אייפון 14
צילום: אפל

מכירות האייפונים ברבעון הראשון ירדו בכ-10%, סמסונג שוב בראש

ברבעון הראשון של 2024 אפל מכרה 50.1 מיליון יחידות, ירידה של 9.6% לעומת 55.4 מיליון מכירות ברבעון המקביל אשתקד; בין חמשת מותגי הסמארטפונים המובילים, אפל רשמה את הירידה החדה ביותר משנה לשנה
דור עצמון | (1)

מכירות האייפון של אפל APPLE צנחו בכמעט 10% ברבעון הראשון של 2024, זאת בעיקר כתוצאה מצמיחה דו-ספרתית במכירות של היצרניות הסיניות שיאומי (Xiaomi) ו-Transsion, כך עולה מדו"ח של International Data Corporation (IDC). אפל מכרה 50.1 מיליון אייפונים ברבעון הראשון, ירידה של 9.6% ממכירות של 55.4 מיליון אייפונים ברבעון המקביל אשתקד. מבין חמשת מותגי הסמארטפונים המובילים בדו"ח, אפל רשמה את הירידה החדה ביותר משנה לשנה.

סמסונג כבשה את המקום הראשון ברבעון הראשון, לאחר שבשנה שעברה הייתה שנייה לאפל, עם נתח שוק של 20.8%, שמכרה כמעט את אותו מספר יחידות כמו בשנה שעברה - כ-60.1 מיליון. ברבעון הראשון של 2023 עמד נתח השוק שלה על 22.5%. אפל, שעברה את סמסונג כיצרנית הסמארטפונים הגדולה ביותר ב-2023, ראתה את נתח השוק שלה ירד ל-17.3% לעומת 20.7% שנה קודם לכן.

המכירות של שיאומי עלו ב-33.8% ל-40.8 מיליון יחידות ברבעון הראשון, בעוד ש-Transsion רשמה זינוק של 84.9% ל-28.5 מיליון יחידות. יצרנית הסמארטפונים משנג'ן Transsion, המחזיקה במותגים Tecno, Itel ו-Infinix, הפכה בשקט ליצרנית הסמארטפונים החמישית בגודלה בעולם. במונחים של נתח שוק, שיאומי (14.1%), Transsion (9.9%) ו-OPPO (8.7%) זכו למקום השלישי, הרביעי והחמישי, בהתאמה, בהתבסס על משלוחים ברבעון הראשון. "שיאומי חוזרת בענק מהירידות הגדולות שחוותה בשנתיים האחרונות ו-Transsion משיגה נוכחות יציבה בין 5 החברת המובילות עם צמיחה אגרסיבית בשווקים הבינלאומיים", אמרה נבילה פופל, מנהלת מחקר בצוות ה-Worldwide Tracker של IDC.

מנגד, המשלוחים של ענקית הסמארטפונים הסינית OPPO ירדו ב-8.5% ל-25.2 מיליון יחידות ברבעון הראשון. ענקית הטכנולוגיה Huawei והספין-אוף שלה, Honor, לא הגיעו לרשימת חמשת הראשונים, למרות שהם היו מותגי הסמארטפונים עם הביצועים הטובים ביותר בששת השבועות הראשונים של 2024. אפל עמדה בפני לחץ בסין, במיוחד מ-Huawei, שעסקי הצרכנות שלה מתחדשים לאחר השקת הסמארטפון Mate 60 שלה.

סך מכירות הסמארטפונים ברחבי העולם ברבעון הראשון של 2024 הסתכמו ב-289.4 מיליון יחידות, עלייה של 7.8% לעומת הרבעון הראשון של 2023, ורשמו את הרבעון השלישי ברציפות של צמיחה במכירות. ב-IDC טוענים שהעלייה הזו מצביעה על כך שהשוק מצליח להתאושש למרות אתגרים מאקרו-כלכליים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    משקיע חכם 15/04/2024 15:46
    הגב לתגובה זו
    ופלצנים
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.