שוקולד
צילום: טוויטר

כשברקע הזינוק במחירי הקקאו - יצרניות השוקולד משנות אסטרטגיה

בעקבות מחלה שגורמת לריקבון ופקדה את פולי הקקאו, בנוסף לתנאי הבצורת במערב אפריקה, מחירי הקקאו זינקו פי שלושה במהלך 12 החודשים האחרונים. הוירוס ממשיך להתפשט ולא צפויה הקלה בטווח הקרוב. גם מחירי הסוכר קפצו ב-7%
אדיר בן עמי |

יצרניות השוקולד והממתקים נאבקות בעליית מחירי הקקאו ומקדמות במרץ ממתקים לא שוקולדיים לחג הפסחא, היות והצרכנים נרתעים מהמחירים הגבוהים והחברות חוששות מפגיעה ברווחים. חברות כמו הרשיז HERSHEY CO THE ו-מונדלז בונות MONDELEZ על אירועים כמו חג הפסחא וליל כל הקדושים שידחפו את המכירות ויקזזו את החולשה בשאר השנה. 

בעקבות מחלה שגורמת לריקבון ופקדה את פולי הקקאו, בנוסף לתנאי הבצורת במערב אפריקה, מחירי הקקאו זינקו פי שלושה במהלך 12 החודשים האחרונים. הוירוס ממשיך להתפשט ולא צפויה הקלה בטווח הקרוב. גם מחירי הסוכר קפצו ב-7%.

יצרניות השוקולד התכוננו לתקופת החגים הזו כבר בשנה שעברה, והודיעו כי יעלו מחירים על מנת לקזז את הזינוק במחירי הקקאו. לחץ נוסף צפוי על שולי הרווח כאשר תוקף הגידור שלהן - החוזים העתידיים שהן רכשו נגד העלייה במחירי הסחורות צפוי לפוג  מאוחר יותר השנה ובשנה הבאה. עם זאת, העלאות המחירים מגיעות בתקופה מסוכנת, שכן הצרכנים כבר התעייפו מהאינפלציה ונזהרים יותר בהוצאות על מותרות. 

ארצות הברית, שנחשבת לא במפתיע לצרכנית השוקולד הגדולה בעולם, צפויה להכניס ליצרניות הממתקים לכל הפחות 5.4 מיליארד דולר בדומה לשנה שעברה, אם כי הדבר צפוי להגיע בעיקר מעליות מחירים ופחות מהיקפי מכירות. חג הפסחא נחשב לחג השלישי בגודלו בארה"ב לקניית שוקולד וממתקים, כאשר ליל כל הקדושים נמצא במקום הראשון ואחריו נמצאים חגי החורף. 

פחות קניות אימפולסיביות

חלק נכבד מהמכירות של חברות המתוקים הגיעו עד כה דווקא מקניות אימפולסיביות של הצרכנים, כאשר השוקולד קופץ להם לעגלה בלי שהם שמים לב בזמן שהם עומדים בתור לקופה או עוברים בתחנת דלק בדרך אל היעד שלהם. עם זאת, כעת כשהם כבר עייפים מעליות המחירים, בוול-סטריט מעריכים ששיעור הקניות האימפולסיביות יהיה קטן באופן משמעותי.

לפי נתוני איגוד הקונדיטורים הלאומי של ארה"ב, בשנה שעברה היקף השוקולד והממתקים שנמכרו באופן יום יומי ירד ב-3.6% לעומת שנת 2022. עם זאת, כמויות השוקולד והממתקים שנמכרו לאירועים עונתיים כמו חגים עלו קלות ב-0.1%.

בהרשיז מעריכים שהמכירות יהיו חזקות בחג הקרוב, כאשר הורים מעוניינים לשמור על המסורת בחגים. למרות זאת, החברה שלחה יותר מוצרים לא שוקולדיים לחנויות בנוסף למוצרים הרגילים. החברה ציינה כי העובדה ששלחה יותר מוצרים לא שוקולדיים לא קשורה לעליית מחירי הקקאו. בוול-סטריט צופים כי עלויות החברה יצמחו ב-9% בשנת 2024 ועל מנת לשמור על שולי הרווח החברה תצטרך להמשיך ולעלות מחירים בהתאם.

 

דוחות הרשיז

בדוחותיה לרבעון דצמבר רשמה החברה מכירות נטו של 2.66 מיליארד דולר, עלייה של 0.2% מהתקופה המקבילה אשתקד. 2% מתחת לצפי בוול-סטריט של 2.72 מיליארד דולר. הרווח למניה עמד על 2.02 דולר, יציב לעומת הרבעון המקביל אשתקד ומעל צפי האנליסטים של 1.95 דולר. היקף המכירות של החטיפים המתוקים של הרשי'ז ירד ב-5% בארה"ב לעומת השנה קודם לכן, בעוד במגזר החטיפים המלוחים נרשמו ירידות של 26%. לשנת 2024, הרשי'ז צופה גידול במכירות נטו של 2%-3%. הרווח למניה צפוי להישאר קבוע בעקבות העלויות הגבוהות של קקאו וסוכר, כמו גם הוצאות חד פעמיות אחרות המכבידות על שולי הרווח. 

קיראו עוד ב"גלובל"

"למרות שמחירי הקקאו צפויים להגביל את צמיחת הרווחים השנה, אנו מאמינים שתוכניות השיווק החזקות שלנו, החדשנות וההשקעות במותג יניעו את הצמיחה בשורה העליונה ויענו על הצרכים המתפתחים של הצרכנים", אמרה מנכ"לית החברה, מישל באק. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.