רונן קרסו רונן
צילום: רונן קרסו ביזפורטל

ישראייר - הצלחה בשחקים

מנכל ישראייר אורי סירקיס מסיים כל שיחה , פוסט בפייסבוק או מצגת לשוק ההון במילים: "תאכלס, אין על ישראייר", משפט שמסכם בצורה מדוייקת את מה שהחברה מייצגת ואת התהליך המדהים שעברה בעשור האחרון והעמיד אותה בחזית התעופה הישראלית
רונן קרסו | (13)

בתחילת 2012 דויד קמיניץ מינה את אורי סירקיס למנכל ישראייר. סירקיס נחשב כבר אז למנהיג כרזיזמט אך דעתן לא קטן. עבור מי שמבין ולא מפחד זה נכס בל יתואר ,אבל עבור רבים אחרים זה טרבלמייקר שראוי להישמר מהחזון והחלום שלו.

לא בכדי נחשב סירקיס לאחד המנכלים הטובים במשק, כזה שנערץ על ידי עובדיו, רואה אותם תמיד בראש, מהעובד הזוטר ועד הבכיר ורואה בהם שותפים אמיתים,מנהל שנמצא בחצות בשדה התעופה לבדוק שההמראות תקינות, מנכל שהציף ערך לבעל הבית ולבעלי המניות. לאורך העשור האחרון סירקיס עסק בעיקר ביזמות והפיכתה של ישראייר  מחברת תעופה לחברה מבוססת ומצליחה שנשענת על יסודות בריאים ומגוונים.

שוק התעופה בעיקר בארץ הוא רכבת הרים תמידית. השוק חווה משברים משמעותים כמו מלחמת צוק איתן, סגירת שדה דב, משבר הקורונה והאומיקרון, מלחמת רוסה אוקראינה וכמובן מלחמת חרבות ברזל, אבל סירקיס אינו איש של תירוצים ,במהלך הקורונה כאשר כולם נכנסו לשיתוק והוציאו כברירת מחדל את העובדים לחלת סירקיס עבד במרץ ליום שאחריי,סירקיס מאמין שמשבר לא צריך לפתור אלא לנהל אותו.

 

בשנת 2020 שנת הקורונה ישראייר הוציאה פי שלוש נוסעים מארקיע שהיתה עד אז החברה הגדולה והמובילה מבין החברות הישראליות (אחרי אל על). ישראייר הסיבה במהירות מטוסי נוסעים לטיסות מטען. והיא נכנסה יחד עם אלקטרה לתחום פעילות חדש: חיטוי וטיהור של, מטוסים שיוכלו להבטיח את בטיחות הנוסעים. בנוסף ישראייר ניסתה בכל חלון הזדמנות להפעיל טיסות ליעדים שונים,לשירות הציבור ולשימור יכולת התעופה של הטייסים.

 

סירקיס שאב אולי את חזונו מתאודור רוזוולט הבן נשיאה ה-26 של ארצות הברית שאמר: "השבח לאדם בזירה, שפניו מכוסים באבק, זיעה ודם. זה שאינו מפסיק לשאוף, לטעות ולהחטיא שוב ושוב, משום שאין מאמץ מחוסר טעות או פן שלילי. אבל הוא שמנסה, שעושה, שיודע התלהבות, מחויבות וחתירה למטרה. הוא זה שיודע שבמקרה הטוב מחכה לו הצלחה גדולה ובמקרה הרע, אם ייכשל, לפחות עשה זאת מתוך תעוזה. כך מקומו לעולם לא יהיה לצד הנשמות הקרות, החוששות ומוגות הלב שלא ידעו מעולם ניצחון או תבוסה".

110 שנה אחרי דומה שסירקיס העתיק את חזונו של רוזוולט ופעל לפיו. בענף התעופה הברק היכה פעמיים. אחרי שנת קורונה קשה על נגיפיה השונים הגיעה המלחמה, אלא שבניגוד לקורונה שהביאה לשיתוק כמעט מוחלט בפעילות התעופה,מלחמת חרבות ברזל היתה דווקא הזדמנות לחברות הישראליות.הביקושים אומנם צנחו אבל גם ההיצע התרסק עקב הפסקת פעילותם של מרבית החברות הזרות לישראל כך למשל בחודש ינואר 2024 נרשם בישראייר גידול במספר הנוסעים של 18% למול שנת 2023 ונתח השוק של ישראייר בנתבג עלה מ-3% ל-9.73%.

הביקושים אומנם צנחו אבל לאלו שטסו ישראייר ידעה להציע מגוון פתרונות תעופה וזה נתון שאינו מובן מאליו ,ארקיע למשל בינואר 2024 היתה בקיטון של 51% במספר הטסים לחו"ל. אם מסתכלים שבע שנים אחורה רואים את כברת הדרך שעברה החברה למול ארקיע שהיתה מתחרה העיקרית שלה. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

*מספר נוסעים באלפים.

 

 

רכישה ,הנפקה והצפת ערך למשקיעים

ישראייר ניסתה מספר פעמים להתמזג עם סן דור. האמונה של מנכל החברה היא שאין מקום במדינה קטנה לשלוש חברות תעופה ישראליות. סירקיס טוען שיש יותר מידי חברות תעופה ישראליות ושהרצון לאחד כוחות הוא לא מחולשה אלא מתוך הסתכלות קדימה.

לאחר משא ומתן שנמשך שנה וחצי, נחתם הסכם הבנות לעסקת המיזוג בין  סן דור לישראייר. בתחילת ינואר 2018 דחתה הרשות להגבלים עסקים את בקשת המיזוג מחשש לפגיעה בתחרות בשוק, אלא שבינואר 2021 דווקא במהלך משבר הקורונה רכשו רמי לוי ושלום חיים 76% ממניות החברה לפי שווי של 162 מיליון שקל שנה וחצי אחרי ביוני 2022 ישראייר ביצעה הנפקה לפי שווי של 220 מיליון שח לפני הכסף. ההנפקה היתה מוצלחת והיא הסבה למשקיעים נחת ותשואה של 50% על השקעתם במשך שנה וחצי. כיום ישראייר נסחרת כבר לפי שווי שוק של 420 מיליון שקל.

נתון מעניין, 13 חברות הנפיקו בשנת 2022 בבורסה בתל אביב. מרביתן כולל שיכון ובינוי אנרגיה,קרסו נדלן,בית בכפר  הסבו למשקיעים עוגמת נפש וירדו מאז בשיעור חד של 25-40% המניה היחידה שהנפיקה  באותה שנה והצליחה זו ישראייר ששערה זינק מאז ההנפקה ב 50%.

 

במקביל ישראייר ממשיכה בנסיונות המיזוג  לפני חודשיים דיווחה החברה  שמתקיימים מגעים עם בעלי ארקיע האחים נקש במטרה למזג את שתי החברות תחת ישראייר.

המשא ומתן בין הצדדים נמצא עדיין בשלבים ראשוניים אך במקביל מתנהל שיח בין נציגי ישראייר לבין אנשי רשות התחרות וזאת כדי למנוע מצב בו המיזוג ייפסל מטעמים של ריכוזיות. יש לקוות שנסיונות המיזוג לא יצלחו ,בטח לא אחרי שנה שאמורה להיות שנת שיא לחברות הישראליות.

מה סוד ההצלחה של ישראייר

1. תבונה תעופתית,ארכיטקטורה של לו״ז הטיסות – ישראייר טסים ליעדים ברשת האזורית בזמן ממוצע של 5.5 שעות הלוך ושוב. זה מאפשר למטוס לבצע 3 טיסות ביום - מחיר ההון נחלק לכ 900 סגמנטים ביום במקום 600 וכל זה במחיר ממוצע של 500 דולר שמהווה אלטרנטיבה לנופש בישראל. במלחמת חרבות ברזל הסבב הממוצע אפילו ירד ל 5.1 שעות.

 

2. ישראייר פיזרה סיכונים והקימה רשת בטחון המנותקת מהפעילות האוירית וממצבת את מופע העונתיות באמצעות סדרה של חברות בנות המייצרות כשליש מהרווח של החברה ותורמות לסינרגיה הניהולית והתפעולית. סקידיל שהיא מותג מוביל לסקי המייצרת רווח ברבעון ראשון - החלש. מרכז תחזוקה בקפריסין ,יחידת רווח עצמאית המקטינה את הוצאות התחזוקה ותורמת גם היא ברבעון הראשון. דרכים טיולים גאוגרפים – טיולים בתפירה אישית הפעילה לאורך כל השנה. כל אלו גם תורמים לרווח ולא פחות מזה מקטינים את השפעת העונתיות ומחירי הדלק.

3. נדל״ן מלונאי - במסגרת הפיזור העסקי ישראייר רכשה שישה בתי מלון כולל: מלון סקי ארבעה  מלונות באתונה,מלון בכרתים. ההשקעה הכוללת היתה בשווי של  20  מליון דולר כאשר  השווי הנוכחי כעת מוערך כבר ב 30  מיליון בתוך שנתיים.

4. הטכנולוגיה בישראייר מובילה בכל הפרמטרים המרכיבים את פונקציית הייצור. במהלך הקורונה נעשה שינוי טכנולוגי עמוק שכלל  מערכת ניהול תשואה מערכת אזור אישי ללקוח השקעה גדולה בטכנולוגיה וכיום מעל חצי מיליון פעולות של לקוחות מבוצעות ישירות  באתר החברה(צק אין,הושבה ,כבודה).

בנוסף ישראייר השיקה בפיתוח מערכת אחת עבור ניהול טיסות ארציות ובינלאומיות,מערכת אחידה בכל שדות התעופה,מערכת הזמנות חדישה עם יכולת פונקציונלית גבוהה ועוד.

5. פיתוח מוצרים נלווים – תשלום עבור כבודה טרולי ומזוודות, דמי שינוי, משקל ייתר הושבות סך הכנסות עודפות  שיגיעו השנה לכ-18 מליון דולר.

6. מעבר להסכם עם הטייסים יחסי העבודה בישראייר מהטובים שיש. רק 8 עובדים יצאו לחלת במהלך מלחמת חרבות ברזל וגם זה ביוזמתם.עובדי ישראייר כולל השכבה הניהולית ותיקה,נמרצת ומאד מנוסה.

7. התייעלות היא מרכיב חשוב בהצלחה. בשנת 2016 היו 617 עובדים שהפעילו  1750 טיסו.ת בשנת 2023 היו בחברה  440 עובדים שהפעילו 3950  טיסות.

8. גמישות וקבלת החלטות מהירה - בעקבות מלחמת חרבות ברזל נעשה שינוי בצי המטוסים של החברה – רכישת מטוס והפעלת מטוסים חכורים בחכירה רטובה בעצימות נמוכה יותר וביטול עסקת רכישת התעופה הצ'כית.

לסיכום הידע המקצועי של הנהלת החברה הביא לשדרת מהלכים שהביאו לשיפור בתוצאות העסקיות.

 

 

מה צופנת 2024 לישראייר

מניות חברת תעופה נסחרות בדרך כלל בחסר בשל חוסר היציבות שמלווה את התחום,מעבר להשפעות עולמיות(כמו מגיפת הקורונה ) יש השפעה על הביקושים למחירי הדלק ולעוד גורמים שמקשים על העמדת תחזיות מדוייקות כמו חברות ציבוריות בתחומים אחרים.

תוצאותיה העסקיות של ישראייר בשנים  האחרונות טובות. בשנת 2020 החברה הרוויחה 1.6 מיליון דולר ב2021 (שנת הקורונה) היא הפסידה 36 מיליון דולר ,ב 2022 הרוויחה 20 מיליון דולר וגם בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023 היא הרוויחה 20 מיליון דולר

 

מלחמת חרבות ברזל הביאה לשינוי בשוק התעופה מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו את פעילותן לארץ ונתח השוק של ישראייר קפץ באופן חריג במיוחד.מ 3% למעל 9%

זה שינוי מהותי שלא יכל להגיע במהלך עסקים רגיל של חברה.

חברות תעופה זרות התחילו אומנם לשוב לפעילות בארץ אבל התדירות נמוכה והגמישות בחלק מהחברות לא קיימת.בנוסף רינאייר חברתהלאו קוסט הגדולה טרם הודיעה על חזרה לארץ. השוק יעבור השנה  שינוי ביעדי הטיסה,טורקיה ,שארם  ומרוקו ימחקו מהמפה ויפנו מקומם לקפריסין איי יוון גיאורגיה ויעדים קרובים אחרים. זו אינה בשורה רעה עבור ישראייר שהיתה באופו יחסי חלשה ביעדים שימחקו מהמפה.

ישראייר גם לא צופה האטה בביקושים, על רקע פגיעה בהכנסה הפנויה, כתוצאה מהמלחמה, בשל הצורך הבסיסי לצאת לחופשה. בתוכניות העסקיות של החברה נקבע אפריל 2024 כמועד להקמת מועדון לקוחות של רמי לוי וישראייר,מועדון שעלייתו נדחתה מספר פעמים.

איני משוכנע בפוטנציאל שגלום במועדון כזה ,אולם מעניין יהיה לעקוב אחר התפתחותו

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    מעיין 01/03/2024 07:04
    הגב לתגובה זו
    ישראייר הולכת לטוס חזק למעלה כל עוד החברות הזרות לא חוזרות לארץ
  • 12.
    שבי 29/02/2024 08:04
    הגב לתגובה זו
    מלונות. חברות בת. כניסה לתחומים חדשים
  • 11.
    בת אל 29/02/2024 01:06
    הגב לתגובה זו
    פוטנציאל רווח אדיר
  • 10.
    יודע 28/02/2024 20:15
    הגב לתגובה זו
    המבין יבין
  • 9.
    מאד מעניין (ל"ת)
    אלעד 28/02/2024 19:42
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    איריס 28/02/2024 16:45
    הגב לתגובה זו
    רק זה משהו שעשוי להוריד את המחירים
  • 7.
    מושיק 28/02/2024 16:23
    הגב לתגובה זו
    ללא ספק הנפקה מוצלחת וראויה
  • 6.
    יופי. חברה נהדרת (ל"ת)
    טלטול 28/02/2024 16:07
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אין עליו. המנהל הבי מוכשר בארץ 28/02/2024 15:31
    הגב לתגובה זו
    אין עליו. המנהל הבי מוכשר בארץ
  • 4.
    רק איתם אני טסה 28/02/2024 15:28
    הגב לתגובה זו
    רק איתם אני טסה
  • 3.
    אלי 28/02/2024 14:32
    הגב לתגובה זו
    מנהל בחסד
  • 2.
    טובי 28/02/2024 14:20
    הגב לתגובה זו
    אנחנו בפסח קנינו כרטיסים כבר עכשיו והמחירים יחסית סבבה
  • 1.
    אלופים (ל"ת)
    28/02/2024 13:50
    הגב לתגובה זו
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

חן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסףחן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסף
דוחות

נקסט ויז'ן: ההכנסות זינקו ב-62%, הצבר חוזר לעלות ל-124 מיליון דולר

הרווח הנקי של חברת המצלמות המיוצבות קפץ ב-56% ל-28 מיליון דולר ברבעון השלישי; בסיס הלקוחות התרחב ל-189, והחברה ממשיכה לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים אבל עם סימני האטה בתזרים

מנדי הניג |

נקסט ויז'ן מערכות מיוצבות נקסט ויז'ן 1.23%   שמפתחת מצלמות מיוצבות לרחפנים ולכלים בלתי מאוישים, ממשיכה את רצף הצמיחה גם ברבעון השלישי. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-47.3 מיליון דולר, עלייה של 62% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה הכנסות של 120 מיליון דולר, כך שנכון לעכשיו היא נראית קרובה לעמוד בתחזית השנתית שהציבה הכנסות של 160 מיליון דולר. במהלך השנה האחרונה הגדילה החברה את מספר לקוחותיה הפעילים מ-173 ל-189, מה שמשקף התרחבות בביקוש ובפיזור לקוחותיה הגלובליים.

נכון למועד פרסום הדוחות, צבר ההזמנות של נקסט ויז'ן עומד על 124 מיליון דולר, לעומת 110 מיליון דולר בסוף הרבעון הראשון. עם זאת, עיקר הגידול בצבר נובע מהזמנה גדולה אחת שהתקבלה לאחרונה בשווי של כ-24 מיליון דולר, לאספקה עד יולי 2026. בלי אותה הזמנה, הצבר היה מציג ירידה לעומת הרבעון הקודם.

צבר ההזמנות חוזר לעלות

אחרי ירידה בצבר ברבעון השני (110 מיליון דולר), נקסט ויז'ן מדווחת כעת על צבר של 124 מיליון דולר נכון למועד אישור הדוחות - עלייה של 12% בתוך שלושה חודשים. מדובר ברמה דומה לזו שנרשמה בתחילת השנה, מה שמאותת על חזרה לקצב הזמנות גבוה מצד הלקוחות.

הצבר הגבוה נובע, בין היתר, מהזמנה משמעותית שהתקבלה בינואר 2025 מצד גורם שלישי שאינו קשור לחברה, בסך של 12.1 מיליון דולר. ההנהלה מציינת כי קיים ביקוש מתמשך לפתרונות החברה, במיוחד מצד לקוחות חוזרים וגופים ביטחוניים במערב.

הרווח הגולמי עמד על 32.5 מיליון דולר, שהם כ-69% מההכנסות - עלייה של 55.5% לעומת 20.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם הרווח הגולמי ב-85.5 מיליון דולר (71% מההכנסות), גידול של 42% בהשוואה ל-60.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

הרווח התפעולי ברבעון עלה ל-28.3 מיליון דולר (60% מההכנסות), לעומת 18.7 מיליון דולר ברבעון המקביל - גידול של 51%. במצטבר מתחילת השנה: רווח תפעולי של 73.5 מיליון דולר, עלייה של 39% בהשוואה לשנה שעברה.