טויוטה צדקה בהימור נגד ה-EV - אבל רק לבינתיים
טרנד הרכבים החשמליים צובר תאוה בשנים האחרונות, ורואים את זה בכביש יותר טוב מבכל מקום אחר - אם עד לפני כמה שנים טסלה TESLA INC הייתה מראה נדיר, היום הרחובות די מוצפים במכונית של אילון מאסק, אבל גם בעוד מספר גדול מאוד של דגמים נוספים של חברות אחרות, בעיקר סיניות.
חברות רכב מסורתיות רבות ראו את הטרנד, ובעיקר את הרגולציות החדשות והסובסידיות שמעניקות חלק מהממשלות במטרה לקדם את הנושא, והחליטו שגם הן צריכות לעלות על הרכבת, אלא שמאז פעילו תה-EV כבר הניבה הפסדים עצומים לרוב החברות מה שהביא להפסקת הפעילות אצל חלק מהן.
טויטה הימרה נגד ה-EV וצדקה
טויוטה לא נכנעה לטרנד מהיום הראשון. כמו שכבר כתבנו כאן, כשללקוחות יש בחירה, הם לרוב יעדיפו את האופציה הזולה יותר, גם אם היא מזהמת יותר. טויטה התעקשה שהלקוחות לא רוצים רכבים חשמליים, אלא היברידיים לכל היותר, ולמרות נתוני המסירה שהולכים וגדלים אצל חלק מהחברות, רובן קורסות - השווי המצרפי של חברות הרכב מהשורה השניה כבר נחתך ב-87% מהשיא. לעומתן, המניה של טויטה עלתה ב-97% ב-12 החודשים האחרונים, ומכירות הרכבים ההיבריידיים שלה עלו ב-40% בשנתיים האחרונות.
- הפגנת עוצמה בשוק הרכב המקומי עם 280,000 כלי רכב ב 2024
- טויוטה קאמרי - חסכונית ומרווחת עם פלפל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנית טויטה ב-12 החודשים האחרונים
מנכ"ל פעילות החברה בארה"ב, טד אוגווה, אמר לאחרונה שהחברה מעדיפה להמשיך לקנות קרדיטים (סוג של קנס אותו החברה משלמת בהתאם לפליטות הפחמן שלה) מאשר להשקיע בפעילות EV הפסדית. אוגווה גם רמז לכך ששיעור הרכבים החשמליים בארה"ב מסך כל הרכבים בסוף העשור בדרך לעמוד על 30%, הרבה מתחת ליעד הממשלה שעומד על 60%.
יעד ממשלת ארה"ב כולל בתוכו לא רק רכבים חשמליים לגמרי, אלא גם רכבי פלאג-אין היברידיים. ב-2023, נמכרו בארה"ב בערך 1.5 מיליון רכבים משני הסוגים האלו, שהיוו 10% מסך הרכבים שנמכרו באותה שנה. ההערכה של אוגווה אומרת שב-2030 יימכרו בערך 5.4 מיליון רכבים חשמליים ורכבי פלאג-אין היברידיים. אם היחס בין שני הסוגים יישמר זה אומר 3.6 מיליון רכבים חשמליים ו-1.8 מיליון רכבי פלאג-אין היברידיים.
הנתונים האלה עדיין משקפים צמיחה שנתית של בערך 17% לרכבים חשמליים לגמרי. זה לא רע, אבל זה אולי לא יספיק בשביל להחזיק את המניה של טסלה במחיר המשקף מכפיל רווח עתידי של 65.
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
מצד שני, עניין הקרדיטים גם יכול להוות הכנסה נוספת משמעותית לחברות ה-EV - הקרדיטים סחירים, כך שחברה המייצרת פחות פליטות פחמן יכולה למכור את הקרדיטים לחברות שפולטות יותר, ככה אמור להיווצר איזון מהבחינה הזאת, וכך הכניסה טסלה 5 מיליארד דולר נוספים ב-3 השנים האחרונות - בערך 10% מהרווח הגולמי של החברה בתקופה הזאת. מבחינה תיאורטית, אם טויטה הייתה רוכשת את כל הקרדיטים של טסלה במהלך 3 השנים האחרונות, הדבר היה מפחית את הרווח התפעולי שלה בערך ב-5%.
למרות ההצלחה של טויטה עד היום, היא כנראה תיאלץ להתאים את עצמה לרגולציות - עד שנת 2025, מדינת קליפורניה למשל תדרוש מיצרני הרכב ש-22% מהרכבים שלהן יהיו עם אפס פליטות פחמן. השיעור הזה עולה ל-100% ב-2035, ולבריטניה, קנדה והאיחוד האירופי יש יעדים דומים.
מה שקורה בסין מתפשט לכל העולם
בסין, המדינה ממנה הטרנדים מתפשטים לכל העולם, רכבים חשמליים ורכבי פלאג-אין היברידיים כבר מהווים בין 35%-40% מסך הרכבים שנמכרים בחודש. חשוב לסייג את הנתון הזה כי רוב חברות ה-EV הן סיניות וחלק גדול מהן גם מקבל תמריצים מהממשלה, מה שמקל עליהן בצד העלויות, כאשר לצד זאת תשתית הטעינה במדינה מפותחת בהרבה ממקומות אחרים בעולם.
בנוסף, המחיר הממוצע של רכב חשמלי של חברת BYD בסין ב-2023 עמד על בערך 23 אלף דולר, בעוד בארה"ב המחיר הממוצע היה 55 אלף דולר.
- 14.י 10/03/2024 14:03הגב לתגובה זוזה ימשיך פשוט יותר איטי מהציפיות
- 13.חלי 09/03/2024 08:17הגב לתגובה זואני קניתי רכב היבריד לאחר ייעוץ של טובי מהנדסי הרכב בארץ למרות שהעדפתי חשמלי והאמת הם צדקו. נכון למצב כרגע עדיף היבריד
- 12.רונן 08/03/2024 23:35הגב לתגובה זווהיא צודקת גם לגבי העתיד כי העתיד לא בחשמל העתיד במימן ונחשו מי מוביל בטכנולוגיה של רכבי מימן? בדיוק טויוטה לכן הם יודעים בדיוק מה הם עושים שם
- 11.א ב י 08/03/2024 08:52הגב לתגובה זומימן + תאי דלק.
- 10.אודי 07/03/2024 19:24הגב לתגובה זוהסינים מאוד ערמומיים, לחברות הרכב הסיניות לא היה שום סיכוי למכור רכבי בנזין למערב ולכן החברות המסורתיות שגשגו - מי שקורא את במפה נכון מבין שהסינים ביצעו מהלך מבריק - מכוניות חשמליות סיניות זולות (עד כדי חוסר ריווחיות) הסתננות למערב והרגלתו לרכבים הסינים - בבוא העת שהשוק יעבור רובו ככולו לחשמל - חברות הרכב המסורתיות יתמודדו מול יצרנים חזקים ומבוססים עתירי טכנולוגיה וזולים - או אז כשיתעוררו יהיה מאוחר מדי עבורם
- 9.צחי 06/03/2024 21:30הגב לתגובה זומס מיוחד על כל ק״מ של רכב נקי. רכבים מזהמים פטורים ממס נסועה.
- יוסי 09/03/2024 10:54הגב לתגובה זומס נסועה זה תחליף למס המטורף על הדלק ,אם יטילו גם מס נסועה יווצר כפל מס.
- 8.תימני שתמיד צודקת 06/03/2024 21:16הגב לתגובה זומה זה שווה שיש מכונית שנוסעת במהירות 300 קמ"ש, אם בפקקים היא נוסעת במהירות ממוצעת של 10 קמ"ש ...?
- יריב 07/03/2024 14:42הגב לתגובה זואבל הייתי שמח לרכוב על סמוטריץ' החמור כל הדרך לתל אביב ומדי פעם להצליף בו שיזוז יותר מהר.
- 7.דוד 06/03/2024 20:51הגב לתגובה זוטויוטה עובדת כדי לספק ללקוחות את מה שהם מבקשים. אם יהיה שינוי בביקוש, אז יש מצב שטויוטה תשנה מדיניות. בינתיים בטויוטה לא חוזים מעבר גורף לרכבים חשמליים נטו מהרבה סיבות. לכן בטיוטה צדקו נקודה סימן קריאה. ובהמשך אני סומך עליהם שהם יקבלו את ההחלטה הנכונה הרבה יותר מיתר היצרנים.
- מסכים לחלוטין! (ל"ת)אסקובר 08/03/2024 18:56הגב לתגובה זו
- 6.ארז 06/03/2024 19:54הגב לתגובה זוהרכב ההיברידי הכי מתבקש של טויוטה לא מגיע לארץ
- 5.שון 06/03/2024 18:26הגב לתגובה זורכב חשמלי וגם רכב דיזל גורמים למחלות סרטן ועוד מחלות . עדיף לקנות רכב בנזין בלבד . חבל שהעולם הולך לכיון מחלות ורכב חשמלי.
- 4.העתיד = רכבי מימן - לגזור ולשמור - טויוטה חושבת נכון !! (ל"ת)דן 06/03/2024 16:09הגב לתגובה זו
- י. 10/03/2024 14:02הגב לתגובה זומנועי המימן באים להחליף את הבנזין/דיזל, בקיצור רכב על הנעה של מימן זה היבריד של מימן וסוללות
- 3.גם מאזדה עשתה כמו טיוטה (ל"ת)נתי 06/03/2024 16:01הגב לתגובה זו
- 2.טויוטה צדקה ובחישוב כולל גם לטווח ארוך היא צודקת (ל"ת)007 06/03/2024 15:46הגב לתגובה זו
- 1.גיל 06/03/2024 15:44הגב לתגובה זומי ששינה את התקנות והשפיע הם יצרני הרכב, ולכן הם גם ישפיעו על שינוי התקנות הנוכחיות. יצור רכב חשמלי הוא יקר, מבזבז אנרגיה, השמדתו וסילוקו יקרה ובעייתית ולא בכדי ניסגרו כמעט כל קווי היצור של יצורו ברחבי העולם. הסוללות לא אפקטיביות בקור וחום ומן הסתם האירוע שנבע מאג׳נדה ישכח ביבבה קלה.
- כל כך מדוייק! (ל"ת)אסקובר 08/03/2024 18:58הגב לתגובה זו

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.
