כ-4.1 מיליון כלי רכב היו על הכביש ב-2023, מתוכם כ-3.55 מיליון מכוניות
לא פחות מ-4,101,377 כלי רכב מנועיים היו על כבישי ישראל בשנת 2023, מתוכם 3,556,116 כלי רכב פרטיים. מדובר בגידול של 3.2% במצבת כלי הרכב המנועיים לעומת שנת 2022 ושל 3.6% במספר כלי הרכב הפרטיים (בדומה לשנת 2022), כך עולה מנתונים במפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס).
מדובר ב-383,655 כלי רכב שנוספו ו-255,589 שנגרעו ממצבת כלי הרכב הפעילים, כך שמספר כלי הרכב גדל ב-128,066. כ-13.5% מכלל כלי הרכב ו-5.8% מכלי הרכב הפרטיים מונעים בסולר. סך כלי הרכב ההיברידיים עמד על 418,757, עלייה של כ-15.4% לעומת שנת 2022 (362,971). בשנת 2023 היו 95,761 כלי רכב חשמליים, עלייה של 111.5% לעומת שנת 2022 (45,270).
עוד עולה מהנתונים כי הגיל הממוצע של כלי הרכב בשנת 2023 היה 7.6 שנים, עלייה לעומת השנים 2022 ו-2021 (7.4 ו-7.1, בהתאמה). הגיל הממוצע של כלי רכב פרטיים היה 7.5 שנים, וגם הוא עלה בהשוואה לשנים האלה (7.2 ו-7.0, בהתאמה). 88.7% מכלי הרכב הפרטיים היו בבעלות פרטית (זהה לאחוז בשנת 2022), ו-11.3% היו בבעלות שאינה פרטית: חברות הֶחְכֵּר (ליסינג) – 6.7%, חברות (לא כולל עצמאיים) – 3.6% והשכרה או תיור – 1%.
21.7% מכלי הרכב המנועיים בישראל יוצרו ביפן, 15.2% בקוראה הדרומית ו-8.1% בצ'כיה. מבין יצרני כלי הרכב הפרטיים החדשים שנוספו בשנת 2023, יונדאי הייתה במקום הראשון, וחלקה עמד על 15.9%. במקום שני הייתה קיה עם 12.4% מהשוק, ובמקום השלישי – טויוטה עם 11.5%.
- המשק מתאושש בהדרגה - ענף הבינוי עדיין מדשדש
- 76.5 אלף דירות החלו להיבנות השנה - אבל ברבעון האחרון הקצב הואט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יחס המינוע בישראל עלה בשנה האחרונה: 417 כלי רכב לכל 1,000 תושבים לעומת 411 בשנת 2022, והוא נמוך יחסית למדינות המפותחות בעולם. לבן הוא הצבע הדומיננטי בכלי הרכב הפרטיים שעלו לכביש בשנת 2023 (47.9%), וכך גם במצבת כלי הרכב הפרטיים (37.1%).
בכל הקשור למעורבות בתאונות דרכים עם נפגעים נרשמו 3.9 תאונות ל-1,000 כלי רכב בשנת 2023, ירידה מ-4.7 בשנה הקודמת. המעורבות של משאיות מעל 34 טונות הייתה 7.6 תאונות ל-1,000 משאיות מסוג זה, עלייה מ-6.5 בשנה הקודמת. המעורבות של אופנועים הייתה 9.9 ל-1,000 אופנועים, ירידה מ-13.0 ב-2022. המעורבות של אוטובוסים הייתה 21.1 ל-1,000 אוטובוסים, ירידה מ-23.8 בשנת 2022.
- 4.לפי מספרים אלו כל בית שני בישראל רכש רכב (ל"ת)טוטו 16/04/2024 12:18הגב לתגובה זו
- 3.4 מיליון ? בימבות או רכבי צעצוע ? (ל"ת)כלכלן 16/04/2024 10:30הגב לתגובה זו
- 2.קורא בעיון 16/04/2024 09:12הגב לתגובה זואם קוראים את מה שכותבים ? תקראו את השורה הראשונה לא פחות מ4101377 רכבים נמכרו (2) בישראל בשנת 2023 התכוונתםלעיסקאות בשוק? או נרכשו ?
- 1.משה 16/04/2024 08:24הגב לתגובה זואנשים כל היום בוכים וקונים בלי סוף
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
החזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרהצה"ל הוזיל לכם את ביטוח הרכב ביותר מ-5% - האם זה הזמן לחדש פוליסה?
אחרי התייקרות של כ-13% בשנה שעברה בביטוחי הרכב, הפרמיות מתחילות להיות שפויות כשההוזלה בחלק מהחברות היא של 5% ויותר איך צה"ל קשור לזה - והאם כדאי עכשיו לחדש ביטוח או שעדיף להמתין? וגם - כמה זה אמור להשפיע על התוצאות הכספיות של חברות הביטוח?
כבר כמה חודשים שביטוחי הרכב יורדים, אחרי שבשנה שעברה היו עליות חדות, בהן קפצו פרמיות הביטוח בשיעורים דו-ספרתיים, אפשר לראות הוזלות ובעיקר בביטוח המקיף. לפי WOBI המחירים גם של החובה וגם של המקיף ירדו בכ-4% במחצית הראשונה של השנה, אפשר להניח שהמגמה הזאת ממשיכה ושאנחנו עומדים כעת על 5% פלוס ויותר - זאת מהשוואות שביצענו בשטח ומול הצעות מחיר שקיבלנו לרכב מצוי (יונדאי איוניק) ואפילו די גניב. עם זאת, אם נסתכל על מדד המחירים לספטמבר אנחנו יכולים לראות בלימה קלה: מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% לעומת החודש הקודם וסעיף ביטוח הרכב טיפס ב-0.7%. בשוק ישנה ההערכה שמדובר בעצירה נקודתית, תוצאה של עדכוני תעריפים לקראת סוף הרבעון. והערכה הרווחת היא שבמדד הקרוב (שיפורסם בשישי הקרוב) תירשם ירידה, שתאשר את המשך המגמה כלפי מטה ואת העובדה שהשוק מתייצב סביב רמות מחירים נמוכות יותר לעומת השנה שעברה. מה שאומר שביטוח הרכב שלכם הולך ונהיה זול יותר בין השאר בזכות זה שצה"ל וכוחות הביטחון שמחזירים רכבים גנובים ומצמצמים את רמת הסיכון.
מה הקפיץ את המחירים?
קצת על מה שהביא אותנו לרמות שמחיר של ביטוח מקיף יכול להגיע לכ-10% מערכו של הרכב. 2024 הייתה אחת הקשות לשוק המקומי או אולי טובות במובן של המרווחים של חברות הביטוח. במהלך אותה שנה נרשמה עלייה חדה בגניבות הרכב - מאות רכבים נגנבו מדי חודש, בעיקר מאזור המרכז והשרון, כשהם מועברים לשטחי יו"ש ושם הם מפורקים לחלקי חילוף או נמכרים מחדש. מבחינת חברות הביטוח, כל גניבה היא תביעה על “אובדן גמור”, ולכן הזינוק בהיקף הגניבות הוביל לייקור הפרמיות.
חוץ מזה הייתה עלייה דרמטית בעלויות של החלפים והתיקונים. שיבושי הסחר העולמי והזינוק בעלויות ההובלה הביאו להתייקרות של חלקי חילוף, ובמקביל גם עלות העבודה במוסכים עלתה. תביעות שנגעו בנזקי פח פשוטים הפכו ליקרות בעשרות אחוזים, וחברות הביטוח עדכנו את התעריפים כלפי מעלה. גם חדירת הרכב החשמלי תרמה לעלייה: רכבים חשמליים אולי זולים לתחזוקה שוטפת, אבל כל תיקון של תאונה פשוטה או פגיעה בסוללה מתברר כיקר מאוד - ובמקרים רבים מסתיים בהצהרה על “אובדן מוחלט” מה שמוביל את חברות הביטוח לשלם על מחירו של הרכב השלם. אל אלה הצטרפו גם האינפלציה והעלייה במדד המחירים לצרכן, שהשפיעו על ערך הרכב המבוטח, על עלויות השמאות ועל שכר העובדים בענף. רמת סיכון גבוהה בגלל הגניבות, ועלייה בעלויות התביעות הובילו לקפיצה של כ-13% בפרמיות ביטוח הרכב בממוצע.
מטפלים בגניבות ביד קשה
מי שהצליח במידה מסוימת לעצור את מגמת ההתייקרות היא מערכת הביטחון. בתקופה האחרונה נרשמת פעילות מוגברת של כוחות צה"ל והמשטרה ביהודה ושומרון, שהמטרה שלה היא לפגוע בתשתיות של המגנונים של גניבות הרכב. בשורה של מבצעים, שנעשו בשיתוף מחוז ש"י, מג"ב והמנהל האזרחי, הוחזרו עשרות רכבים גנובים לבעליהם החוקיים, נחשפו משחטות של רכבים, נעצרו מאות חשודים והוחרמו כלי פריצה ומחשבים ששימשו להפעלת רכבים. במבצע שנערך באוגוסט הארחון הושבו לישראל 30 כלי רכב וציוד הנדסי גנובים שהוחזקו בשטחי הרשות הפלסטינית, ובמבצע נוסף, שנערך בחודש שעבר, נעצרו 27 חשודים ישראלים ופלסטינים ונמצאו 9 רכבים גנובים. מפקד מחוז ש"י, ניצב משה פינצ’י, הצהיר כי “אין יותר ערי מקלט - כל עבריין ייתפס”, והדברים הללו מקבלים תוקף בשטח.
- הרכב "הגנוב" חנה בחוץ - והתובע הגיע איתו לבית המשפט: פסק הדין היה חריג
- למה ביטוח הרכב שלכם לא יורד למרות שהיקף הגניבות צנח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפעילות הזאת משפיעה גם על שוק הביטוח. ככל שהסיכון לגניבה יורד, גם עלות הביטוח אמורה לרדת. הדגש על אמורה כי חברות הביטוח פועלות "באיחור" הן מתאימות את המחירים אחרי שהן "משתכנעות" שרכיבי הסיכון יורדים. בינתיים הן מנצלות את מרווחי הסיכון. בפרמיות החדשות הן מתחשבות בירידה בהיקף הגניבות ובסיכוי הגבוה יותר להשבת רכב שנגנב. התוצאה של זה היא תמחור זול יותר של פוליסות חדשות, וגם הנחות מחודשות למבוטחים קיימים. יש לציין שהירידה הזאת פוגשת בעיקר את הביטוח המקיף, שהוא הרכיב שמגיב ישירות לשינוי בסיכון לגניבה. ביטוח החובה, שמכסה בעיקר נזקי גוף, פחות מושפע מהמגמה הזאת בגלל שהסיכון בו נמדד לפי תאונות ולא לפי גניבות.
