אוניית קרניבל קרוז שייט הפלגה נופש
צילום: Istock

הפתרון למשבר בענף הבנייה? "עשרות אלפי פועלים זרים באוניות, לא בטיסות"

אחרי שרק מאות פועלים הגיעו עד כה ארצה וגרמו לשיתוק באתרי הבנייה, בהתאחדות הקבלנים העלו הצעה חדשה לסדר היום: ייבוא עשרת אלפים פועלים באוניה, במקום 250 בטיסה - מה שיזרז את הגעתם לארץ. וגם: האם יימצא פתרון לסוגיית הפועלים הפלסטינאים?
איציק יצחקי | (12)

האם מדינת ישראל עומדת למצוא פתרון לבעיית העובדים הזרים? על פי דיווחים של התאחדות הקבלנים, מאות עובדים בלבד הגיעו עד כה לארץ, כשעד סוף השבוע אמורים להגיע כאלף פועלים זרים לישראל. הבעיה, כפי שדיווחנו כאן בעבר, היא שאותם פועלים צריכים לעבור מסע מרגע שהם נקלטים בישראל ועד הרגע שהם מתחילים לעבוד באתרי הבנייה. לפי צפי, המדינה צפויה להביא לישראל כאלף איש בשבוע, 250 איש בארבע טיסות שונות.

בשל כך, בימים האחרונים עלתה הצעה חדשה על הפרק: ייבוא פועלים זרים באוניות. על פי הצעה שעלתה, אוניות שיכולות להכיל כ-10,000 איש ייצאו מסרי לנקה או מהודו, כשהמסע שלהם לישראל יימשך בין 3-4 שבועות. במהלך ההפלגה העובדים יערכו מבחנים ותיבדק התאמתם לאתרי הבנייה בישראל. עוד הוחלט, כי הפועלים יגיעו דרך מסע "סובב אפריקה" ולא דרך הים האדום, כדי למנוע מצב שבו הם מותקפים בידי הח'ותים.

"אוניות הקרוז פחות בשימוש בתקופה הזאת ולכן עלתה מחשבה לשלוח פועלים אותן לסרי לנקה או להודו, ולהביא יותר פועלים", אמר יו"ר ארגון הקבלנים בנתניה וחבר נשיאות ההתאחדות, רפי זנזורי. "מי שהעלה את ההצעה הוא יגאל סלוביק, מנכ"ל ההתאחדות. יש בהצעה הרבה היגיון כי אתה נותן להם חיסונים, מטפל ברישום שלהם דרך 3-4 פקידים של רשות ההגירה ואז תוך שבועיים עד שלושה אתה מביא מאסה של פועלים במקום לעשות את זה ב-20-30 טיסות. בסופו של יום, המדינה לא מסוגלת ולא יודעת לתת פתרון ריאלי לענף, עשרות אלפי עובדים יוכלו להגיע תוך שבועיים עד חודש. אנחנו לא רוצים פועלים זרים למגדל אחד בתל אביב, אלא למצוא פתרון כולל".

על שולחן ההתאחדות עלתה לאחרונה הצעה לאפשר כניסה של ערבים פלסטינאים לעבודה בישראל, תוך הגבלה לותק מסוים. על פי ההצעה, שעשויה לעלות על שולחן הממשלה לאחר הבחירות לרשויות המקומיות, עובדים עם ותק של 10-15 שנה, בני 45-50 לפחות עם רקע משפחתי ועבר נקי, יוכלו להיכנס ארצה".

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    תושב ישראל 21/02/2024 23:42
    הגב לתגובה זו
    2 פתרונות הפיתרון הראשון לעזור לתושבי ישראל כל אלה שיש להם חובות בהוצאה לפועל חשבונות מעוקלים וכאלה יעשו אסדר ממש בזול לא דרך הוצאה לפועל כבר ישיר דרך החברות המעסיקים יוכלו לעבוד כחוק וגם יכניסו לקופת המדינה ולבטל עיקולים להתחשב באדם הפיתרון השני: כל אזור הפזורה הבדואית בנגב שמחוסרים עבודה ממש להגיע אלהם פיזית לארגן הסעות מקומות מגורים וכו' עזרה ו בגדול 2 הדברים האלה יתרמו גם לבטחון וגם לקופת המדינה
  • פיני 26/02/2024 08:05
    הגב לתגובה זו
    רצפים, חשמלאים, אינסטלטורים, איטום, התקנת חלונות..... אתה לוקח מישהו ואודרוב הוא מתחיל לעבוד אתה לא ממש מעריך את עובדי הבנין
  • 8.
    יוסף 21/02/2024 21:56
    הגב לתגובה זו
    תביאו פועליבניין מבורמה הם ידועים כחרוצים והם נימצאים בעשרות אלפים בונים את תאילנד
  • 7.
    רק שאלו שבאים לא ייחשבו כעובדים עד רגע תחילת העבודה (ל"ת)
    אם האוניה תטבע-פיצוי 21/02/2024 15:55
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אא 21/02/2024 14:38
    הגב לתגובה זו
    מספיק עם הטיפשות של העסקת מי שחפץ בחיסולנו, שגאיה שנמשכת מעל 50 שנה רק גרמנו להם להתרבות וטם נמשיך כך החיסול המדינה יהודית יהיה בקרוב מאוד.
  • 5.
    [email protected] 21/02/2024 11:58
    הגב לתגובה זו
    מעניין מי יסכים לעלות לאנייה - אלא אם מסלול ההפלגה שונה
  • מה אתה דפ!ק 21/02/2024 13:34
    הגב לתגובה זו
    קראת בכלל את הכתבה? הם יסעו במסלול סובב אפריקה
  • 4.
    אנונימי 21/02/2024 11:40
    הגב לתגובה זו
    לכו תראו מה עשו פועלים שעבדו 30 שנה בקיבוצי העוטף.לא חוזרים על טעויות ה6.10
  • 3.
    עם ישראל חי 21/02/2024 11:35
    הגב לתגובה זו
    רעיון מצוין. רק לא להביא פלסטינאים. לא לוקחים אפילו 1% סיכון שמשהו יקרה. אפשר להביא עובדים זרים מעוד מקומות כדי להגמיש.
  • 2.
    שי 21/02/2024 11:23
    הגב לתגובה זו
    ברור שזה ייגמר בפיגועים, בגבולות פרוצים ובהצפת בארץ בשבח"ים ללא כל אפשרות לפקח על הנעשה. העסקת העובדים מהשטחים עלתה לנו כבר ביותר מדי דם. ובכל פעם שיש אירוע בטחוני הבעיה חוזרת.
  • 1.
    להביא פועלים וקבלנים מחו"ל שחפסיקו את עושק המחדל והשחיתות שיש בנדל"ן בישראל.מחירי הדירות צריכים להיות לפחות 50% ממחירם היום. (ל"ת)
    להביא קבלנים מחו"ל 21/02/2024 10:53
    הגב לתגובה זו
  • למה % 50 ? למה לא % 90, בעצם בחינם (ל"ת)
    הנביא 26/02/2024 08:06
    הגב לתגובה זו
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).