פוליטיקאי אמריקה השקעות
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot

תשכחו מגורואי ההשקעות - הפוליטיקאים האמריקנים חוגגים בבורסה

כולנו מכירים גורואי השקעות - אבל מסתבר שגם הפוליטיקאים האמריקנים יודעים מה הם עושים; בכמה ניצחו חברי הקונגרס את ה-S&P 500 ב-2023 ומי מהמרת על פאלו אלטו?
רוי שיינמן | (3)

רבים מאיתנו מכירים גורואי השקעות מפורסמים כדוגמת וורן באפט שהצליחו לאורך שנים להציג ביצועים טובים יותר מהשוק בעזרת אסטרטגיות ההשקעה שלהם. רבים מאיתנו לוקחים מהם השראה וחלקינו אפילו מתחקים אחריהם בהשקעות שלהם, אלא שמסתבר שיש קבוצה אחת של משקיעים שגם כן מצליחים להציג ביצועים טובים בהרבה מהשוק - הפוליטקאים האמריקניים.

ביצועים הרבה מעל ל-S&P 500

בשנת 2023, תיקי ההשקעות של 32 מחברי הקונגרס האמריקני הציגו ביצועים טובים יותר ממדד ה-S&P 500 שעלה ב-24.8%, כאשר התיק המוצלח ביותר היה זה של חבר המפלגה הדמוקרטית טד היגינס שעלה ב-239% בכל השנה. מאחר והתנועות של הפוליטיקאים הם מידע גלוי לציבור, אנחנו יכולים לראות בדיוק מה כל אחד מהם עושה ומתי.

קחו לדוגמא את חברת המפלגה הדמוקרטית ננסי פלוסי. חברת בית הנבחרים בת ה-83 מקבלת שכר של בערך 223.5 אלף דולר בשנה מעבודה, אבל בשוק ההון היא מרוויחה הרבה יותר כסף.

אחת הפוזיציות שהניבו לפלוסי את הרווחים הכי גדולים שלה היא ענקית השבבים שמסובבת את ראשי האנליסטים כבר תקופה ארוכה - אנבידיה  NVIDIA COR . פלוסי רכשה אופציות CALL על אנבידיה במהלך השנה וחצי האחרונות, ורק ב-100 הימים האחרונים האופציות הניבו לה קרוב ל-2 מיליון דולר על הנייר - כמעט פי 10 מהמשכורת השנתית שלה בתקופה של קצת מעל 3 חודשים, אם כי נכון לכתיבת שורות אלה האופציות טרם מומשו, מה שאולי מעיד על כך שפלוסי מאמינה שלאנבידיה יש עוד לאן לעלות.

ההימור על פאלו אלטו

פלוסי לא קונה רק חברות ענק מ-7 המופלאות. פאלו אלטו פאלו אלטו , ענקית הסייבר של ניק צוק, נסחרה לפי שווי של 120 מיליארד דולר לפני הדוחות האחרונים שלה, אבל מאז המניה שלה נפלה ב-17.5% וכיום היא נסחרת לפי שווי של 97.7 מיליארד דולר. הסיבה לירידות הייתה שצוק אמר בשיחת המשקיעים שהחברה רואה "עייפות" מסוימת מצד הלקוחות ברכישת אמצעי סייבר, מה שהדאיג את המשקיעים לגבי העתיד הקרוב של החברה.

אבל את פלוסי החדשות לא הדאיגו - פלוסי הביעה אמון בפאלו אלטו ורכשה אופציות CALL בהיקף של 1.25 מיליון דולר עם מחיר יעד של 200 דולר, זאת כאשר מחיר המניה של פאלו אלטו כיום עומדת על 300 דולר, כאשר תאריך פקיעת האופציות הוא ה-17.01.25.

המהלך של פלוסי הוא אכן הבעת אמון, וכך גם השוק ראה אותו - אחרי המהלך של פלוסי, נפח המסחר באופציות CALL על פאלו אלטו זינק ב-300%. פלוסי הזיזה את השוק במו ידיה כאשר אותו גל שהגיע אחריה העלה את כל תיק ההשקעות שלה ב-1% לשיא חדש. עם זאת, הפוזיציות הגדולות של פלוסי בחברה אליהן נכנסה ב-12.2 ירדו ב-19% מאז הדוחות של החברה.

חברת בית הנבחרים ננסי פלוסי

הרוויחה מאנבידיה, מאמינה בפאלו אלטו; חברת בית הנבחרים ננסי פלוסי

הביקורות על מידע פנים

בעוד הביצועים שמציגים הפוליטיקאים בארה"ב מרשימים לכל הדעות, הרבה מאוד משפיענים ברשתות החברתיות מייחסים את אותם ביצועים למידע פנים בו הפוליטיקאים מחזיקים. יחסי ההון שלטון בארה"ב הם חזקים מאוד, הרבה פוליטיקאים נמצאים בקשרים טובים עם ראשי החברות הגדולות. במקרה של פלוסי, היא מימשה אופציות בהיקף של 700 אלף דולר ב-2022 - ממש אחרי שעברה אמנת השבבים האמריקאית שהטיבה עם חברות שבבים, ובעיקר אנבידיה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

את הרכישה האחרונה שלה של מניות אנבידיה פלוסי ביצעה ביום שישי שלפני חג המולד, כאשר לפי ההערכות היא תזמנה את הקניה בשביל להתחמק מהעין המסקרת של ערוצי החדשות. בנוסף, בדצמבר 2022, בעלה של פלוסי מכר 300 אלף מניות של גוגל, רק חודש לפני שהוגשה נגד החברה תביעה נוספת בגין פגיעה בתחרות. 

התופעה עוררה כל כך הרבה זעם בציבור האמריקאי, עד שבינואר 2023 הסנאטור ג'וש האולי הגיש הצעת חוק המציעה לאסור על נבחרי ציבור להחזיק במניות ונגזרים. כך דיבר כשהציג את הצעת החוק: "בעוד וול סטריט עובדת יד ביד עם נבחרי הציבור בשביל להעשיר אחד את השני, האזרחים האמריקאים שעובדים קשה משלמים את המחיר. הפתרון ברור - אנחנו צריכים לאסור באופן מיידי על כל חברי הקונגרס לסחור במניות ובנגזרים".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יש תעודת סל על שמה NANC שמחקה את פעולות הדמוקרטים (ל"ת)
    רן א 04/03/2024 08:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    זו שחיתות לשמה לדעתי.. אמריקה מוזרה שמאפשרת דבר כזה (ל"ת)
    דנדי 03/03/2024 21:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שלמה 03/03/2024 19:35
    הגב לתגובה זו
    לאהרון ברק 18 ווילות מעניין מאיפה ?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.