הזמנתם באינטרנט? הבוננזה שמתחבאה באריזות המשלוחים
הזמנתם משלוח פרחים, כסף, מזון או ציוד רפואי? לצד התקדמות הטכנולוגיה, קישוריות האינטרנט והעלייה המהירה של המסחר האלקטרוני, תעשיית הלוגיסטיקה והשילוחים עוברת תהליכי חדשנות והתייעלות ומייצרת הזדמנויות מעניינות למשקיעים
מה משפיע על תנודת המניות? וול סטריט נכנסה לעונת הדיווחים אודות הרבעון הראשון של 2024 שהתוצאות שלהם אמורות, להשפיע על מחירי המניות. עדיין מוקדם מאוד להעריך איך ייראה הרבעון, אבל דבר אחד כבר ברור, מה שרואים בוול סטריט אינו שונה ממה שרואים בהפגנות נגד ישראל בכל רחבי ארה"ב, הבורות מובילה בטווח הקצר. אבל המציאות, שמתגלה קצת מאוחר יותר, שונה לחלוטין ממה שנראה בטווח הקצר.
נכון, השוק מתנהג כשיכור אבל זה "קצף הכותרות והבורות" לצד הערכות המניות שעדיין גבוהות. התעסוקה, הצריכה וההכנסה האישית בעלייה, ההשקעות בעלייה ומהפכת הטכנולוגיה ממשיכה לייצר חלומות שמתגשמים, וזה מה שיקבע. הפער שהולך ומתרחב בין העובדות הכלכליות בארה"ב למה ששומע צרכן האינפורמציה מספקי האינפורמציה אליהם הוא מחובר ולמה שקורה בשוק ההון, רק הולך וגדל, אבל רוב המשקיעים עוקבים אחרי המציאות הכלכלית, והמציאות הזו מצביעה על כלכלה מתחזקת.
אומנם בין טירוף ה-AI לשיגעון הקריפטו אפשר לאבד כיוון, אבל במציאות גם ה-AI וגם הקריפטו בפריחה. אם תבדקו מה התחום הכי חם בכלכלת ארה"ב תגלו שכרגע זה בניית מרכזי דאטה לצורך התמיכה בהמשך הצורך במרכזים כאלו לתשתיות ייצור שבבי ה-AI. נמתין ונראה את תוצאות הרבעון וההנחיות ואז נמשיך בניתוח.
מהפכת הטכנולוגיה הגיעה לתעשיית הלוגיסטיקה
תעשיית הלוגיסטיקה מהווה חלק חשוב בניהול שרשרת האספקה כאשר היא עוסקת בזרימה יעילה של סחורות, שירותים ומידע מנקודת המוצא לנקודת הצריכה ובחזרה, בהתאם לצורכי הלקוחות. חשיבות התעשייה הזו עלתה לכותרות בשנים 2019-2023 כאשר כתוצאה מהצטברות של בעיות (שנחשפו ב"עזרת" מגפת הקורונה) חל שיבוש בשרשרת ההיצע הגלובלית. השיבוש הזה הוביל לזעזועים בתעשיות שונות ובמיוחד בתעשיית השבבים, מה שהורגש היטב - מהסיבות הלא נכונות - בשוק ההון. תוכלו לקרוא את השתלשלות המשבר, צעד אחר צעד, במאמר מצוין שמכסה את התעשיות השונות, שהופיע בניו יורק טיימס בסוף 2021.- אמזון תשקיע 4.4 מיליארד דולר בניו-זילנד
- 1.27 מיליארד דולר באמזון - אקמן משנה כיוון: יותר טכנולוגיה פחות תשתיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התעשייה הזו הולכת וגדלה בהיקפים שלה ובחשיבותה, לצד ההתקדמות של מהפכת הטכנולוגיה, אבל מאז תחילת ההתמזגות בין המהפכה לכלכלת המיינסטרים, ב-2009, היא גם משתנה לחלוטין. ב-2009 הגיעו הכנסות התעשייה הגלובליות ל- 157.45 מיליארד כאשר את 2023 סיימה עם 482.9 מיליארד, ומעריכים שהשנה תסתיים עם הכנסות של בין 510 ל-520 מיליארד. התחזית ל-2030 היא שההכנסות יעברו 636 מיליארד.
.
לא משנה איזה סוג של מוצר או שירות חברה מסוימת מספקת, בין אם זה משלוח פרחים, כסף, מזון, ציוד רפואי, חבילות או כל דבר אחר, המטרה הסופית של תעשיית המשלוחים והשליחים היא להבטיח שכל פריט יסופק עד הסוף, ויגיע אל המשתמש ללא כל סיבוכים. השגת מטרה זו אינה משימה בלתי אפשרית, במיוחד בעזרת הטכנולוגיה העדכנית ביותר.
במהלך העשור האחרון עברה תעשיית הלוגיסטיקה מהפך משמעותי, בעיקר בשל התקדמות הטכנולוגיה, קישוריות האינטרנט והעלייה המהירה של המסחר האלקטרוני. לשינויים הללו הייתה השפעה עצומה על האופן שבו התעשייה פועלת כיום, עם עדויות המראות שלטכנולוגיה יש תפקיד מכריע בשיפור חוויית הלקוח, במיוחד במהלך "המייל האחרון" (Last Mile) של האספקה. כתוצאה מכך, חברות רבות מאמצות פיתוחים טכנולוגיים כדי לענות על הדרישות המתפתחות של הלקוחות ולהישאר לפני המתחרים.
- הפד הוריד ריבית והשווקים מזנקים – אילו אתגרים מחכים בהמשך
- טראמפ פנה לבית המשפט העליון כדי לפטר את ליסה קוק
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
מדובר בתעשייה מורכבת מאוד שפועלת בצורה שונה בין שילוחי-יום לשילוחים איטיים יותר, בין שילוחים מקוונים לרגילים, בין בשילוח לצרכן פרטי או עסקי, בין חברות שמתמחות בשילוח מסוים לבין כאלו שמבצעות את כל סוגי השילוחים ועוד.
אמזון - חברת משלוחי החבילות הגדולה בארה"ב
ב-3 השנים האחרונות הפכה אמזון (סימול:AMZN) לחברת המשלוחים בחבילות הגדולה בארה"ב לפני UPS שהובילה את התחום מאז תחילת המאה ה-20, ו-DHL. חמש חברות השליחויות המובילות בעולם עבור עסקי מסחר אלקטרוני (המהיר והזול ביותר) הן האמריקאיות, פדרל אקספרס (FedEx) ו-UPS, החברות הסיניות ZTO Express ו- Blue Dart וענקית השילוח/לוגיסטיקה הגרמנית Deutsche Post, שכולן ציבוריות. תוכלו לקרוא על 15 המובילות בכתבה הזו, שגם כוללת תדריך כיצד לבחור בחברה שמתאימה לצרכים שלכם. התחרות הולכת וגדלה בשל ההתקדמות הטכנולוגית שגם משפיעה על מנהגי הצריכה ומאפשרת כלי שילוח ולוגיסטיקה חדשים לבקרים, כמו Otto Group מגרמניה שנכנסה לתחום ב-2009 וכיום היא מהמובילות בו גלובלית.
UPS. צילום: טוויטר
מה ש"דחף" את התעשייה הזו קדימה היו בעיקר הפתרונות שסיפקה מהפכת הטכנולוגיה לשלב הקריטי ביותר של פעילות התעשייה, "המייל האחרון", שזה תמיד עקב האכילס של כל שוק שרשרת האספקה, ממסחר אלקטרוני דרך מפעילי מחסנים ועד שירותי משלוחים ושליחויות. מדובר בשלב האחרון של מסלול השילוח, בקטע שבו החבילה עוברת ממדפי המחסנים ועד לפתחו של הלקוח. על פי מחקרים רבים, מסתבר שהמייל האחרון נחשב לחלק הקריטי ביותר אך הפחות יעיל בשרשרת האספקה. אפילו השחקנים המובילים בענף נתקלים בקשיים בשל האופי המורכב של משלוח למייל האחרון. ההתקדמות הטכנולוגית מאפשרת התגברות על בעיות המייל האחרון. דוגמה אחת למשל היא השימוש בטכנולוגיית הברקוד שחוללה מהפכה באופן שבו עסקים מנהלים מלאי ומייעלים את הפעילות, מקמעונאות ועד שירותי בריאות, לוגיסטיקה ועד ייצור. סריקת ברקוד היא כלי חיוני להגברת הדיוק והיעילות בניהול שרשרת האספקה.
לוגיסטיקת חלל? יש דבר כזה
אבל ההתקדמות הטכנולוגית נמצאת רק בתחילת השפעתה על התעשייה. הנה דוגמה: אחת התעשיות שבה הדרישה למשלוחים ולוגיסטיקה היא מהגבוהות ביותר היא תעשיית החלל עליה דיברנו לאחרונה. חברת Sierra Space, חברה פרטית שמתמחה בטכנולוגיות חלל, מפתחת מערכת להעברת משלוחים כמעט לכל מקום על פני כדור הארץ תוך 90 דקות בלבד. נשמע דמיוני? לפני כשבועיים הפתיעה החברה את תעשיית החלל כשהכריזה על פרויקט שאפתני - פלטפורמה חדשה בשם Ghost, "החללית הלוגיסטית החדשה והמהפכנית, פרויקט לוגיסטיקת חלל שנועד לספק שירותי שליחויות לפי דרישה עבור מגוון לקוחות, כולל פעולות ביטחון לאומי וסיוע בזמן אסונות טבע".
זה אכן נשמע דמיוני, אבל הפרויקט הזה בא לאחר שהחברה כבר פיתחה את ה-Dream Chaser Cargo System שמאז 2013 כבר מבצע טיסות ושנועד להביא אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. המטוס משוגר אנכית על רקטת וולקן ונוחת באופן אוטונומי על מסלולים קונבנציונליים. "אנו מאמינים שנקים מלאי של רכבי Sierra Space Ghost הממוקמים בצורה אסטרטגית ונגישים וניתנים לפריסה תוך 90 דקות למקומות קריטיים בכל מקום על פני כדור הארץ", אמר טום וייס, מנכ"ל Sierra Space.
סגן עורך האתר גיזמודו, ג'ורג' דבורסקי, שידוע כמומחה לכלכלת החלל, ביקר בחברה והוא פותח את הכתבה שהכין עליה בקטע: "עוד בשנות ה-80 השתמשה חברת FedEx בפרסומת המצוינת, 'כשזה בהחלט חייב להיות שם, זה יהיה שם בן לילה'. ובכן, במצבים כמו קונפליקטים קרקעיים ותרחישי אסונות, זה לא מספיק טוב. מתוך הכרה בצורך בשירות משלוח מהיר במיוחד, סיירה ספייס מקולורדו מפתחת כעת מערכת לאספקת אספקה כמעט לכל מקום על פני כדור הארץ תוך 90 דקות בלבד".
אם זה יתממש - ואין סיבה שלא. נאס"א נתנה לחברה תקציבי ענק- הדבר ישנה כליל את תעשיית המשלוחים והלוגיסטיקה. זה לא רק לחלל. ג'ף בזוס, מייסד ויו"ר אמזון, ייסד את Blue Origin לא רק בשביל לזכות בחוזי ביטחון. החברה היא שותפה של Sierra Space. בקיצור, תעשיית השילוחים עוברת תהליכי חדשנות והתייעלות ומייצרת הזדמנויות אבל גם קשיים למשקיע שעד כה חשב שמדובר בתעשייה רדומה.
איך משקיעים בתעשיית השילוחים
רון קורן, מנכ"ל ETFInsider.co, כתב מאמר תחת הכותרת, "מהם הסלים המועדפים להשקעה בתעשיית הלוגיסטיקה והמשלוחים", וסיכם כדלקמן: תעודות סל הובלה ולוגיסטיקה כמו IYT או XTN מספקות גישות שונות להשקעה בחברות תחבורה. עם זאת, על המשקיעים לערוך מחקר יסודי, להעריך את יעדי ההשקעה שלהן ולשקול את סבילות הסיכון שלהן לפני שהם משקיעים בתעודת סל.
פדקס. צילום: יח"צ
זה נכון היום לכל נישה תעשייתית, אבל בלוגיסטיקה זו בעיה רצינית למשקיע. האם עדיף להשקיע במניה מנצחת כמו AMZN או שאולי המנצחות תהיינה ותיקות השילוח/לוגיסטיקה כמו UPS אוFDX שיאמצו טכנולוגיות מתקדמות? האם כדאי בכלל להשקיע בסל מהסוגים שהזכרנו? שני הסלים, XTN ו-IYT מכילים גם חברות תחבורה כמו GM או TSLA. ועוד כותב קורן, "תעודות סל של תחבורה ולוגיסטיקה מציעות למשקיעים הזדמנות לקבל חשיפה למגזר התחבורה הצומח תוך גיוון תיקי ההשקעות שלהם".
אני, כידוע חוזר וכותב שמשקיעים יעשו מחקר יסודי וגם שיהיו בתוך תעשייה כמו הלוגיסטיקה שתגדל במהירות, ואני גם מאמין שקשה מאוד לבחור במניה מנצחת כאשר מהפכת הטכנולוגיה בעיצומה. לדעתי, מה שצריך המשקיע לעשות זה לחפש איזה סלים מחזיקים במניות FDX, UPS, AMZN וכמותן "בגלל הלוגיסטיקה". ישנו לדוגמה הסל SUPL שמנסה לייצג את חברות שרשרת ההיצע הלוגיסטיות שנראה לי מעניין אבל קטן מדי. קשה מאוד לקבוע בשלב הנוכחי, אבל למי שיש סבלנות שיסתכל באתר etfchannel,
שם אפשר לבדוק סלים מעניינים לפי המניה. UPS למשל, חברת משלוחים/לוגיסטיקה נטו, מוחזקת ב-115 סלי השקעה. תבדקו כמה מהם ותראו אם חברות משלוחים/לוגיסטיקה מהוות את חלק הארי. אני בעיקר מעדיף סלי לוגיסטיקה מקוונים.
*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ. העושה במידע הנ"ל שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכתב עשוי להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 9.סוף-סוף סיפרו לפנסיונר שלמה על אמאזון וקניות אונליין?? (ל"ת)חחחחחחחחחח 30/04/2024 13:37הגב לתגובה זו
- ל חחחח 30/04/2024 19:19הגב לתגובה זושאתה מציג זה טןב או רע...אני גימלאי(המילה פנסיונר דוחה אותי) ואני מקבל 66 אלף שקל נטו לחודש ויוד ים הטבות... אם שחמה פנסיונר אז צה הוא עושה פה?
- 8.שמואל 29/04/2024 10:23הגב לתגובה זושלום וחג שמח האם יש סיכוי לכתבה בנושא. תודה.
- כתבתי יותר מפעם (ל"ת)שלמה גרינברג 29/04/2024 18:50הגב לתגובה זו
- שמואל 30/04/2024 07:35תודה
- 7.בא ונסכים 27/04/2024 07:25הגב לתגובה זואך לרוב הקוראים זו סינית,מעל להבנתם והתעניינותם,יש להתחיל לפשט,ואז אולי
- שכל מה שששלמה ה"גאון" כותב, יוצא בסוף הפוך. חחח. (ל"ת)בוא נסכים 30/04/2024 13:37הגב לתגובה זו
- 6.לידיעת שלמה 27/04/2024 00:45הגב לתגובה זוופחות חברה שמייצרת כול הזמן דגמים חדשים ומשבשים.
- לפחות תפנה לידיעתי אמירות עובדתיות (ל"ת)שלמה גרינברג 27/04/2024 15:48הגב לתגובה זו
- 5.א. מרק 26/04/2024 16:45הגב לתגובה זותחום הלוגיסטיקה הוא לא חדש - מי שהיה בארה"ב בשנים האחרונות והתגורר בשכונות נחשף לתנועה בלתי פוסקת של רכבי UPS ,FDX. החוליה החלשה בשרשרת האספקה עם כל הכבוד לשלמה, אינה במשבצת האחרונה אלה דווקא בהובלת הפריטים מהיצרן למחסני ההפצה וגם פה נמצאו פתרונות - הקמת מחסני אספקה אזוריים המחזיקים מלאי עפ"י צריכה עתידית מחושבת ולפעמים גם ע"י הקמת פסי ייצור קרובים למוקדי הצריכה. בכלל לא בטוח שחלום האספקה החללית ישים ורווחי מהסיבה הפשוטה שהסחורה שאוניית משא בינונית מעבירה בין מדינות ויבשות שקולה ללמעלה מאלפיים הטסות באמצעות חללית לוגיסטית. השקעה בלוגיסטיקה ?! העניין לא חדש וכדאי מאוד לראות את הביצועים של חברות ותעודות לוגיסטיקה בשלוש השנים האחרונות - אפס תשואות בממוצע.
- שלמה גרינברג 27/04/2024 15:51הגב לתגובה זוראשית לביצועי החברות בשלוש השנים האחרונות אין כול קשר לכתבה. המייל האחרון הוא כן הבעיה של השרשרת ובמיוחד בין המחסנים האזוריים לצרכן. לבסוף, אם תקרא בעיון תגלה שגם בעניין החלל אתה טועה
- 4.עידן 26/04/2024 16:21הגב לתגובה זושלמה, יש לך דעה מיוחדת לגביה? יש בה איזו שהיא עלויונות מיוחדת מאשר סל שבבים של רכבים אוטונומיים?
- שלמה גרינברג 27/04/2024 15:59הגב לתגובה זומתאימה לתחום "שבבים של מכוניות אוטונומיות", הם לא מגדירים עצמם כך. בכול מקרה, אין לי דעה מיוחדת
- עידן 28/04/2024 12:16אין דעה מיוחדת על חברה/מניה ישראלית בוול סטריט, הטוענת למובילות בתחום עתידי כל כך מבטיח ומשמעותי, זה אומר הרבה.... וזה בלי לדבר על המרכזיות התעסקותית והתדמידית שהיא תופסת כאן בארץ. תודה
- 3.ברוך הופשטטר 26/04/2024 16:19הגב לתגובה זומכיר את חברת השבבים MPWR? אתה רואה בה משהו מעניין?
- שלמה גרינברג 27/04/2024 16:06הגב לתגובה זולא יצא לי לכתוב עליה. חברה מרשימה ובמיוח המייסד-יו"ר-מנכ"ל Michael Hsing שעשה מהפכה בתחום השבבים. ברור שיש בה משהו מעניין אבל צריך לבדוק והחליט.
- 2.תודה רבה שלמה. מעניין מאוד (ל"ת)עמית 26/04/2024 16:09הגב לתגובה זו
- 1.תודה רבה שלמה ושבת שלום (ל"ת)אנונימי 26/04/2024 15:55הגב לתגובה זו

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית
ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.
אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים
מניית אינטל מזנקת 33% לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20%
במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.
מהות העסקה
אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.
- ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש
- אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש
אם רוצים ללמוד על השקעות מוצלחות, כנראה שכדאי לעקוב אחר הממשל האמריקני. ב־22 באוגוסט הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שהממשלה תרכוש 433 מיליון מניות של אינטל Intel Corp במחיר של 20.47 דולר למניה – עסקה בהיקף של כ־9 מיליארד דולר שהקנתה לה כ־10 אחוזים מהחברה. כעבור פחות מחודש שווי ההשקעה עלה לכמעט 14 מיליארד דולר, רווח של כ־5 מיליארד דולר.
הזינוק במניה הגיע בעקבות חדשות לא צפויות. אנבידיהNVIDIA Corp. 3.49% , שלה שווי שוק של כ־4.3 טריליון דולר, הודיעה על השקעה של 5 מיליארד דולר באינטל במחיר של 23.28 דולר למניה, נמוך ממחיר הסגירה של יום רביעי. בתגובה מזנקת מניית אינטל ב־29% והגיעה ל־32 דולר, ומניית אנבידיה עולה ב־3.5% ל־176 דולר, כאשר ענקית השבבים הרוויחה כבר כמעט 2 מיליארד דולר על העסקה.
בראשית אוגוסט פרסם טראמפ ברשת החברתית שלו Truth Social קריאה להדחת מנכ״ל אינטל, ליפ־בו טאן, בעקבות דיווחים שלפיהם השקיע בחברות סיניות, בהן כאלה שיש להן קשרים עם הצבא הסיני. הפוסט עורר תגובות חריפות מצד פוליטיקאים רפובליקנים. טאן הבין את חומרת המצב ופנה לבית הלבן לפגישה דחופה שנערכה ב־11 באוגוסט. לפי הניו יורק טיימס, המפגש נועד להרגיע את הביקורת על ניהולו. הוא הגיע במטרה לשמור על תפקידו, אך סיים את הפגישה בהתחייבות לעסקה גדולה עם הממשל.
- טראמפ פנה לבית המשפט העליון כדי לפטר את ליסה קוק
- טראמפ רוצה לבטל דיווחים רבעוניים - איך זה יכול לפגוע במשקיעים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המצב המורכב של אינטל
החברה סיימה את 2024 עם הפסד של 18.7 מיליארד דולר, ולא נהנתה מתזרים מזומנים חיובי מאז 2021. אינטל פועלת בשני תחומים עיקריים: פיתוח שבבים וייצורם, ובשניהם נתקלה בקשיים. בייצור, שאליו פנתה כחלק ממדיניות החזרת הייצור לארצות הברית, היא אמנם נהנית מסובסידיות ממשלתיות אך טרם השיגה רווחיות.