קפיטל וואן תרכוש את דיסקבר פיננשל ב-35 מיליארד ד' בעסקת מניות
עיתון הוול סטריט ג'ורנל מפרסם כי חברת האשראי קפיטל וואן CAPITAL ONE FINANCIAL מתכננת לרכוש את חברת דיסקבר פיננשל DISCOVER FINANCIAL SVCS בעסקת מניות לפי שווי של 35 מיליארד דולר, שייתכן שתיסגר כבר ביום שלישי הקרוב. העסקה תאחד בין שניים מהבנקים הפעילים ביותר בתחום כרטיסי האשראי בארצות הברית.
עסקה שכזו כמובן צריכה לקבל אישור של הרגולטור. באופן כללי, מדיניות ממשל ביידן היא להערים קשיים על מיזוגים שכאלה, לכן לעסקה יש עוד כברת דרך לעבור עד שתצא אל הפועל.
על פי הוול סטריט ג'ורנל, מחזיקי מניות דיסקובר יקבלו מניות קפיטל וואן בשווי 140 דולר למניה. העסקה מעניקה אפסייד של יותר מ-25% לדיסקבר לעומת מחירה ביום המסחר האחרון, אז היא נסחרה במחיר של 110.49 דולר למניה.
דיסקבר סבלה מתקופה לא כל כך טובה לאחרונה, עם עזיבה של מנהלים בכירים ודוחות חלשים. כמו כן החברה דווחה לאחרונה על טעות בסיווג חשבונות אשראי מסוימים שפגעה בקמעונאים שהשתמשו בשירותי החברה, טעות שהחלה בסביבות שנת 2007. מניית החברה נפלה בעקבות הידיעות, אך לאחרונה התאוששה חזרה למחיר מלפני האירועים הללו. חברת קפיטל וואן נמצאת בתקופה טובה יחסית ועלתה ב-23% ב-12 החודשים.
- שיא כל הזמנים: מעל 51 מיליארד שקל בהוצאות כרטיסי האשראי ביולי
- קודם היקר או קודם הקטן? שתי שיטות לחיסול הלוואות, איזו מתאימה לכם יותר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי המקורות של הוול סטריט ג'ורנל קפיטל וואן מתכננת להשאיר את המותג של דסקבר בתוך החברה הממוזגת.
חברת קפיטל וואן נחשבת הבנק ה-12 בגודלו בארצות הברית עם נכסים מנוהלים בשווי 471 מיליארד דולר, והפקדות בגובה 346 מיליארד דולר. דיסקבר נחשבת לבנק ה-33 בגודלו עם 143.4 מיליארד דולר של נכסים מנוהלים והפקדות בגובה 104 מיליארד דולר.
שתי החברות נהנות מהשימוש הגובר בכרטיסי אשראי. החוב הגלום בכרטיסי אשראי הגיע ל-1.13 טריליון דולר בסוף שנת 2023. החברות נהנות מיתרות האשראי הגבוהות על כרטיסי האשראי שברשות הלקוחות, כשהריבית עליהם עברה לאחרונה את ה-20%. יחד עם זאת שתיהן נאלצו לאחרונה להעלות את הרזרבות לנוכח חשש מחדלות פרעון גוברת בקרב הלקוחות עקב עליית הריבית ומיצוי מקורות האשראי של הצרכנים. העלאת הרזרבות פגעה ברווחי הבנקים בשנה האחרונה.
רווחי קפיטל וואן ירדו ב-35% עקב עלייה ב-78% בהפרשה לחובות מסופקים ל-10.4 מיליארד דולר. רווחי דיסקבר ירדו ב-33% כשההפרשה לחובות מסופקים יותר מהכפילה את עצמה לכ-6 מיליארד דולר. ללקוחות דיסקובר התחייבויות על כרטיסי האשראי בגובה 102 מיליארד דולר, עליה של 13% בשנה האחרונה, כששיעור האיחורים בתשלומים עלה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מלבד הרחבת תיק האשראי והלקוחות, קפיטל וואן תהנה בעקבות הרכישה גם מרשת התשלומים שך דיסקבר שמתחרה בענקיות התעשיה ויזה ומאסטרקארד, עליהן הסתמכה קפיטל וואן עד כה. העסקה תאפשר לקפיטל לקבל עמלה מכל עסקת קניה בכרטיסי האשראי שלה, עמלה שקודם לכן הייתה מגיעה לויזה ומאסטרקרד.
שנת 2023 הייתה דלה יחסית בעסקאות מיזוגים ורכישות עקב הריבית הגבוהה שהקשתה על גיוס הון לעסקאות כאלה. בינתיים שנת 2024 מסתמנת כשנה טובה יותר בנושא זה.
- 1.אורח 20/02/2024 06:25הגב לתגובה זותיווך למרים הכפפה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
