ניר צוק פאלו אלטו
צילום: פאלו אלטו

פאלו אלטו מזנקת - המשקיעים שינו את דעתם בנוגע לאסטרטגיה החדשה?

החברה מעריכה כי לקוחות המשתמשים בהרבה מוצרים נוטים להיות "דביקים" יותר ולכן היא מוכנה לספוג מכה בטווח הקצר בתמורה לרווח פוטנציאלי בטווח הארוך
אדיר בן עמי | (3)
נושאים בכתבה סייבר פאלו אלטו

מובילת הסייבר פאלו אלטו פאלו אלטו נפלה ב-28% עם פרסום האסטרטגיה החדשה שלה - מלחמת מחירים כדי לתפוס נתח שוק, אבל מאז היא קפצה מעל 20%, כשהיום היא מוסיפה 7% בהמשך לזינוק של אתמול בשיעור 8%. נראה שהשוק מקבל את השינוי האסטרטגי.

החברה עקפה בדוחותיה האחרונים את הציפיות אבל סיפקה תחזית שהבהילה את המשקיעים. מניית החברה צללה ב-28% ואיבדה כמעט 34 מיליארד דולר בשווי שוק. פאלו אלטו ציינה בעיות בנוגע להאטה אפשרית בהוצאות על תוכנות אבטחה וחשפה אסטרטגיה חדשה בכדי למשוך יותר לקוחות.

"אנחנו מתחילים לשים לב כי הלקוחות מקטינים את ההוצאות שלהם על אבטחת סייבר", אמר מנכ"ל החברה ניקאש ארורה. "זה חדש, היות ורכישת מוצרי אבטחה נוספים לא מביאה לתוצאות טובות יותר עבור הלקוחות. זה גורם לחברות להתמקד יותר ב-ROI ובעלות הכוללת".

עוד הוסיף ארורה: "הלקוחות שלנו יושבים ואומרים, 'אם אני מוציא יותר כסף, אתה יכול להראות לי איך אני מקבל עלות כוללת נמוכה יותר ברחבי הארגון שלי? איך אני מוציא פחות על השירותים שאני צריך לפרוס? ואיך אני משיג ROI טוב יותר?' אז אני חושב שמדובר יותר על ייעול תקציב הסייבר הנוכחי של החברות ולא על זה שאין ביקוש", אמר המנכ"ל. "הביקוש ממשיך להיות חזק מאוד. הלקוחות דורשים לקבל יותר עבור הכסף שהקצו לאבטחת הסייבר". 

ההתייחסות של פאלו אלטו ל"אופטימיזציה" של הלקוחות כנראה יזכירו למשקיעי התוכנה את מה שקרה בשוק הענן. בשנתיים האחרונות, מזהירות חברות מחשוב הענן כי הלקוחות מתמקדים באופטימיזציה של הוצאות הענן, מה שמאט את הצמיחה שלהן. הצמיחה ב-AWS של אמזון למשל, הואטה במשך שישה רבעונים רצופים, מ-39.5% ברבעון דצמבר 2021 ל-12.3% ברבעון ספטמבר 2023, לפניי העלייה המתונה לאחרונה. התנהגות דומה הייתה גם בשירות Azure של מיקרוסופט.

בפאלו אלטו כינו את התכנית החדשה שלהם "פלטפורמתיזציה", שמשמעותה הרחבת היצע התוכנה שלה כך שתכלול שירותים נוספים ללקוחות. הרעיון של החברה הוא בעצם לקחת נתח שוק לחברות הנישה ולהציע בפלטפורמה שלה תכונות שחברות אחרות מוכרות כמוצר. החברה ציינה כי על מנת שתצליח לשכנע לקוחות לעשות זאת, היא לא תחייב אותם על המוצר עד שהחוזים הקיימים שלהם יסתיימו. 

התאוריה של החברה היא שלקוחות המשתמשים בהרבה מוצרים נוטים להיות "דביקים" יותר, ולכן פאלו-אלטו מוכנה לספוג מכה בטווח הקצר בתמורה לרווח פוטנציאלי בטווח הארוך. "אנחנו רוצים להתקדם מהר יותר לעבר המטרה שלנו להפוך ל-Salesforce של שוק הסייבר", אמר ארורה. זה יגרור השלכות בטווח הקצר ופוטנציאל להגברת תחרות המחירים.

קיראו עוד ב"גלובל"

אנליסט גוגנהיים, ג'ון דיפוצ'י, ציין כי האסטרטגיה של החברה היא "לוותר על הכנסות מוקדמות כאשר הלקוחות נגמלים מהמוצרים הקיימים שלהם", שפאלו אלטו עצמה תחליף. 

החברה צופה השפעה שלילית על ההכנסות במהלך 12 עד 18 החודשים הבאים, עם חזרה בסופו של דבר לצמיחה דו ספרתית בינונית עד גבוהה בהכנסות. "התכנית היא הגיונית ברמה מסוימת, אבל שאלות רבות צצות כמו האם זה באמת נחוץ ומדוע עכשיו? בהינתן מסגרת הזמן הנדרשת, זה בהחלט מגביר את הסיכונים הכרוכים במהלך", כתב דיפוצ'י. 

 

הדוחות לרבעון הרביעי

בדוחותיה האחרונים דיווחה פאלו אלטו כי הרווח המתואם הסתכם ב-1.46 דולר למניה לעומת צפי האנליסטים לרווח מתואם של 1.3 דולר למניה. ההכנסות צמחו ב-19% לעומת השנה הקודמת ל-1.98 מיליארד דולר, מעט מעל הצפי ל-1.97 מיליארד דולר. הסיבה לאכזבה היא התחזית שסיפקה החברה לרבעון הראשון של שנת 2024 ולהמשך השנה.

 

על פי התחזיות, החברה צפויה להכניס ברבעון הבא 1.95 מיליארד דולר לעומת תחזית קודמת ל-1.98 עד 2.04 מיליארד. ביחס לשנה הפיסקלית (שזה היה הרבעון השני שלה) החברה צופה הכנסות של בין 7.95 ל-8 מיליארד דולר. התחזית הקודמת עמדה על הכנסות של 8.2 מיליארד דולר בעוד האנליסטים מצפים ל-8.18 מיליארד דולר.

ה"ביליניג" (צבר הזמנות) הוא נתון מכירות חשוב בתוצאות החברה וגם פה נרשמה אכזבה. התחזית לרבעון היא ל-2.3 עד 2.35 מיליארד דולר לעומת הצפי ל-2.62 מיליארד דולר. גם התחזית השנתית ירדה ל-10.15 מיליארד דולר לעומת תחזית קודמת ל-10.7 עד 10.8 מיליארד דולר. 

התחזית הזו מצביעה על כך שהוצאות הצרכנים על סייבר מצטמצמות למרות שההתקפות המקוונות דווקא בעליה. צפי ההכנסות העליון משקף צמיחה של 16%, מתחת לצמיחה של 25% שהציגה החברה בשנים האחרונות.

למרות הורדת תחזית ההכנסות, החברה שמרה על תחזית הרווח ותזרים המזומנים החופשי לשנה הפיסקלית. סמנכ"ל הכספים הדגיש שהתחזית הזו משקפת "משמעת ביצועית בצמיחה רווחית". גם מנכ"ל החברה חזר על הרעיון בשיחת המשקיעים שלאחר הדוחות, אך גם ציין את החולשה בהוצאות הצרכנים על סייבר: "זה דבר חדש" אמר, שהצרכנים מגלים שהוספת מוצרים חדשים לקו ההגנה שלהם "איננה הכרחית כדי לקבל תוצאות אבטחה טובות יותר עבורם", וממילא מוציאים פחות על המוצרים החדשים של החברה. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לרון 27/02/2024 20:50
    הגב לתגובה זו
    בוחרים STOCK PICKING חב' רציניות איך?זה מאמר של גרינברג,כשהחברה עולה מוכרים חצי כשיורדת מוסיפים
  • 2.
    י 27/02/2024 19:53
    הגב לתגובה זו
    לפני כמה ימים, בזמן שהמסחר בארה"ב נפתח בעליות, כתבתם שהשוק רוצה עליות ומיד אחר כך עברו שם לירידה. כעת כתבתם שפאלו אלטו עולה ב-7 אחוזים ואופס, כעת בקושי עולה 2.5 אחוזים..
  • 1.
    אבו 27/02/2024 19:17
    הגב לתגובה זו
    קשה לחברות לשלם עבור הגנה בזמן שרבית עולה.אבל אם תציע חבילה טובה וזולה כן ישלמו ואחירים יצטרפו וכך המכירות גדילות והרווח קטן על כל חבילה.כך החברה תשלוט בשוק אדיר והצרכנים דביקים במוצרים שלה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.