ג'נרל מוטורס קופצת ב-7% לאחר תחזית חזקה
ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS דיווחה היום על תוצאותיה לרבעון הרביעי ורשמה רווח למניה של 1.24 דולר על הכנסות של 43 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 1.16 דולר על הכנסות של קצת פחות מ-40 מיליארד דולר. הרווח התפעולי עמד על 1.8 מיליארד דולר, לעומת צפי של 1.9 מיליארד דולר.
החברה הצליחה לסיים את הרבעון הרביעי עם נתונים טובים. לפני שנה GM דיווחה על רווח תפעולי של 2.6 מיליארד דולר ורווח למניה של 2.21 דולר על הכנסות של 43.1 מיליארד דולר.
מחזורי המכירות בארה"ב היו יציבים משנה לשנה, אך המכירות של רכבי GMC וקאדילק , שנוטים להיות יקרים יותר משאר הרכבים, ירדו ב-6.5% ו-7% בהתאמה. יתרה מכך, השביתה האחרונה נגד יצרניות הרכבים בארה"ב עלתה לג'נרל מוטורס כ-1.3 מיליארד דולר ברווח תפעולי.
התחזית של החברה היא שגרמה להתלהבות בקרב המשקיעים. לשנת 2024, GM צופה רווח תפעולי של בין 12 ל-14 מיליארד דולר ורווח למניה של 8.5-9.5 דולר. בוול-סטריט צופים כעת רווח תפעולי של 10.8 מיליארד דולר עם רווח למניה של 7.7 דולר. החברה ממשיכה עם התוכניות לספק יותר רכבים חשמליים. מנכ"לית GM, מרי בארה, אמרה כי החברה מתכננת לייצר 250,000 רכבים מבוססי סוללה בשנת 2024, כ-8% ממכירות החברה בצפון אמריקה. ג'נרל מוטורס מכרה 76,000 רכבים חשמליים בארה"ב ב-2023. החברה מעריכה כי המפתח לצמיחה הוא דגמים נוספים של רכבים חשמליים, כולל גרסה חשמלית מוזלת של Chevy Equinox.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ירידה במכירות החודשיות של BYD; המניה נפלה 40% מהשיא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה אומרים האנליסטים
בוול-סטריט שיבחו את התחזיות של ג'נרל מוטורס לשנת 2024, כאשר האנליסטים של וודבוש וסיטי, דן איבס ואיתי מיכאלי כינו את התחזיות 'חזקות'. "GM עקפה את התחזיות הראשוניות בשלושת השנים האחרונות, למרות אירועים בלתי צפויים שהתרחשו בכל שנה", אמר האנליסט מייק וורד מ-Freedom Capital Markets. התחזית הנוכחית היא הפעם הרביעית ברציפות. וורד צופה רווח תפעולי של 12.9 מיליארד דולר עם רווח למניה של 9 דולר. האנליסט נתן דירוג "קנייה" למניית GM עם מחיר יעד של 60 דולר.
התוצאות לרבעון הרביעי והתחזית להמשך צפויות לעזור למניית החברה לשמור על המומנטום הנוכחי. נכון לסגירת המסחר אמש (שני), מניית GM עלתה ב-26% מאז אמצע נובמבר, עלייה המונעת על ידי העסקה החדשה לארבע שנים עם איגוד העובדים, בנוסף לתוכניות להגדיל את הדבידינד ולבצע רכישה עצמית של מניות. הביצועים של מניית ג'נרל מוטורס טובים יותר משל פורד, סטלנטיס וטויטה, שעלו גם הן. מניית טסלה ירדה בכמעט 20% באותה התקופה בעוד מדד ה-S&P 500 עלה ב-9%.
המתחרה הסינית נופלת
מניית יצרנית הרכבים החשמליים הסינית BYD נסחרת בירידות שערים לאחר שהחברה סיפקה אומדן רווח לשנת 2023. העדכון לא היה כל כך רע, אבל כן הספיק בשביל להצית חששות בקרב המשקיעים שמא המכירות של יצרנית הרכבים יפגעו מ-"destocking", מצב בו הלקוחות מפסיקים להזמין ומכריח את החברה להקטין מלאים בכדי לשמור על המזומנים.- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
החברה הסינית הנתמכת על ידי וורן באפט, עדכנה כי הרווח לשנת 2023 אמור להיות גבוה יותר ב-75%-86% מאשר שנה קודם לכן, כאשר החברה רשמה מכירות שיא ב-2023. תחזית הרווח הייתה בהתאם לציפיות בוול-סטריט. לעומת זאת, העדכון בנוגע לרבעון הרביעי מרמז על רווח נמוך יותר מאשר ברבעון השלישי. המשקיעים ציפו לרווח יציב מרבעון לרבעון, אך הוזלת המחירים האחרונה של BYD ביטלה את האפשרות הזו.
גם בטסלה חוששים מהאטה
מובילת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC דיווחה על תוצאותיה לרבעון הרביעי ופיספסה את הציפיות. החברה רשמה רווח למניה של 71 סנט על הכנסות של 25.1 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 73 סנט על הכנסות של 25.64 מיליארד דולר.
שולי הרווח הגולמי נפלו בעקבות הורדות המחירים ועומדים על 17.6%, בעוד הצפי היה ל-18.1%. זוהי ירידה גם לעומת הרבעון השלישי אז עמדו שולי הרווח על 17.9%. תזרים המזומנים החופשי עומד על 2.06 מיליארד, לעומת צפי של 1.45 מיליארד דולר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
