המיליארד ריי דליו
צילום: Harry Murphy / Web Summit via Sportsfile

קרן הגידור הגדולה בעולם הגדילה פי 5 את ההשקעה באנבידיה

החזקותיה של ברידג'ווטר באנבידיה הוערכו ב-133 מיליון דולר בסוף 2023 ובמידה והיא עדיין מחזיקה באותו מספר מניות, ההשקעה שלה שווה כעת 212 מיליון דולר
אדיר בן עמי | (3)

לאחר שמובילת הבינה המלאכותית אנבידיה NVIDIA COR זינקה כבר ב-240% בשנת 2023, קרן הגידור ברידג'ווטר הגדילה פי 5 את החזקותיה בענקית השבבים ברבעון הרביעי. עוד הכפילה הקרן את השקעותיה בג'נרל אלקטריק, רכשה עוד מניות AT&T והקטינה בחצי את החזקותיה בפלנטיר. 

ברידג'ווטר שהוקמה על ידי המיליארדר ריי דליו ב-1975 ומנוהלת כיום על ידי הישראלי ניר בר דעה, חשפה את עסקותיה במסמכים שהגישה לרשות לניירות הערך האמריקאית. הקרן הציגה כי החזיקה בנכסים בשווי של 97.2 מיליארד דולר נכון ל-30 ביוני 2023, מה שמציב אותה בראש רשימת קרנות הגידור לפי נכסים. 

 

אנבידיה  NVIDIA COR

קרן הגידור רכשה כ-220,381 מניות אנבידיה בשנה שעברה וסיימה את הרבעון הרביעי עם 268,489 מניות של יצרנית השבבים. החזקותיה של ברידג'ווטר הוערכו ב-133 מיליון דולר בסוף 2023 ובמידה והיא עדיין מחזיקה באותו מספר מניות, ההשקעה שלה שווה כעת 212 מיליון דולר. שנת 2023 הייתה שנה מעולה עבור אנבידיה שעקפה בענק את מדד ה-S&P 500, שעלה ב-24%. מניות החברה זינקו עד כה השנה ב-59%, בעוד המדד עלה ב-6.7%.

אנבידיה עקפה בדוחותיה האחרונים את ציפיות האנליסטים, הציגה תחזית אופטימית לשוק הבינה המלאכותית והרגיעה את המשקיעים. הדו"ח החזק של החברה דחף את השוק מעלה ולקח את ה-S&P 500 לשיא חדש. 

 

ג'נרל אלקטריק  GENERAL ELECTRIC

מנכ"ל ג'נרל אלקטריק, לארי קלפ, שעבד בברידג'ווטר לתקופה קצרה, הצטרף ל-GE ב-2018 והביא אותה לאיפה שהיא נמצאת כיום. החברה פיצלה את חטיבת הבריאות שלה GE Healthcare בינואר 2023 ובקרוב תתפצל לשתי חברות, האחת תתמקד בשוק התעופה והחלל והשנייה בייצור חשמל. 

ברידג'ווטר רכשה 211,650 מניות GE וסיימה את הרבעון הרביעי עם 384,161 מניות. מניית GE הכפילה את עצמה ב-2023 ועד כה ב-2024 מניית החברה עלתה כבר ב-20%. 

AT&T  AT&T INC

קרן הגידור רכשה 1.1 מיליון מניות נוספות של AT&T ברבעון הרביעי והגדילה את השקעתה ל-2.9 מיליון מניות של חברת הטלקום. בדצמבר האחרון, הסכימה AT&T לרכוש חומרה ושירותים נוספים בשווי של 14 מיליארד דולר מספקית הציוד השוודית Ericsson, לאחר שהאחרונה התחייבה להנגיש את התוכנה שלה למערכות נוספות. העסקה הייתה מכה לספקית הקודמת של AT&T - נוקיה.  

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית AT&T נסחרה בירידות שערים בסוף ינואר, לאחר שהחברה הציגה דוחות חלשים לרבעון הרביעי. בשבוע האחרון AT&T וחברת הבת Cricket סבלו מתקלות במערכת שמנעו מלקוחותיהן לבצע שיחות טלפון.  מניית AT&T ירדה ב-9% בשנת 2023 ועד כה השנה המניה נסחרת ביציבות.

 

פלנטיר טכנולוגיות PALANTIR TECHNOLOGIES

חברת ניתוח הנתונים ויישומי הבינה המלאכותית, המספקת פתרונות תוכנה וטכנולוגיה לגופי ממשל וסוכניות ביון, זינקה ב-167% בשנת 2023 ועד כה ב-2024 עלתה ב-34%. החברה קיבלה דחיפה מהראלי באנבידיה וההתלהבות הכללית מ-AI. פלנטיר הציגה האטה במכירות לממשלת ארה"ב, אבל כנראה שזה לא ישנה לה. מנכ"ל החברה, אלכס קארפ, אמר לאחרונה כי פלטפורמת הבינה המלאכותית החדשה של פלנטיר "הולכת לספק כמעט את כל הערך של החברה שלנו". 

ברידג'ווטר נפטרה מ-183,218 מניות פלנטיר וסיימה את הרבעון הרביעי עם 165,947 מניות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דרור X בינה 26/02/2024 06:23
    הגב לתגובה זו
    ומניעת אסונות.
  • 2.
    עת לצמוח ולגדול 26/02/2024 06:20
    הגב לתגובה זו
    המזרחי והחזון הציוני בינה ודור יורה דעת .
  • 1.
    בינה שחוקה אפקט עדר 26/02/2024 06:18
    הגב לתגובה זו
    והנה צורר בא ומלחמת צ'יפס טוגנת.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.