוחות מתקדמת כפי שציפינו". "סיפקנו 39,000 יחידות SuperVision ברבעון, לעומת 25,000 יחידות בתקופה המקבילה שלפני שנה", הוסיפה מורן שמש, סמנכ"לית הכספים. 

בשיחה נשאלה הנהלת החברה על התחרות - חלק מהיצרניות בסין מפתחות מערכות עם ביצועים יותר גבוהים ובעלות גבוהה יותר - אתה רואה את זה כסיכון לפעילות בסין או כמשהו שיקשה עליכם להתחרות?

פרופ' שעשוע: "ההשקפה שלנו גם מבחינה היסטורית היא שהתחרות היא טובה מכיוון שהיא יוצרת יותר ביקוש לפתרונות מתקדמים אלה. פיתוח פנימי בסין קיים. אנחנו עובדים יד ביד עם אותם יצרני OEM. יש להם כמה דגמי רכב בפיתוח עצמי. מה שאנחנו מספקים זה עיניים לרכב, ועם מערכות כאלה, מה שמנצח בסופו של יום הוא עלות מול ביצועים. אף אחד לא ישלם עלות גבוהה יותר עבור אותו ביצוע. מערכת SuperVision של Mobileye היא כ-50% מעלות המערכות המתחרות. צריך קודם כל לספק ביצועים, זה לא קודם ביצועים ואחר כך עלות, ויש לנו יתרון גדול שם"

"יתרון נוסף שיש לנו בסין הוא ההתרחבות המהירה שלנו בתחום הנהיגה האוטונמית. אנחנו הולכים להשיק, לדעתי בחודש הבא או בששת השבועות הקרובים, את הנסיעה האוטונומית העירונית הראשונה בשנגחאי, שעומדת להיפרס על כל 200,000 כלי הרכב שנמצאים כרגע על הכביש. וזה הולך להיות ניסיון ממש מוביל בתעשייה, ואז נוכל להתרחב ברחבי סין די מהר",

היו הערכות על כך שפולקסוואגן תתחיל לפתח פתרונות בעצמה.

שעשוע: "מבחינת הפרמטרים של העסקה עם קבוצת פולקסווגן, מובילאיי היא בעמדה של ספק Tier-1. אנחנו אחראים על החומרה מקצה לקצה, ויש לנו ספקים אחרים מ-Tier-2 שעובדים איתנו, למשל, עבור מערכות החניה. האחריות שלנו כוללת את התפיסה מבחינת תוכנה, מדיניות הנהיגה והבקרה. לגבי המעבר שלהם לפיתוח פנימי - אני חושב שזה מה שהם עושים, זה היה על השולחן הרבה מאוד שנים. יש להם חטיבת תוכנה בשם CARIAD וחטיבת התוכנה הזו עדיין פועלת במלוא עוצמתה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    משועשע/שעשועיסט 27/04/2024 22:20
    הגב לתגובה זו
    זה בדרך-כלל מסתיים בשעשוע, בעוד שהמתחרות מסן-פרנסיסקו אוכלות הכל בלי מלח...
  • 3.
    אחד שיודע 27/04/2024 18:34
    הגב לתגובה זו
    מערכות של מובילאיי יותר איכותיות מיצרניות רכב סיניות כושלות. אמנון שעשוע הוא פנומן שיודע מה שהוא עושה ועתיד החברה מובטח! רק סבלנות!
  • 2.
    "עלות מול ביצועים" שעשוע משתעשע? מחרטט? או שניהם? (ל"ת)
    מנכ"ל בהיי-טק 27/04/2024 13:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מוטי 27/04/2024 12:59
    הגב לתגובה זו
    מובילאי משתמשת בלידאר במע שלה..אינוויס הישראלית פיתחה ומייצרת לידרים מהטובים בעולם..למה לא להתאחד ולכבוש את רוב השוק של הרכבים האוטונומים?
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.