BYD חדש
צילום: אתר החברה

הדגמים החדשים שצפויים לעשות בקרוב עלייה לכבישי ישראל

עם גידול של 3.6% במצבת כלי הרכב הפרטיים ב-2023, שוק הרכב הישראלי רותח; היצרנים והיבואנים מבינים את הביקוש הגדול ופועלים בהתאם; מי הם הדגמים החדשים שיעלו בקרוב על הכביש?
דור עצמון | (4)

בזמן ששוק הרכב בישראל רותח עוד ועוד חברות ויבואנים מתכננים להעלות על כבישי הארץ דגמים חדשים על מנת לענות על ביקושי הקונים הן לשנתונים חדשים מהדגמים המוכרים והן לדגמים חדשים כדי להרחיב את המגוון.

לא פחות מ-4,101,377 כלי רכב מנועיים היו על כבישי ישראל בשנת 2023, מתוכם 3,556,116 כלי רכב פרטיים. מדובר בגידול של 3.2% במצבת כלי הרכב המנועיים לעומת שנת 2022 ושל 3.6% במספר כלי הרכב הפרטיים (בדומה לשנת 2022), כך עולה מנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). מספר כלי הרכב גדל ב-128,066. סך כלי הרכב ההיברידיים עמד על 418,757, עלייה של כ-15.4% לעומת שנת 2022 (362,971). בשנת 2023 היו 95,761 כלי רכב חשמליים, עלייה של 111.5% לעומת שנת 2022 (45,270).

בין רשימת הדגמים החדשים שיגיעו בקרוב ארצה נמצאים גם לא מעט דגמי יוקרה ולא מעט חשמליות חדשות. כך למשל צפויה להגיע עוד השנה לארץ הגרסה החדשה למכונית ה-X2 של ב.מ.וו (BMW), לצד גרסה חשמלית שהחברה צפויה להציג בישראל. הרכב נמתח לאורך של 455 ס"מ, גובה של 159 ס"מ, רוחב של 184.5 ס"מ ובסיס גלגלים באורך של 269 ס"מ. כמו ברוב הדגמים של ב.מ.וו, גם ה-Z2 מציע מגוון מערכות ההנעה וכולל כעת מנועי בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר בתוספת מערכת היברידית קלה (170 כ"ס), או ארבעה צילינדרים בנפח 2.0 ליטר עם 300 כ"ס בגרסת M35 הבכירה בינתיים.

ה-iX2 החשמלי מציע מערכת הנעה קדמית (204 כ"ס) או כפולה (313 כ"ס). ההאצה סבירה ועומדת על 5.6 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש. הגרסה החשמלית כוללת סוללה בנפח 64.8 קוט"ש שמאפשרת טווח נסיעה של כ-450 ק"מ. מחיר המכונית טרם הוכרז באופן רשמי אך עפ"י ההערכות הוא ינוע בטווח של 350-400 אלף שקל.

ב.מ.וו iX2. צילום: אתר החברה.

ענקית הרכב החשמלי הסינית BYD שכבשה את ישראל צפויה להעלות ארצה שני דגמים חדשים: BYD TANG הנושא תג מחיר של 316,000 שקל ו-BYD SEAL במחיר של 217,000 שקל. דגם ה-TANG מגיע השנה בתצורת 7 המושבים שלו אחרי שתצורת 5 המושבים מכרה למעלה מ-300 יחידות ב-2023. מדובר ברכב החשמלי הראשון בישראל בתצורת 7 מושבים. המשקל הרב של הטאנג - כ-2.5 טון - מוריד את טווח הנסיעה שלו לכ-350-400 ק"מ, נמוך ביחס למרחק הממוצע של מכוניות ה-EV שעומד על כ-450 ק"מ. הטאנד מאופיין במנוע 518 כ"ס והנעה כפולה ובחברה טוענים כי הוא מגיע ל-100 קמ"ש ב-4.6 שניות.

BYD TANG. צילום: אתר החברה.

גם היצרנית היפנית והפופולארית סוזוקי תשיק השנה את דגם הסוויפט החדש. מימדיה של הסוויפט החדשה יהיו זהים כמעט לחלוטין לדורות הקודמים של המכונית, אם כי נפח תא המטען גדל בכ-23 ליטרים ל-265 ליטרים. מנוע המכונית נשאר אמנם באותו נפח של 1.2 ליטר אך הוחלף לחלוטין ויכלול שלושה צילינדרים במקום ארבעה. זמני התאוצה השתפרו ל-12.5 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש לגרסה הידנית ו-11.9 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש לגרסה האוטומטית, זאת לצד צריכת הדלק שהשפרה ב-15%. עפ"י ההערכות בשוק מחיר סוזוקי סוויפט החדשה יעמוד על החל מ-110 אלף שקלים לגרסה הידנית, והחל מ-125 אלף שקלים לגרסה האוטומטית.

סוזוקי סוויפט החדשה. צילום: אתר החברה.

דגם ה-ID.5 של פולקסווגן הוא גרסת הקופה של ה-ID.4 המוכרת. המכונית החדשה נחשפה כבר לפני כשלוש שנים אבל בקיץ הקרוב היא צפויה להגיע לישראל לאחר שעברה מתיחת פנים. ה-ID.5 מצוידת במנוע בהספק של 286 כ"ס, סוללת 77 קוט"ש וטווח נסיעה של יותר מ-550 ק"מ. מחירה של המכונית החדשה לא זול והוא צפוי להתחיל מ-245 אלף שקל.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

פוקסווגן ID.5. צילום: אתר החברה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    פלקו 28/04/2024 00:03
    הגב לתגובה זו
    עוד עגלות עוד פקקים מיותר
  • 2.
    דש 27/04/2024 15:57
    הגב לתגובה זו
    לפי דעתי חייבים לגבות אגרות בכניסה לערים הגדולות כמו ת"א וירושלים כדי לגרום לציבור להשתמש בתחבורה ציבורית .בארה"ב גובים 15 $ בכניסה לאזור העסקים במנהטן אז 40 ש"ח בכניסה לת"א זה סביר
  • 1.
    פחות מ 250 אלף , לא 'קונה אוטו (ל"ת)
    יוסי 27/04/2024 15:52
    הגב לתגובה זו
  • נכון כשתהיה תחבורה ציבורית טובה (ל"ת)
    28/04/2024 10:48
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.