טסלה
צילום: טוויטר

טסלה צריכה רכב זול ובהקדם - למה הרובוטקסי הוא לא התשובה עכשיו

בוול-סטריט סבורים כי טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית של טסלה עדיין רחוקה מנהיגה אוטונומית אמיתית ולכן ההתרגשות מהרובוטקסי היא דבר מסוכן
אדיר בן עמי | (4)

התוכניות של מובילת הרכבים החשמליים לרובוטקסי אומנם דחפו את המניה למעלה לאחרונה, אבל בוול-סטריט סבורים כי זה לא המוצר שטסלה TESLA INC צריכה עכשיו. היא צריכה את המודל 2 וכמה שיותר מהר.

מנכ"ל טסלה אילון מאסק צייץ ב-X לפני כשבוע והודיע כי החברה תחשוף את הרובוטקסי ב-8 באוגוסט. ההודעה בעצם סימנה למשקיעים כי החברה מאמינה שטכנולוגית הנהיגה האוטונומית שלה משתפרת והעלתה שאלות איך הרובוטקסי יכול להשפיע על טסלה ועל הרווחים שלה. 

בעוד הפרויקט הזה מרגש את המשקיעים, בוול-סטריט דווקא סבורים שהמיקוד של טסלה צריך להיות במקום אחר. "זו תקופה קריטית עבור מאסק לנווט בהצלחה את טסלה בסערת הביקושים", כתב האנליסט דן איבס מוודבוש. החברה מסרה 387,000 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של כמעט 9% משנה לשנה. הצמיחה בשוק הרכבים החשמליים בעולם הואטה לכ-10% משנה לשנה ברבעון הראשון של 2024, לעומת צמיחה של 35% ברבעון הרביעי של 2024.

מודל 2 של החברה מהווה, לפחות בעיניי האנליסטים, חלק מרכזי בצמיחה העתידית של טסלה. מחיר של מתחת ל-30,000 דולר לרכב צפוי להניע את הביקוש ברחבי העולם ,להרחיב משמעותי את שוק היעד של טסלה ואת הציע המוצרים שלה שבעיניי רבים נחשב למיושן. הרובוטקסי לא צפוי לספק את הסחורה לפחות לא בטווח הקרוב. עד 60% מהצמיחה החזויה של איבס עבור טסלה במהלך השנים הקרובות מגיעה ממודל 2, ככה שככל שהמכוניות תגיע לכביש יותר מהר כך יהיה יותר טוב.

יצרנית הרכבים החשמליים תדווח על תוצאותיה לרבעון הראשון ב-23 באפריל ובוול-סטריט מצפים לרווח למניה של 53 סנט. בוולס פארגו צופים כי טסלה תפספס את הציפיות ותדווח על רווח למניה של 40 סנט. "למרות נתוני מסירות גרועים וספקות לגבי מודל 2, טסלה ירדה החודש רק 2%", כתבו האנליסטים. החדשות בנוגע לרובוטקסי דחפו את המניה, אבל בוולס פארגו דווקא רואים בהייפ הזה דבר מסוכן, היות והגרסה הנוכחית של הנהיגה האוטונומית של טסלה אינה קרובה עדיין לנהיגה אוטונומית אמיתית.

 

התחזיות יורדות

התחזיות בוול-סטריט לשנת 2025 ירדו ב-45% בשנה האחרונה, כאשר לאחר פרסום נתוני המסירות של טסלה החלו חלק מהאנליסטים לתקן מטה את התחזיות שלהם. אנליסט ג'יי פי מורגן, ריאן ברינקמן, הוריד לאחרונה את אומדן הרווח שלו ל-2025 ל-3.35 דולר למניה מ-4.25 דולר לאחר הפספוס במסירות לרבעון הראשון.

במהלך החודשים האחרונים התמודדה החברה עם שורה של אתגרים, ובניהם ההתקפות של החות'ים על ספינות בים האדום, אשר שיבשו את אספקת הרכיבים לחברה והשעו זמנית את הייצור במפעל שלה בגרמניה במהלך חודש ינואר. חודשיים לאחר מכן, פעילי איכות הסביבה הציתו תשתית ליד אותו מפעל, מה שפגע פעם נוספת בייצור. בסין, התמודדה החברה עם תחרות מחירים מצד המתחרות המקומיות, שפגעה לה עוד בביקושים.

קיראו עוד ב"גלובל"

טסלה מסרה כ-20 אלף פחות רכבים ברבעון האחרון לעומת לפני כשנה ומתחת לתחזיות הפסימיות ביותר בוול-סטריט, מה שגרם לאנליסטים להוריד את התחזיות לצמיחה שנתית ממוצעת במכירות וברווחים של כ-15% בשנה בין 2023 ל-2026. לפני מספר חודשים השיעור עמד על 25%.

"למה לשלם פי 43 על משהו שלא גדל?" אמר גארי בלאק, מייסד שותף של Future Fund Active, ובעל מניות של טסלה. בלאק הוסיף כי עבור משקיעי צמיחה, ירידה בקצב הצמיחה היא קריטית כמעט כמו הערכת השווי שלה.  זה לא אומר שטסלה תעבור להיסחר כמו מניית ערך. המכירות של החברה עדיין צפויות להכפיל את עצמן בחמש השנים הקרובות. במהלך התקופה הזו, מכירות של יצרניות רכבים מסורתיות כמו טויטה ופורד צפויות לעלות ב-20% ו-10% בהתאמה. עם זאת, זה כן אומר שהמשקיעים צריכים להתכונן ללחצים שיופעלו על השווי של טסלה.

החברה נסחרת כעת לפי שווי של 547 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה איבדה 31% מתחילת השנה ו-5% בשנה האחרונה כולה. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שחר 13/04/2024 20:51
    הגב לתגובה זו
    למעשה, ככל הידוע לי, באחוזים עיקריים מכל התאונות, מעורבים נהגים מקצועיים (משאיות ואוטובוסים), לכן החלפתם בבינה מלאכותית, עשוייה לתרום גם כלכלית להפחתת עלויות מיותרות וגם בטיחותית בהפחתת תאונות
  • 3.
    ארון 13/04/2024 18:06
    הגב לתגובה זו
    כמו כן:פייזר+אפל.
  • 2.
    איתמר 13/04/2024 10:21
    הגב לתגובה זו
    אני לא רואה מצב שטסלה לא שולטת בשוק הרכבים החשמליים. אם זה עוד שנה או עוד חמש שנים, טסלה תהיה יצרן הרכב הגדול בעולם, בעיקר בזכות הנהיגה האוטונומית.
  • 1.
    קשקש 12/04/2024 21:09
    הגב לתגובה זו
    אילון מאסק מכיר את השוק יותר טוב מכולם ובפער ובדרך כלל הוא מקדים את כולם והוא לא הולך להתחרות עם הסינים על רכבים זולים
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.