הרשות הפלסטינאית לא משלמת על החשמל - חוב של 2 מיליארד שקל בסכנה
חברת החשמל הציגה שנת שיא ב-2023 - הכנסות של 24.69 מיליארד שקל לעומת 23.1 מיליארד שקל ב-2022, רווח מהפעלת מערכת החשמל של 3.7 מיליארד שקל (15% מההכנסות) לעומת 677 מיליון שקל ב-2022, ורווח נקי של 2.23 מיליארד שקל לעומת 1.77 מיליארד שקל ב-2022.
לצד התוצאות המרשימות, מסתבר שלרשות הפלסטינית וחברת מזרח ירושלים יש חוב גדול לחברה - 1.917 מיליארד שקל. מדובר בחוב בגין חשבונות חשמל שלא שולמו עד ספטמבר 2016 בהיקף של 1.18 מיליארד שקל וחובות נוספים בגין חשבונות שלא שולמו עד יולי 2020 בהיקף של 311 מיליון שקל וכן חובות שוטפים. חברת החשמל מפרטת כיצד היא מטפלת בחוב, כשחלק גדול ממנו נחשב מבחינתה אבוד.
החוב של הרשות הפלסטינית וחמ"י לחברת החשמל
לפי ההסכם, בגין החוב של החשבונות עד ספטמבר 2026 (1.18 מיליארד שקל) יופחתו סכומי ריבית בסך של 291 מיליון שקל, ושאר הסכום ישולם ב-48 תשלומים בתוספת ריבית מוסכמת.
- מנורה נגד הרש"פ: תובעת אותה על רבע מיליארד שקל
- ישראל צריכה לדרוש ממדינות המפרץ והמערב לשאת בהוצאות המלחמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בגין החוב על החשבונות שלא שולמו עד יולי 2020 (311 מיליון שקל) יופחתו 117 מיליון שקל ששולמו על ידי חמ"י בדצמבר 2019. חברת החשמל ציינה כי החל מחודש אוגוסט 2020 ועד מועד אישור הדוחות הכספיים שולמו התשלומים שהגיע מועד תשלומם, בתוספת ריבית, בהתאם להסכם חמ"י, אך עם זאת, החל מאוגוסט 2022 היה אמור להתווסף ליתר התשלומים החודשיים תשלום חודשי נוסף בסך של 12 מיליון שקל בתוספת ריבית - תשלומים שנכון למועד הדוח לא הועברו.
למעשה חמ"י העבירה בקשה לחברת חשמל לדחייה של אותם תשלומים בסך של 303 מיליון שקל, בקשה שנענתה בשלילה על ידי חברת החשמל שהוסיפה שאי ביצוע התשלומים מהווה הפרה של ההסכם וביזיון בית המשפט שנתן להסכם תוקף של פסק דין.
בתגובה, חמ"י הודיעה לחברת חשמל באופן חד צדדי כי בכוונה לשלם תשלומים של עד 75% מהחובות השוטפים. חברת החשמל שלחה מענה לחמ"י לפיו היא דוחה על הסף את הודעתה החד צדדית בהיותה חסרת תוקף וכל בסיס משפטי וכי עליה לשלם באופן מלא ומיידי את החוב השוטף. במקביל פנתה החברה בכתב לגורמים הרלוונטיים במדינה בבקשה להגדיל את סכום ההעברות ממשרד האוצר לכיסוי חובות הרש"פ והחלתם גם על חובות חמ"י ברש"פ שכן באותה העת, כספי הקיזוז הוחלו רק על חובות עזה ובאופן חלקי על חובות חברות החלוקה ברש"פ ומבוקש להחילם גם על חובות חמ"י בשטחי הרש"פ. בנוסף פנתה החברה ליו"ר רשות החשמל להתערב מול כלל גורמי המדינה הרלוונטיים ולנקוט בכל אמצעי שיבטיח סילוק החובות ומניעת גידול החוב.
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
חברת החשמל ציינה שחמ"י ממשיכה לשלם באופן חלקי ולא עקבי את חובותיה לחברה, ובהתאם חברת החשמל מתכוונת לבצע סבבי ניתוק בנקודות בהם נצברו חובות.
חברת החשמל הוסיפה כי ניהלה מגעים עם משרד האוצר, מתאם פעולות הממשלה בשטחים וגורמים נוספים רלוונטיים, על מנת להגדיל הקיזוזים מכספי המסים המועברים ממדינת ישראל לרשות הפלסטינית, הן לטובת עצירת גידול החובות המצטברים בגין אספקת החשמל לחמ"י, והן לטובת כיסוי חוב העבר. בספטמבר 2023 נתקבלה הודעת משרד האוצר, לפיה חוב הצריכה השוטפת של חמ"י לחברת חשמל (בניכוי חוב הצריכה במזרח ירושלים) בגין חודשים מאי 2023 ואילך יקו זזו החל מחודש ספטמבר ואילך ומידי חודש.
בהתאם להאותה הודעה כל קיזוז נוסף כאמור יבוצע בחלוף כ-90 ימים ממועד הפירעון של חשבון שוטף שטרם נפרע. החל ממועד זה מבצע משרד האוצר קיזוז כספי מסים בגין החובות השוטפים של חמ"י כאמור לעיל. החברה ציינה כי נכון למועד אישור הדוחות הכספיים קיזוז חשבונות הצריכה השוטפת של חמ"י עצר את צבירת החוב בחשבונות השוטפים של חמ"י (התקבלו הקיזוזים כאמור בגין חודשים מאי-נובמבר 2023).
באוקטובר 2023 פנה יו"ר רשות החשמל לשר האוצר במכתב, ובו ביקש כי יורה על קיזוז חד פעמי משמעותי של לכל הפחות מאות מיליוני שקלים חדשים, בגין חוב העבר של חמ"י והרש"פ, וזאת בפרט בשל העלויות הצפויות במשק החשמל נוכח מלחמת חרבות ברזל. ביום 31 בדצמבר 2023 שלח מנכ"ל החברה מכתב נוסף לשר האוצר ובו ביקש הגדלת הקיזוזים לצורך כיסוי חוב העבר של חמ"י ורש"פ.
- 13.אאא 18/03/2024 13:48הגב לתגובה זולנתק חשמל מיד
- 12.אריק 17/03/2024 15:02הגב לתגובה זולאויבינו אתם מוכנים שיצברן סכומי עתק ולבסות תכניסו לנו התושבים את העול והטעויות שלכם
- 11.חחחחח 17/03/2024 14:49הגב לתגובה זולא מבין את הבעיה פשוט לקחת להם ממשכורות שישראל צריכה להעביר
- אה? 19/03/2024 09:07הגב לתגובה זומדבר כנראה המזרח ירושלמי או "פלסטיני"?
- 10.אהרון 17/03/2024 12:31הגב לתגובה זולקחת את החוב ולתת לזקנים הארץ חשמל בחורף חינם
- 9.לילי דעדוש 17/03/2024 12:26הגב לתגובה זוביבי רגיל לפזר כסף ואחר כך לשלוח את התשלום לאזרחי ישראל זה פייק מנהיג שמבטיח הקפאתמחיריםותוך שנה מעלה אותם 3 פעמים -חשמל. מים. ארנונה ודלק למכוניות זה מעורר אצלי בחילה שאני שומע את הנאומים של הפייק מנהיג הזה
- 8.היה צריך לנתק אותם מזמן ולהגיש עיקולים על כספי המכסים (ל"ת)לא שאלה בכלל 17/03/2024 11:37הגב לתגובה זו
- 7.יקי 17/03/2024 11:26הגב לתגובה זוהפקעת אדמה כנגד חוב כספי .!החיים פשוטים פשוט בעלי התפקידים בממשלה אימפוטנטים.
- 6.המחבלים גם מקבלים מישראל חשמל חינם (ל"ת)אין 17/03/2024 11:26הגב לתגובה זו
- 5.מישהו 17/03/2024 10:39הגב לתגובה זואולי ביבי ימכור את המטוס כדי לממן את החוב
- 4.פטריוט לשעבר 17/03/2024 09:50הגב לתגובה זואבל הישראלי המערבי צריך לשלם ,למה שאנשים שמקבלים כסף ממדינות העולם , מאות מיליארדים של דולרים ויורו , ישלמו לנו ,הישראלים ? הישראלי הוא פרייאר ולכן הוא יירצח ,יאנס ,ילדיו יאנסו , והוא ישלם את החשבון על הכלי נשק שהרגו אותו ואת ילדיו ויממן כמובן מכיסו את הדלק עליו ישפכו רגע לפני השלכת הגפרור . אבל רגע לפני שהחמאסניק יזרוק את הגפרור , היזכר בבקשה ישראלי פרייאר , שכל הזה אמרו לך שהחמאס מורתע ובכלל הימין הוא האויב של המדינה שבא לכלותנו. לא אותו איש חמאס שמחזיק גפרור.
- 100 17/03/2024 10:37הגב לתגובה זולא נתנתק מהפלס ובמיוחד מאדמות המתנחלים. בסוף לכל יש מחיר, ואלו הימנים הגורמים.
- 3.פטריוט 17/03/2024 09:25הגב לתגובה זונו. אז מה הבעיה לבקש את זה מכל חובבי פלסטין שמחדשים את התרומות לאונרא. או פשוט לקזז מול ההחזרי מס שאנחנו גובים בשבילם.
- 2.ירון 17/03/2024 08:49הגב לתגובה זושינתקו אותם עד למלא התשלוםשקטרים ישלמו את החוב...הם הספונסרים של העם הזה
- 1.החיים 17/03/2024 08:32הגב לתגובה זולא נעסיק פלשטנאים לא נעביר להם כספים הם בטח ישלמו את חובות חברת החשמל נדאג שהעולם יתרום כדי לממן את הכיבוש מה כבר יכול להשתבש אני לא זוכר מה היה ב 07.10.23 לא טרחו להעיר אותי וגם בפעם הבאה נספר אותו סיפור...הנחתי...הורתי...דרשתי...חזיתי מראש אבל אני לא אחראי לדבר

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
תיירות במרוקו קרדיט: גרוקבין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
התעופה הישראלית מתאוששת עם חזרה הדרגתית לשמיים, יעדים חדשים-ישנים ותחרות שאט אט חוזרת בענף - תמונת מצב
ענף התעופה הישראלי עובר בתקופה האחרונה תמורות שונות במטרה לחזור לשגרה של לפני המלחמה. אחרי חודשים של האטה עמוקה בעקבות המלחמה, השמיים של ישראל מתחילים להיפתח מחדש, אך התמונה עדיין רחוקה מלהיות פשוטה ומהשגרה שהכנו לפני ה-7 באוקטובר. לצד חידוש קווים בינלאומיים חשובים והגעת שחקנים חדשים לשוק המקומי, ניכרת ירידה כללית בהיקף הפעילות, בעיקר בטיסות יוצאות, והאתגרים בענף נותרו רבים.
אחת ההתפתחויות הבולטות היא חידוש הטיסות בין ישראל ומרוקו, שנעצרו לחלוטין במהלך המלחמה. הקו הזה, שנפתח במקור כחלק מההסכמות המדיניות בין המדינות, מקבל כעת רוח חיים מחודשת, והוא נחשב לסמל לחזרה הדרגתית של התיירות והקשרים הכלכליים. עם זאת, נראה שהביקוש עדיין מתון, בעיקר בגלל זהירות של נוסעים ותנאי ביטחון אזוריים שלא חזרו לשגרה מלאה.
במקביל, חברת וייז אייר (Wizz Air), אחת מחברות הלואו־קוסט ההונגרית ואחת הבולטות באירופה, מתכננת להקים בסיס בישראל, צעד שממחיש את האמון המתחדש בשוק המקומי. הבסיס צפוי לשמש מוקד לפעילות שוטפת, ולהגדיל את היקף הטיסות לאירופה וליעדים נוספים. מדובר במהלך אסטרטגי שנועד להעמיק את אחיזת החברה באזור, תוך מתן תחרות ישירה לשחקניות הוותיקות ובראשן אל על.

- המלונות שאירחו מפונים יקבלו 160 מיליון ש' לשיפוצים
- קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אל על ניצלה את תקופת הגאות בשווקים ואת הסביבה התפעולית החיובית בשנה שלפני המלחמה כדי לשפר את מצבה הפיננסי. החברה הצליחה לצמצם חובות באופן ניכר, הודות לרווחיות גבוהה ולעלייה חדה במניית החברה, שאפשרה גיוס הון בתנאים נוחים. כיום, אל על נמצאת בעמדה טובה יותר מבחינת איתנות פיננסית וניהולית, אבל היא פועלת בסביבה שונה לחלוטין כאשר התחרות גדלה, מחירי הדלק נותרו תנודתיים והנוסעים נזהרים יותר בתכנון נסיעות לחו"ל.
