רכב גנקו
צילום: כלמוביל

ג'אקו ואומודה בדרך לארץ - המותגים החדשים שתייבא כלמוביל

קבוצת כלמוביל חשפה את מותגי ג'אקו (Jaecoo) ואומודה (Omoda) מבית צ'רי הסינית - מתי הם יגיעו והאם המחיר צפוי להיות אטרקטיבי?
יואב פולס | (1)
נושאים בכתבה כלמוביל צ'רי

קבוצת כלמוביל חשפה את מותגי ג'אקו (Jaecoo) ואומודה (Omoda) - תחילת יבוא של הג'אקו J7 במחצית השניה של 2024. שני המותגים מבית צ'רי הסינית, ושניהם נחשבים בקרב היצרן למותגי היצוא לשווקים מערביים של היצרנית.

את ההשקה הובילו בכירי כלמוביל בישראל, יחד עם וידאו קונפרנס בשידור ישיר עם בכירי היצרנית בסין, אשר הסבירו על התפיסות השונות של תכנון ומיצוב הרכב בשוק תוך הדגשת השימוש ברכיבי יצור של החברות המובילות בעולם בתחום – בוש, קוואלקום, קונטיננטל, מישלין, סוני, וולאו ועוד. שני המותגים עומדים להשיק שישה דגמים, ומגוון סוגי הנעה – בנזין, היברידי, פלאג אין וחשמלי מלא.

ג'אקו כלמוביל 

ג'אקו (Jaecoo – מורכב משילוב המילים Jaegr – צייד בגרמנית, ו-Cool) יהיה המותג הראשון שיגיע עוד השנה, עם ה-J7 – קרוסאובר בסגמנט C-Suv במידות ומחירים שיציבו אותו ישירות מול אריות הקבוצה. חשוב לציין כי המפרטים הטכניים של כלי הרכב שייובאו עדיין אינם סופיים. ממה שניתן להסיק כבר עתה, ל-J7 בסיס גלגלים של 2.672 מטר (יונדאי טוסון וקיה ספורטאז' 2.68 מטר), ואורך כולל של 4.54 מטר. בג'אקו טוענים ליכולות שטח מסויימות (לא, אני לא רואה את ה-J7 במעלה ורדית בנגב) עם מרווח גחון של 20 ס"מ.

ה-J7 תתחיל להיות משווקת בישראל עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.6 ליטר המפתח 197 כ"ס. תיבת ההילוכים רובוטית דו-מצמדית בעלת שבעה הילוכים, ויש להמתין לראות האם תגיע גירסת ההנעה הקדמית או הכפולה 4X4 או שתיהן. בהמשך יש לצפות ל-J7 בגירסת פלאג אין הייבריד עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר ומנוע חשמלי. ה-J7 יהיה החלוץ של ג'אקו בישראל, וצפוי להיות משווק במחצית השניה של 2024. אחריו ינחת כאן ה-J8 שיהיה D-SUV בתצורה של שישה נוסעים עם מושבי קפטן אחוריים, עם בסיס גלגלים של 2.82 מטר ואורך כולל של 4.82 מטר.

ה-J8 ישווק בישראל ככל הנראה בגירסת פלאג אין הייבריד אולם יש גם דגם המצויד במנוע טורבו בנזין בנפח 2.0 ליטר עם 261 כ"ס, ותיבת הילוכים רובוטית דו מצמדית בעלת שבעה הילוכים.  

שני הדגמים יהיו מצוידים בכל אמצעי הבטיחות המתקדמים המודרניים, כאשר נציגי היצרנית מציינים כי מאחר וכלי הרכב מיועדים לייצוא, הם יעמדו בכל מבחני הריסוק המתקדמים המוכרים, לרבות ה-EuroNcap שהוא המוביל בתחום בשוק האירופאי. עוד דגם של ג'אקו ה-J5 צפוי להיות משווק במחצית הראשונה של 2025 בסגמנט B-Suv, והוא צפוי להיות עם מבחר סוגי הנעה לבחירה – בנזין, היברידי וחשמלי.

במקביל, ברבעון ראשון של 2025 צפוי לנחות בארץ האומודה C9 שיהיה החלוץ מבין דגמי אומודה. זה המקום לציין כי דגם אומודה אחד כבר משווק בישראל בהצלחה, והוא נקרא צ'רי FX (אומודה C5) ומיובא על ידי פריסבי (לשעבר קרסו). ה-C9 צפוי להיות פלאג אין הייבריד. בהמשך ישווק ה-C7 של אומודה שיהיה C-SUV עם הנעת פלאג אין ובנזין, ולאחר מכן האומודה C3 שיהיה B-Suv עם הנעת בנזין, היברידי וחשמלי.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

על פי התכנון של קבוצת כלמוביל, הדגמים ישווקו יחד באולמות תצוגה יעודיים שייפתחו ברחבי הארץ.

ועכשיו ברשותכם הפרשנות - הדבר הראשון הבולט הוא שהנעת פלאג אין הייבריד לא נעלמת מהשוק. רכבי הפלאג אין שאינם מקבלים עוד הטבות מיסוי, דומה היה שנעלמו מהשוק ב-2024, אולם מהתכניות של כלמוביל עולה כי בהינתן תכנון נכון של הרכב, ותמחור נכון בארץ המוצא, כלי הרכב עדיין יכולים להיות תחרותיים.

בכלמוביל סירבו לחשוף מחירים, גם לא טווחים למחירי מטרה לדגמים החדשים. נציגי ג'אקו מסין ציינו שהמותג מבקש להביא לשוק הישראלי דגמים שיהיו רכבי שטח עירוניים במחיר נגיש, ועם מגוון סוגי הנעה. הפרשנות שלי היא שגירסאות הכניסה של הדגמים השונים יהיו במחיר אגרסיבי מול המתחרות הישירות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ואיפה רשות התחרות שתחייב שיהיו יבואנים שונים???? (ל"ת)
    חיים 31/03/2024 10:41
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.