שבבים ארצות הברית סין
צילום: טוויטר

ארה"ב צפויה לייצר 20% מהשבבים המתקדמים בעולם עד 2030

המעצמה מסתמכת על המינוף שלה כאשר רוב הלקוחות הגדולים לשבבים הן חברות אמריקאיות, מה שחוסך ממנה את הצורך להתחרות בתקציבים עם מדינות אחרות
אדיר בן עמי | (4)

עד שנת 2030, ארה"ב עשויה לייצר חמישית מהשבבים המובילים בעולם הקריטיים לבינה מלאכותית וטכנולוגיות חדשניות נוספות, כך לפי שרת המסחר ג'ינה ריימונדו. השרה ציינה כי המימון שכבר אושר יכול להספיק על מנת להשיג את היעד. 

עוד אמרה ריימונדו כי מדובר בתחזית ורודה יותר מאשר לפני שנה ותוצאה של יותר מ-600 הצעות שהתקבלו מחברות המחפשות מימון בעקבות החקיקה ב-2022 שמטרתה לבנות מחדש את תעשיית השבבים האמריקאית.

חוק השבבים בסך 39 מיליארד דולר מהווה אבן יסוד במה שריימונדו מתארת כמירוץ החלל החדש, כאשר סין משקיעה באגרסיביות בתעשייה המקומית שלה, והמצב הגיאופוליטי מעלה חששות כי העולם מסתמך בעיקר על חברה אחת - TSMC הטייוואנית - עבור שבבים מתקדמים לבינה מלאכותית, נשק צבאי וחלק נכבד מהטכנולוגיות בהן אנו משתמשים ביום יום. 

על אף שארה"ב מובילה בתכנון שבבים ופיתוח מודלי שפה גדולים של AI, היא לא מייצרת או 'אורזת' שבבים מתקדמים. "העובדה היא שארה"ב לא יכולה להוביל את העולם בטכנולוגיה וחדשנות על בסיס כה רעוע", אמרה שרת הסחר. ריימונדו מדגישה כי התוכנית היא לא לבנות מפעלי ייצור שבבים ולסיים עם זה אלא לייצר שרשרת אספקה אמיתית. 

"אני בטוחה שארה"ב מסוגלת להפוך לבית של כל שרשרת האספקה לייצור שבבים מתקדמים, מייצור פוליסיליקון ועד לאריזה מתקדמת", אמרה. 

 

העיכובים בחלוקת המענקים

מאז חתם ביידן על חוק השבבים, המגזר הפרטי הכריז על השקעות של 200 מיליארד דולר בייצור מוליכים למחצה. עם זאת, לאחרונה כמה חברות התלוננו על חלוקה איטית של התמריצים מהחקיקה. אינטל עיכבה מוקדם יותר החודש את לוח הזמנים של מפעל הייצור באוהיו וציינה כסיבה החלקית לכך את המימון מחוק השבבים.

ריימונדו ציינה כי רק חלק קטן מהחברות המבקשות עשויות לקבל מימון. מחלקת הסחר האמריקאית הקציבה 28 מיליארד מתוך התקציב של 39 מיליארד דולר ליצרני שבבים מתקדמים, בעוד החברות המובילות לבדן ביקשו יותר מ-70 מיליארד דולר. לפי ראש הסחר, העדיפות היא לפרויקטים שיהיו פעילים עד שנת 2030. הסוכנות מנסה להתמקד בהשגת יעדי ביטחון לאומי ופחות לזרוק כסף על כמה שיותר חברות. 

בעוד המימון שהוקצה בחוק השבבים האמריקאי נחשב קטן ביחס ל-30 מיליארד דולר של טייוואן סמיקונדקטור שהוקצו להרחבת המתקנים שלה או 41 מיליארד דולר שהשקיעה סין בשנה שעברה, ריימונדו מציינת כי לקוחות השבבים הגדולים ביותר כמו אפל, אנבידיה, מיקרוסופט, גוגל ואמזון הן חברות אמריקאיות, כמו גם מעצבות שבבים כמו AMD ואנבידיה, מה שמספק לארה"ב מספיק מינוף וחוסך ממנה את הצורך להתחרות על תקציבים עם מדינות אחרות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

מחלקת הסחר מקצה גם השקעות לייצור שבבים מהדור הנוכחי החיוניים למכוניות, מערכות הגנה, מכשור רפואי ותשתיות. בעוד החקיקה דורשת השקעה של לפחות 2 מיליארד דולר בשבבים היותר ישנים הללו, ריימונדו אמרה כי היא צופה כי מחלקת הסחר תשקיע הרבה יותר מ-2 מיליארד דולר, כאשר הושקעו 1.5 מיליארד דולר מחברות כמו BAE Systems, Microchip ו-Global Foundries.

כוח האדם הדרוש

גם הכשרת כוח האדם הדרוש על מנת לייצר שבבים היא חלק מהתוכנית. ריימונדו ציינה כי המרכז הלאומי החדש למוליכים למחצה יהווה מרכז למחקר והכשרה, יקבע סטנדרטים ושיטות עבודה מומלצות על מנת לאחד את התעשייה ויטפל באחת הבעיות הגדולות ביותר - מחסור במהנדסים. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ילדי ישראל 28/02/2024 10:38
    הגב לתגובה זו
    ארה"ב חייבת להשלים את תהליך הייצור של מוצרים אסטרטגים כגון : מכוניות , מטוסים , מחשבים , טלפונים וכו .
  • 3.
    מבין בזה 28/02/2024 06:46
    הגב לתגובה זו
    במילה אחת כל הכבוד ובשתי מילים אלי פות.
  • 2.
    ילדי ישראל 28/02/2024 01:47
    הגב לתגובה זו
    סובסידיות מזומן יגדילו את האינפלציה אין היגיון ליצר שבבים בארה"ב ולשלוח לסין להמשך ייצור.
  • 1.
    ילדי ישראל 28/02/2024 01:41
    הגב לתגובה זו
    לא נשמע אמין לייצר שבבים בארה"ב, לשלוח אותם לסין לייצור המוצר.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.