ספוטיפיי
צילום: טוויטר

ספוטיפיי זינקה כבר יותר מ-40% השנה - מה קורה אצל ענקית הזרמת המוזיקה

בתוצאותיה לרבעון הרביעי, אותן דיווחה בחודש שעבר, ספוטיפיי רשמה צמיחה חזקה מהצפוי בהכנסות, הפסד קטן מהצפוי וגידול במנויים שעלה על הציפיות
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מוזיקה ספוטיפיי

חברת הזרמת המוזיקה השוודית ממשיכה לצבור מנויים ולאחרונה דיווחה על תוצאות טובות מהצפוי לרבעון. מניית ספוטיפיי SPOTIFY TECHNOLOGY עלתה כבר 41% מתחילת השנה, למחיר של 267 דולר, לעומת עלייה של 10% ב-S&P 500. במהלך 12 החודשים האחרונים מניית ספוטיפיי זינקה ב-107%, לעומת עלייה של 30% ב-S&P.

בתוצאותיה לרבעון הרביעי, אותן דיווחה בחודש שעבר, ספוטיפיי רשמה צמיחה חזקה מהצפוי בהכנסות, הפסד קטן מהצפוי וגידול במנויים שעלה על הציפיות. ברבעון הנוכחי החברה צופה כי מספר המשתמשים הפעיליים באופן חודשי יטפס ל-618 מיליון, כאשר מספר מנויי הפרימיום יעלה ל-239 מיליון. ספוטיפיי צופה לרבעון הכנסות של 3.9 מיליארד דולר.

"בזמן שספוטיפיי מתקרבת לסוף הרבעון, אנו ממשיכים לראות מגמות חיוביות בהורדת האפליקציה ובמספר החיפושים בגוגל", כתב אנליסט KeyBanc, ג'סטין פטרסון. פטרסון ציין כי המגמות מצביעות כי מספר המשתמשים הפעילים באופן חודשי והגידול במנויים נטו יעלו על הציפיות שלו של 16 מיליון ו-3 מיליון בהתאמה.

עניין אחר שקיבל לאחרונה את תשומת הלב בספוטיפיי הוא חזרתו של ניל יאנג לשירות הסטרימינג, כאשר הזמר הסיר את המוזיקה שלו מספוטיפיי כאקט מחאה על כך שהחברה משמיעה את הפודקאסט של ג'ו רוגן, The Joe Rogan Experience, היות ויאנג סבור כי רוגן מפיץ דיסאינפורמציה בנוגע לחיסונים. הזמר נמנע מלהסיר את המוזיקה שלו אז מאפל ואמזון היות והם לא השמיעו את רוגן. 

כעת, כאשר כל הפלטפורמות משמיעות את הפודקאסט של רוגן, הזמר לא רואה טעם לחרם שלו נגד ספוטיפיי. "ההחלטה שלי הגיעה היות ושירותי המוזיקה האחרים החלו גם הם להשמיע את הדיסאינפורמציה שהתנגדתי לה בספוטיפיי", כתב יאנג. "אני לא יכול פשוט לעזוב את אפל ואמזון, כמו שעשיתי בספוטיפיי, היות והמוזיקה שלי לא תוכל להגיע לאוהבי המוזיקה". 

 

תכניס לאפליקציה סרטונים וקליפים

ספוטיפיי הודיעה בתחילת החודש כי היא בוחנת אפשרות להכניס סרטוני ווידאו וקליפים אל תוך האפליקצייה כחלק מהתחרות הגוברת אל מול יוטיוב ואפל. בשלב זה, השירות זמין רק עבור מנויי פרימיום ב-11 מדינות בלבד.

על פי הדיווח של החברה, השירות החדש יהיה זמין למשתמשי פרימיום בבריטניה, גרמניה, איטליה, הולנד, פולין, שוודיה, ברזיל, קולומביה, הפיליפינים, אינדונזיה וקניה, בגרסת בטא החל מהיום. "בחרנו בשווקים אלה על סמך מספר קריטריונים, כולל גודל השוק והזמינות של תמיכה בתוכן מקומי...הישארו מעודכנים, אנחנו מקווים להרחיב את קטלוג הקליפים ולהגדיל את הזמינות למדינות נוספות", נכתב בהודעה שהפיץ סמנכ"ל חוויית צרכנים בחברה, סטן גארמרק.

קיראו עוד ב"גלובל"

הדיווח מגיע בזמן שהחברה השוודית פועלת להגדיל את בסיס המשתמשים שלה, ולהגיע למיליארד משתמשים עד 2030. ברקע נמצאת התחרות המתמידה אל מול שירות אפל מיוזיק (Apple Music), ויוטיוב (YouTube), המאפשרת למשתמשים לצפות בסרטוני מוזיקה בחינם, כבר כיום. הרכיב החדש באפליקציית ספוטיפיי יכלול "קטלוג מוגבל של קליפים, כולל להיטים של אמנים עולמיים", נכתב בהודעת החברה. זאת לאחר שבשנה שעברה הציגה החברה אפשרות לצפות בסרטונים בני פחות מ-30 שניות. לצד זאת, וכחלק מהמאבק במתחרים החברה גם הרחיבה את ההיצע שלה בכל הקשור לפודקאסטים וספרי אודיו במטרה למשוך יותר משתמשים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.