sp500
צילום: טוויטר

חברות הטכנולוגיה משתלטות על ה-S&P 500 - הפוטנציאל עובר למניות הקטנות?

בהובלת מגזר הטכנולוגיה הרחב יותר, מדד ה-S&P 500 עלה ב-5% עד כה השנה, לאחר שסיפק תשואה של 26% בשנת 2023 וניצח את החברות הקטנות יותר בפער גדול
אדיר בן עמי | (2)

ההשתלטות הטכנולוגית על מדד ה-S&P 500 נמשכת בקצב מהיר. מגזר הטכנולוגיה מהווה כעת 30% מהמדד, יותר ממגזרי הבריאות והפיננסים יחדיו. במידה ונשקלל גם חברות אחרות שלא מקוטלגות כטכנולוגיה אבל בהחלט קשורות לסקטור, המשקל עובר את ה-40% והוא ימשיך לגדול ככל והחברות ימשיכו לנצח את המדד.

בהובלת מגזר הטכנולוגיה הרחב יותר, מדד ה-S&P 500 עלה ב-5% עד כה השנה, לאחר שסיפק תשואה של 26% בשנת 2023 וניצח את החברות הקטנות יותר בפער גדול. מדד ה-S&P MidCap 400, המורכב מ-400 החברות בעלות שווי שוק בינוני, עלה עד כה ב-2024 ב-2%, בעוד הראסל 2000, המרכז את החברות הקטנות ונחשב לרוב לתנודתי יותר, עלה ב-0.5% בלבד. חלק ניכר מהביצועים של ה-S&P 400 וככל הנראה כל הביצועים של הראסל 2000 הגיעו ממניה טכנולוגית אחת: Super Micro Computer. 

 

המשקל של חברות הטכנולוגיה

השקלול הנוכחי של הטכנולוגיה מעריך בחסר את ההשפעה של חברות הטכנולוגיה על ה-S&P 500. ה-S&P Dow Jones Indices, הגוף המפקח על המדד ועל מדדים נוספים, מסווג חברות רבות הקשורות בפעילותן לטכנולוגיה, כחברות הקשורות למגזרים אחרים. 

ענקיות טכנולוגיה כדוגמת אלפבית GOOGLE ומטא מסווגות META PLATFORMS כחברות שירותי תקשורת, באותה קטגוריה של חברות כמו AT&T AT&T INC . אלפבית מהווה כ-3.8% מה-S&P 500, בעוד המשקל של מטא עומד על 2.5%. ענקית הקמעונאות אמזון AMAZON היא החברה הגדולה ביותר במגזר שיקול הדעת הצרכני ושוקלת 3.7% מהמדד. מניה נוספת שנמצאת תחת הקטגוריה של שיקול דעת צרכני היא טסלה TESLA INC , שמשקלה עומד על 1.2%. למרות שטסלה היא בעיקר חברת רכב, בוול-סטריט נותנים ובצדק תשומת לב רבה יותר להצעות הטכנולוגיות של החברה, כמו נהיגה אוטונומית מלאה.

חברה נוספת המונעת טכנולוגיה היא חברת ההסעות אובר UBER TECHNOLOGIES , שנחשבת לחברה התעשייתית הגדולה ביותר ומקדימה חברות כדוגמת קטרפילר CATERPILLAR . עם נחבר לכל החברות הללו שלא מקוטלגות כטכנולוגיה, את מגזר הטכנולוגיה הנשלט על ידי אפל APPLE , מיקרוסופט MICROSOFT ואנבידיה NVIDIA COR, המשקל הכולל של החברות הטכנולוגיות במדד עולה על 40%.

ההשתלטות הטכנולוגית על ה-S&P 500 הופכת את המדד לכזה שקשה הרבה יותר לנצח, במיוחד עם הזינוק של "שבעת המופלאות". המשקל הגדל של הסקטור יכול להוות גם חיסרון במקרה של "נסיגה טכנולוגית", אך עד כה השנה המגזר הטכנולוגי הוא זה שקובע את הקצב. 

 

הצפי להמשך ושבעת המופלאות

העלייה בחברות הטכנולוגיה שניזונה בעיקר משיגעון הבינה המלאכותית, היא זו שדחפה עד כה את ה-S&P 500. צמיחה כלכלית מתמשכת, שתגדיל את רווחי החברות, צפויה להפוך אפילו את המניה הממוצעת ליותר מבוקשת. בעוד העלאות הריבית בהן הפד נקט מאז מרץ 2022 הכבידו על הצמיחה, המעסיקים עדיין מגייסים עובדים והצמיחה בשכר עלתה על האינפלציה בחודשים האחרונים, עם השלכות חיוביות על הביקוש לסחורות ושירותים. למרות ההתבטאויות של פקידי הפד שקיררו את התלהבות המשקיעים, עדיין צפויה לפחות הורדת ריבית אחד השנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

בוול-סטריט צופים עלייה שנתית ממוצעת של 4.7% לחברות המרכיבות את מדד ה-S&P 500 בשלוש השנים הבאות, על בסיס חלוקה שוות משקל. ככל והאינפלציה תתמתן, המכירות העולות יגדילו את שולי הרווח ויעניקו לחברות מזומנים שיוכלו להשתמש בהן בכדי להמשך ולרכוש חזרה מניות. לפי הערכות, הקונצנזוס לעלייה ברווח למניה בשלוש השנים הבאות עומד על 12% בשנה. 

"אנו חושבים שתחזית שוק המניות תתבהר עד המחצית השנייה של השנה, ככל והורדות הריבית של הפד צפויות להתחיל והחברות והצרכנים מקווים ל'סביבת הוצאות' טובה יותר", כתב יאנג-יו מא, מנהל השקעות ראשי ב-BMO. 

האנליסטים צופים תיקון בחברות הביג טק. לאחר הראלי בטכנולוגיה, בוול-סטריט טוענים שלמרות שהחברות כנראה ימשיכו להרוויח בטווח הארוך, כאשר הרווחים במגזר הטכנולוגיה גדלים מהר יותר מאשר בחברה ממוצעת, יתכן וקבוצת שבעת המופלאות תיקח הפסקה לאחר העליות האחרונות. "השילוב של צמיחה והערכות שווי נמוכות אמור לעזור יותר למניות הרגילות. אם תתרחש הקלה בחששות לגבי צמיחה והורדות הריבית, חברות טכנולוגיה שלא שייכות למגה-קאפ צפויות גם הן להנות מעליות", כתבו אנליסטים מ-22V Research.

 

הפוטנציאל הגדול נמצא במניות הקטנות?

בנק אוף אמריקה אמר לאחרונה כי בעוד הפוטנציאל ב-S&P 500 הופך להיות נמוך יחסית, המניות הקטנות הופכות למעניינות יותר ונסחרות בדיסקאונט של 30%. האנליסטים בבנק אוף אמריקה סבורים כי בדומה לעבר, שנת בחירות לרוב נותנת את היתרון לחברות הקטנות, המספקות תוצאות טובות יותר היסטורית שהופכות לביצועים טובים יותר. 

מי שרוצה להיחשף למניות אחרות מחוץ מאלו שנמצאות בנאסד"ק וב-S&P 500, כאלה שאולי עתידן עוד לפניהן ויכולות לצמוח בצורה משמעותית יותר, יחפש מדד שעוקב אחר מניות קטנות יותר. המדד החשוב ביותר שעושה זאת ידוע בשם הראסל 2000.

המדד מאופיין בתנודתיות גבוהה יותר ממדדי המניות הגדולות, כיון שמניות קטנות באופן כללי יותר תנודתיות. לעיתים המניות הקטנות מציגות ביצועים טובים יותר מהגדולות, במיוחד בתקופות שוריות, אבל בתקופות של ירידות הן "חוטפות" יותר חזק. זוהי כמובן אמירה מאד כללית ולא תמיד נכונה. השפעת "7 המופלאות" על המדדים לאחרונה הייתה כל כך משמעותית שהיא שינתה את התופעות אליהן התרגלנו בעבר גם בתחום הזה, ובשנים האחרונות המדד מפגר אחר מדדי הSP500 והנאסד"ק, אך לא אחרי הדאו ג'ונס. 

שווי השוק הממוצע של מניות המדד נכון לסוף שנת 2023 הוא 3.26 מיליארד דולר. יחסית לשוק המניות בארצות הברית אכן מדובר במניות קטנות. מטבע הדברים חברות קטנות הן פחות גלובליות ומושפעות יותר מהכלכלה המקומית. זו הסיבה שהמדד נחשב לכזה שנותן חשיפה טובה יותר לכלכלה האמריקאית המקומית לטוב ולרע, וגם נותן מידע מדויק יותר על מצב הכלכלה בארצות הברית. מאפיין מרכזי נוסף של המדד הוא הגיוון הרב. אם מדד הדאו ג'ונס מכיל 30 מניות בלבד, הנאסד"ק 100 עם 100 מניות וה-SP500 עם כ-500, בראסל 2000 מדובר בפי 4 – כ-2000 מניות, מסקטורים רבים עם השפעה מועטה בלבד למניה בודדת על ביצועי המדד הכוללים. 

הראסל 2000 הושק על ידי חברת פרנק ראסל בשנת 1984 ומתופעל כיום על ידי חברת FTSE Russell חברה בת של בורסת לונדון. מדובר במדד שעובד בצורה המקובלת יותר לפי שווי השוק של המניות, אם כי משקל המניות במדד לוקח בחשבון קריטריונים נוספים כמו הכנסות ודיבידנד. המדד נחשב לבנצ'מארק של משקיעי המניות הקטנות, כך שמנהלי קרנות נאמנות שמתמקדות במניות קטנות משווים את ביצועיהם על פי רוב לביצועי המדד הזה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דש 19/02/2024 04:42
    הגב לתגובה זו
    השווקים מנופחים בצורה מוגזמת וזה יכול לקרות בקרוב ושינוי המגמה יהיה אכזרי עד לאן ימשיכו לנפח את הבלון ?
  • 1.
    ברוך 18/02/2024 22:25
    הגב לתגובה זו
    דברים מדויקים מאד בנוגע לראסל 2000.תודה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.