בניין מודרנה
צילום: מודרנה

למרות הצניחה בחיסוני הקורונה - מודרנה הפתיעה ועקפה את הצפי

החברה שבשנים האחרונות נהנתה מהצלחת חיסוני הקורונה רואה את הביקושים שלהם הולכים ויורדים, ועד כה היא לא הצליחה להציג מוצרים חדשים שיספקו את המשקיעים; עם זאת, החברה הפתיעה בדוחות הרבעון הרביעי, מה שמזכיר שכנראה עוד יש מקום לאופטימיות
רוי שיינמן | (1)

נראה שהמשקיעים עדיין מחכים שמודרנה תציג איזשהו סימן שיצדיק את ההשקעה בה מעבר לחיסוני הקורונה שהולכים והופכים לחלק פחות משמעותי בחברה. בשיא מגפת הקורונה ובתקופה שלאחריה החיסונים הביאו את המניה של מודרנה לשיאים, אבל נראה שהיא לא מצליחה להציג חידושים מאז.

לאחרונה הציגה מודרנה נתונים מאכזבים בנוגע לחיסון נגד נגיף ה-RSV, נגיף המהווה סיכון בעיקר לאוכלוסיות מבוגרות כאשר קיים חשש בנוגע לסיכון שלו גם לפעוטות. הנתונים האחרונים מראים שהחיסון של מודרנה פחות יעיל לטווח הארוך מאשר הנתונים שעלו מהניסויים הקודמים, ונראה שהמשקיעים ממשיכים להתאכזב - המניה של מודרנה ירדה ב-44.6% ב-12 החודשים האחרונים והיא במינוס 22% מתחילת השנה.

מנית מודרנה ב-12 החודשים האחרונים

מנית מודרנה ב-12 החודשים האחרונים

דוחות הרבעון הרביעי

עם זאת, החברה הצליחה להפתיע ולעקוף את צפי האנליסטים בדוחות הרבעון הרביעי. מודרנה דיווחה על הכנסות של 2.8 מיליארד דולר ורווח למניה של 55 סנט. האנליסטים ציפו להכנסות של 2.5 מיליארד דולר והפסד למניה של 99 סנט, כך שהחברה עקפה את הצפי בהפרש יפה.

"2023 הייתה שנת מעבר עבור מודרנה. בתקופה הזאת, צוותי הפיתוח שלנו עשו התקדמות משמעותית בפייפליין", מסר סטפן בנסל, מנכ"ל מודרנה. "עם מספר תרופות שנכנסות לשלב 3 בניסויים ב-2024, אנחנו נשארים ממוקדים בהוצאה לפועל של התכניות שלנו והשקעה בפייפליין של התרופות שלנו תוך כדי שמירה על משמעת כלכלית".

מודרנה אישררה את התחזית שלה ל-2024 הצופה הכנסות של 4 מיליארד דולר בשנה כולה. 

האם מודרנה יכולה להרים את עצמה ב-2024?

המניה של מודרנה הייתה אחת המניות שהציגה את הביצועים הגרועים ביותר מבין מניות ה-S&P 500 בשנת 2023. אבל עדיין, התקדמות משמעותית בחלק מהחיסונים שהיא עובדת עליהם יכולה להחזיר אותה למסלול ולעורר מחדש את העניין שאבד אצל הרבה מהמשקיעים, וגם באופנהיימר אופיטמיים.

באופנהיימר ציינו לאחרונה כי קיימת שקיפות גדולה יותר בכל הנוגע לביצועי המכירות של מודרנה, בנוסף למסגרת להוצאות התפעול. התקדמות בפיתוח החיסונים האחרים של החברה חוץ מחיסוני הקורונה, כמו לדוגמה חיסוני נגיף הנשימה וחיסוני השפעת של החברה, מביאים את האנליסטים באופנהיימר להאמין כי מודרנה יכולה להציג ביצועים טובים ב-2024.

קיראו עוד ב"גלובל"

בוול-סטריט מאמינים כי המכירות של חיסוני הקורונה אומנם יגיעו לשפל ב-2024, עקב המורכבות של השוק המסחרי בארה"ב - מכירות חיסוני הקורונה הסתכמו ב-6.8 מיליארד דולר ב-2023 בהשוואה 18.4 מיליארד דולר ב-2022. אך צופים עלייה במכירות ב-2025 ואילך ככל שהחינוך והמודעות סביב הקורונה גדלים. הצפי הזה משקף אופטימיות בוול-סטריט, כאשר האנליסטים חושבים כי הרווחים עשויים לחזור לדוחות החברה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אידיוט 22/02/2024 19:02
    הגב לתגובה זו
    החיסון של פייזר טוב. חיסון יעיל.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.