אמנון שעשוע
צילום: Heinz Troll European Patent Office-min

מה הזניק את מובילאיי ב-12%?

למה אמנון שעשוע לא רוכש מניות והאם מובילאיי תגיע ל-40 דולר?
אדיר בן עמי | (6)

אתמול זינקה מניית מובילאייב-12%. חשבנו שאולי פרופ' אמנון שעשוע רכש מניות, אבל הוא לא רכש, שזה אגב תמוה, כי הוא מאוד מאוד מאמין בחברה ומסביר בכל הזדמנות ומעל לכל במה שמובילאיי הולכת לשנות את העולם. שעשוע מכר את מובילאיי לאינטל לפני 7 שנים ונפגש עם מיליארדים, ואז הוא המשיך לנהל אותה ולפני כשנה הנפיק אותה בוול סטריט. הפעם כשכיר בכיר, הכי בכיר, אבל לא כבעל מניות מרכזי.

שעשוע מאמין במובילאיי, אבל ההשקעה שלו בה מועטה, אז למה הוא לא קונה אחרי שהמניה נפלה ב-50% בשל תחזית מאוד חלשה? אמרו לנו במילים אחרות שזה בהחלט אפשרי, אבל בינתיים זה לא קרה.

מה שקרה אתמול הוא המלצה חיובית מאוד של לוק ג'אנק, אנליסט בגוף ההשקעות ביירד - "החברה חזרה על ציפיות קודמות להיקף מכירות EyeQ כשברבעון הראשון ימכרו כ-3.4 מיליון יחידות, וברבעון שני של 2024 יוכפלו לפחות לעומת הרבעון הראשון". EyeQ היא המערכת המתקדמת של החברה שמשמשת עשרות יצרני רכב לסייע חנהגים בנסיעה סמי-אוטונומית.

"החברה ציינה מספר לא מבוטל של התחייבויות של לקוחות לרבעון השני של 2024 התומכות בתחזית הזו של הרבעון השני" מוסיף ג'אנק, שלא מתרגש מהתחזית הנמוכה והמאכזבת של מובילאיי שנובעת להערכת מנהליה מהחלפה דורית של מוצרים לצד מלאי גבוה אצל המפיצים.

המכירות ברבעון הראשון צפויות להסתכם בכ-230 מיליון דולר, בעוד שלפני אזהרת הרווח המכירות היו צפויות להיות כ-550 מיליון דולר. בעקבות האזהרה מניית החברה נפלה מ-45 דולר עד ל-23 דולר, מחיר ההנפקה, אבל בשבוע האחרון חזרה לעלות ואתמול על רקע ההמלצה, זינקה ב-12%.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מאמין מאוד במובילאיי וגם באמנון שעשוע שמצעיד את הח 08/03/2024 23:10
    הגב לתגובה זו
    מאמין מאוד במובילאיי וגם באמנון שעשוע שמצעיד את החברה ועם הכסף שלו מזמן היה יכול לשכב רגל על רגל כמה שנים מהיום מובילאיי יכולה להיות בשער 200 רק סבלנות
  • 5.
    כל הכבוד למובלאיי (ל"ת)
    יובל 73 08/03/2024 11:54
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גלעד 07/03/2024 22:12
    הגב לתגובה זו
    Supervision זה שם המערכת.
  • 3.
    שג'אנק יקנה 07/03/2024 15:50
    הגב לתגובה זו
    נקנה מג' אנק ברבע מחיר.חחח.אין להם שום יתרון בשום נושא.מכירות רבע מהתחזית אז ....
  • 2.
    ראו זבל 07/03/2024 11:28
    הגב לתגובה זו
    זה שמו?
  • 1.
    מה אכפת לכם ששעשוע לא קונה? למה כל פעם לגרד? (ל"ת)
    עמית 07/03/2024 11:05
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.