איתקה אנרגיות תרכוש את נכסי Eni בבריטניה ב-940 מיליון דולר
יצרנית הנפט והגז איתקה של קבוצת דלק הודיעה היום (שלישי) כי תרכוש את נכסיה בבריטניה של חברת Eni ב-938.28 מיליון דולר בעסקה שתתבצע כולה במניות.
חברת Eni, חברת האנרגיה הגדולה באיטליה, תעביר את עסקיה בבריטניה תמורת 38.5% מהון המניות של איתקה, בעוד בעלי המניות הקיימים יחזיקו ב-61.5% הנותרים של החברה. החברה המשולבת צפויה לייצר בין 80,000 ל-87,000 חביות נפט ביום.
Eni נתנה לאיתקה תקופת בלעדיות של ארבעה שבועות להציע הצעה לנכסיה בבריטניה בסוף חודש מרץ, כאשר לאחר השלמת העסקה, שהובלה בבלעדיות על ידי ג'פריס מצידה של איתקה, Eni תהיה זכאית למנות שני דירקטורים לא ביצועיים לדירקטוריון איתקה.
העסקה מייצרת יתרונות לשני הצדדים. ל-ENI יש יותר נכסי גז טבעי ואילו לאיתקה יש יותר נכסים המפיקים נפט (כ-70% מסך ההפקה) כך שייווצר גיוון נוסף המצמצם סיכונים לשתי החברות. בנוסף, איתקה העריכה כי ב-2024 שתפיק כ-60 אלף חביות בממוצע ליום ב-2024 כך שהחיבור עם ENI יקפיץ את כמויות ההפקה.
החיבור מייצר לשני הצדדים גם פלטפורמה חזקה ומשמעותית יותר שתייצר תזרים מזומנים משמעותי בטווח הזמן המיידי, מה שיאפשר ככל הנראה לאיתקה לחלק יותר דיבידנדים שיגיעו בין השאר לקבוצת דלק. במקביל, אפשרויות הצמיחה של החברה יתרחבו עקב החיבור לענקית אנרגיה בינלאומית.
- דלק משלימה את עסקת סיגנוס; צופה רווח חשבונאי של 600-750 מיליון דולר
- מנצלים את המומנטום: קבוצת דלק ו-ENI מכרו 3% ממניות איתקה תמורת כ-100 מיליון פאונד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ENI מביאה לעסקה רזרבות מוכחות של כ-100 מיליון חביות נפט במאגרים שלה. לאיתקה יש רזרבות מוכחות של כ-270 מיליון חביות כך שהחיבור עם ENI ייצר רזרבות של כ-370 מיליון חביות.
הדוחות האחרונים
איתקה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות בסך של כ-2.3 מיליארד דולר, לעומת הכנסות בסך של כ-2.6 מיליארד דולר בשנת 2022. ברבעון הרביעי של 2023 הסתכמו ההכנסות בכ-500 מיליון דולר, לעומת הכנסות בסך של כ-597 מיליון דולר ברבעון המקביל לשנת 2022, וזאת בעיקר על רקע ירידת מחירי הגז והנפט בתקופת הדוח לעומת התקופה המקבילה ועליה בעלויות הייצור. חלק מהשפעת הירידה במחירי האנרגיה על ההכנסות הופחתה הודות לעסקאות גידור על מחירי הגז והנפט, אשר הביאו לעלייה בהכנסות איתקה אשתקד בסך של כ-250 מיליון דולר.
הרווח הנקי של איתקה בשנת 2023 הסתכם בכ-287 מיליון דולר, לעומת רווח נקי, בנטרול רווחים הזדמנותיים והתאמות בגין מיסים נדחים, בסך של כ-421 מיליון דולר בשנת 2022 (ללא נטרול ההתאמות כאמור עמד הרווח בתקופה המקבילה על כמיליארד דולר).
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
התפוקה היומית הממוצעת של איתקה בשנת 2023 עמדה על כ-70.2 אלף שווה ערך חביות נפט לעומת 71.4 אלף שווה ערך חביות נפט בשנת 2022. בחברה הסבירו כי הירידה בתפוקה נבעה בעיקר מהפסקות יצור יזומות שהיו בחלק מהמאגרים, בשל עבודות תחזוקה מתוכננות שהיו בעיקר במהלך הרבעון השלישי של השנה, וכן מתקלות נקודתיות שארעו בעיקר ברבעון הרביעי, במאגרים שלא מופעלים על ידי איתקה.
- 7.מכפיל 6 ים של דיבידנדים בקיצור מכונה להדפסת כסף (ל"ת)משה ראשל"צ 24/04/2024 07:39הגב לתגובה זו
- 6.עושה חשבון 24/04/2024 07:33הגב לתגובה זועיסקה לא מובנת . תוספת 10,000 חביות ל70,000 חביות תמורת 38% מהחברה המשותפת . נראה לא תקין .
- ליאור 24/04/2024 08:23הגב לתגובה זואבל זה נכון שלאיתקה היום יש הרבה יותר נכסים ממה שיקבלו מENI (בעיקר כשזה מגיע לעתודות). מה איתקה הרוויחה זה גב של חברה גדולה ויכולת השתתפות שלה בפיתוח המאגר, שבו לדלק העתודות הרבות ביותר, מאגר קאמבו.
- משקיע 24/04/2024 08:08הגב לתגובה זוהשדות של איתקה הם שדות מזדקנים, כך שב 2024 הצפי היה ל 60 אלף בלבד. פחות מאשר ב 2023. המיזוג עם eni צפוי להעלות את התפוקה בקרוב ל 50%, בשאיפה 87 אלף.
- 5.חמיד 24/04/2024 05:01הגב לתגובה זולפחות זו השאיפה. עלויות פיתוח יירדו, ואם דיברו על איתקה שב2025 לא תפיק ומאגרים מזדקנים עכשיו יש לפחות עד 2050 ועוד גב לפיתוח קמבו
- 4.BABA 24/04/2024 00:21הגב לתגובה זואדון יצחק שרון תשובה החליק על השכל,עף על עצמו במקום להנות מהנכסים הקיימים של ניו מד אנרגיה מחפש הרפתקאות בים הצפוני.שכח שב2020 כמעט פשט את הרגל ושלח את כספי המושקע למצולות.אדון יצחק שרון תשובה!שב בשקט ותן לנו להיות מהדבידנדים האדירים של ניו מד אנרגיה בשקט תודה.גילי נאות מחזיק בניו מד אנרגיה וגם בדלק קבוצה.
- אסף 24/04/2024 08:22הגב לתגובה זוזו ההחלטה הכי טובה שלקחו בדלק. איתקה היה מנוע ההכנסות (כולל דיבידנדים) הגדול יותר של דלק בשנים האחרונות. עכשיו הולכות להיות כמה שנים קצת פחות חזקות, אבל הנחה שיפתחו גם את קמבו, כל זה שיתנה מאוד מתחילת 2027. השקעה מעולה לטווח ארוך כל עוד מחירי האנרגיה ברמות האלו ומעלה.
- ככה צומחים מח שעומד במקום הולך אחורה (ל"ת)משה ראשל"צ 24/04/2024 07:38הגב לתגובה זו
- 3.זה כבר מגולם בדלק מחר ירידה (ל"ת)ליאור 23/04/2024 23:58הגב לתגובה זו
- 2.מצקלו 23/04/2024 22:06הגב לתגובה זומחר דלק קבוצה נוסקת. תתכוננו לזינוק בעליה
- זאהי 24/04/2024 00:12הגב לתגובה זושה תמים
- 1.איתקה אמורה להיות בשווי כפול לפחות (ל"ת)רועה חשבון 23/04/2024 21:59הגב לתגובה זו
- עוד גאון בכלכלה התפנה לכתוב טוקבט (ל"ת)כלכלן בחי"ר 23/04/2024 23:09הגב לתגובה זו
- היא נסחרת במכפיל 5, למה לא הגיוני שהיא זולה? (ל"ת)אבישלום 24/04/2024 02:20
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
