עוזי לוי מנכל מנורה נדלן
צילום: יחץ
דוחות

עוזי לוי ממבנה בטוח: "הביקושים למשרדים בתל אביב עדיין חזקים"

 מנכ"ל חברת הנדל"ן המניב, המודה שלמרות הביקושים החזקים, יש התמתנות ברמת המחירים. דוחות מבנה, מצביעים על גידול של 11% ב-FFO, לרמה של 603 מיליון שקל
הדס מגן | (2)

"בהשוואה לקיפאון בתקופת המלחמה, היום כבר מרגישים תנועה בשוק המשרדים. אני לא יכול לדווח על כך שסגרתי חוזה משמעותי כלשהו, אבל  יש יותר תנועה, וגם הזרים מזהים כבר את סוף המלחמה, ומגיעים". כך אומר עוזי לוי, מנכ"ל חברת הנדל"ן המניב, מבנה, בהמשך לדוחות החברה, המתפרסמים היום.

 

הדוחות מצביעים על  עלייה של 9% ב-NOI מנכסים זהים בישראל: כ-745 מיליון שקל, בהשוואה לכ-684 מיליון שקל בשנת 2022. ה-FFO מנכסים מניבים בשנת 2023 עלה בכ-11%: כ-603 מיליון שקל, בהשוואה לכ-544 מיליון שקל בשנת 2022. יחד עם זאת,  ה-FFO מנכסים מניבים ברבעון הרביעי של השנה, ירד: רמה של 144 מיליון שקל, בהשוואה לכ-148 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

 

ה-NOI  מנכסים זהים בישראל ברבעון הרביעי של שנת 2023 עלה בכ-2% לכ-182 מיליון שקל, בהשוואה לכ-178 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2022, והושפע ממתן הקלות לשוכרים בסך של כ-4 מיליון שקל בשל המלחמה. בנטרול ההקלות לשוכרים,  נרשמה עלייה של 4.5% לכ-186 מיליון שקל, בהשוואה לכ-178 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2022.

 

ה-NOI הכולל מנכסים מניבים ברבעון הרביעי של שנת 2023 עלה, והסתכם בכ-201 מיליון שקל, בהשוואה לכ-200 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2022.

 

לדברי לוי, "בתל אביב ניתן לזהות שתי מגמות מרכזיות: ביקושים חזקים  והתמתנות מחירים. לעומת זאת, במעטפת של תל אביב -  פתח תקוה ,חולון, רמת גן ובני ברק, הביקושים הרבה יותר מתונים. לקוחות לוקחים את הזמן בחתימת חוזים, ויש להם דרישות גבוהות יותר".

 

לדבריו, העובדה שמבנה היא חברה יציבה פיננסית, עם  יתרות מזומנים ומסגרות אשראי בלתי מנוצלות בהיקף כולל של כ-2.4 מיליארד שקל , מאפשרים לה, למרות התקופה, "מצד אחד להיות יציבים ורגועים, ומצד שני, לנצל הזדמנויות. לחברה יש  תוכניות פיתוח גדולות, בתל אביב, הרצליה וכפר סבא -  כולן על קרקעות היסטוריות שלנו. בסה"כ מצויה החברה בשלבי פיתוח ותכנון של למעלה מ-20 פרויקטים בייזום, כשמרביתם בלב אזורי ביקוש. "

פורטפוליו החברה כולל למעלה מ-560 נכסים מניבים פעילים רק בישראל, בשיעור תפוסה של 92.8%, ולדברי לוי, זה שיעור תפוסה גבוה בהשוואה לתקופה שלפני שנתיים, אך נמוך בהשוואה לשנה שעברה. זאת בין היתר בשל העובדה כי לחברה היו באחרונה פינויים גדולים, בהם של בנק המזרחי מרחוב אחוזת בית בתל אביב (המזרחי מכר למבנה את המבנה לפני כשלוש שנים, תמורת כחצי מיליארד שקל); במבנה בנוף הגליל, הממשלה עברה לקריית הממשלה, וכעת מתנהל מו"מ מול גורם ממשלתי אחר לשכירת הנכס. ואילו בשטח לוגיסטיקה שהתפנה, החברה נמצאת לקראת חתימה. "באופן כללי", לדברי לוי, "זה מעיד על כך שאזורי תעשיה ולוגיסטיקה, ומסחר, הם חזקים, ואילו תחום המשרדים פחות".

לדבריו, למרות שמבנה מעורבת בנדל"ן למגורים דרך פרוייקטי נדלן מניב שיש בהם עירוב שימושים – כמו פרוייקט הסוללים, בשכונת בצרון; 400 דירות בפרוייקט המערב מסחר וגמורים, ביגאל אלון; ופרוייקט בשדה דב , עם אלייד ולוינשטיין - הרי שאין בכוונתה להיכנס לתחום המגורים.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ביבי זה אסון 31/03/2024 07:38
    הגב לתגובה זו
    פייק ניוז
  • 1.
    אפילו הייתי אומר שיש מחסור (ל"ת)
    קבלן 27/03/2024 19:22
    הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו קינג ג'ורג' (הדמייה נת"ע)מטרו קינג ג'ורג' (הדמייה נת"ע)

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.