מובילאיי רכב חשמלי
צילום: מובילאיי

חודש לאחר שנחת בישראל: ZEEKR מוביל את טבלת המסירות של רכבי הפרמיום

מותג הפרמיום-טק שהושק בישראל רק בינואר האחרון, מסר במהלך חודש פברואר 363 כלי רכב מדגם זיקר 001 ומדגם זיקר X והתברג במקום הראשון במסירות רכבי פרמיום בישראל
דור עצמון | (9)
נושאים בכתבה ZEEKR

מותג הפרמיום-טק ZEEKR מבית GEELY Holdings שבר לא מעט תקרות זכוכית מאז הושק לפני שלוש שנים: החל מהביצועים של ספינת הדגל של המותג, דגם ה-001, שזכה ל-4 שיאי גינס; דרך טכנולוגיה פורצת דרך הכוללת שיתופי פעולה אסטרטגיים עם ענקיות טכנולוגיה כמו מובילאיי וקוואלקום; ועד לעיצוב עתידני שובר מוסכמות. כעת זוכה המותג שהושק בישראל לפני בסך הכול חודש וחצי גם לשיא ישראלי נאה, שעשוי להעיד על מהפיכה בסגמנט מותגי הפרמיום-טק החשמליים בישראל. לפי נתוני איגוד יבואני הרכב בישראל, בחודש פברואר החולף, שהיה חודש המסירות המלא הראשון של המותג בישראל, מסרה גיאו מוביליטי, יבואנית ZEEKR 363 כלי רכב - נתון שמציב את המותג בראש טבלת המסירות - יותר מכל מותג פרמיום אחר.

המסירות מתייחסות, כאמור, לשני הדגמים של ZEEKR שקיבלו עד כה תקינה אירופית ומשווקים בישראל, מתוך ארבע דגמים שייצרה ZEEKR עד כה: ה-ZEEKR X שהוא SUV אורבני המגיע בשתי רמות גימור ונמכר החל מ-184,990 שקל; וה-ZEEKR 001, ספינת הדגל של המותג בעיצוב "Shooting Brake" ובסיס גלגלים של כמעט 3 מטרים, עם 3 רמות גימור ומחיר התחלתי של 269,990 ש"ח. שני הדגמים משופעים במערכות הטכנולוגיות המובילות בעולם הרכב, סוללות עוצמתיות מדור מתקדם וטווחי נסיעה מרשימים – עד 620 ק"מ (לפי תקן WTLP) ב-LR 001.

תצוגה מקדימה של תמונה

ההישג של ZEEKR מרשים במיוחד לא רק בשל הזמן הקצר שבו הושג, אלא גם משום שמספרי המסירות של ZEEKR העפילו כאמור גם על מותגי הפרימיום המסורתיים והוותיקים בישראל.

עמית הראל, מנכ"ל ZEEKR ישראל: "אנו נרגשים לראות שהקהל הישראלי מזהה את הטכנולוגיה, האיכות וחווית הנהיגה שיש ל-ZEEKR להציע, ומודים על הבעת האמון. בשלב זה אנו עוסקים בבניית המותג, ועובדים לילות כימים על-מנת לעמוד בסטנדרט השירות הגבוה הנגזר מהיותנו מותג פרמיום, ומחוייבים לכך".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    דורון 29/03/2024 07:32
    הגב לתגובה זו
    על זיקר להקים ולפתוח אולם תצוגה בתלפיות או בהר החוצבים בירושלים
  • 8.
    מיכה הכהן 11/03/2024 05:46
    הגב לתגובה זו
    רכב מרשים אין מה להגיד
  • 7.
    עוד פרסום שיווקי פר-אקסלנס (ל"ת)
    הרגתם אותי, מצחוק 10/03/2024 23:38
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אלי 10/03/2024 23:30
    הגב לתגובה זו
    על איזה סטנדרט שירות אתה מדבר....
  • 5.
    יובל 10/03/2024 21:52
    הגב לתגובה זו
    איזה חירטוט
  • 4.
    זרעך יוכה יושמד וייכחד אפיקורסים טמאים חומדי בצע. (ל"ת)
    10/03/2024 19:05
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    צונאמי 7.7 פינאלה אדיר גלי מכוניות חשמל פוקושימה בארץ הקודש. (ל"ת)
    10/03/2024 19:04
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מכרת הצפון ואין כוח ואין מושיע אמברגו חונק ומתיש. ניצחון מוחלט לאחוזת בית ולאוליגרכים (ל"ת)
    10/03/2024 19:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דור רוגלה ציוני דוהר על טסלה עם שלמה גרינברג אי יר 10/03/2024 19:02
    הגב לתגובה זו
    דור רוגלה ציוני דוהר על טסלה עם שלמה גרינברג אי ירוק דמוכרתי פקק ענק מן הירדן נזרקת לים הגדול. ארורה מערכת ביז נשרפה אש הגאולה עם הבנקים ועלית שטראוס.
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.