פט גלסינגר אינטל
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

מניית אינטל רושמת את יום המסחר הגרוע שלה אי פעם - מה חושבים האנליסטים?

אינטל אומנם עקפה את הצפי בתוצאות לרבעון הרביעי, אבל היא אכזבה בענק בתחזית, והמשקיעים מורידים אותה למטה - אולי דווקא עכשיו יש הזדמנות קנייה?
רוי שיינמן | (5)

אינטל דיווחה אתמול על התוצאות לרבעון הרביעי, בו היא עקפה את צפי האנליסטים עם  רווח למניה של 54 סנט על הכנסות של 15.4 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 45 סנט על הכנסות של 15.17 מיליארד דולר. אבל מה שהדאיג את המשקיעים במיוחד הוא התחזית שהחברה נתנה - החברה סיפקה תחזית לרבעון הראשון עם צפי לרווח למניה של 13 סנט, בעוד בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 34 סנט. ההכנסות צפיות להסתכם בין 12.2-13.2 מיליארד דולר, מתחת לצפי האנליסטים ל-14.2 מיליארד דולר.

הציפיות מאינטל היו גבוהות, כאשר ב-3 החודשים האחרונים (עד ינואר) המנייה עלתה ב-53%, אבל בינואר נקטע הרצף והמנייה ירדה כבר ב-13%, מה שהופך אותו כבר לחודש הגרוע ביותר למנייה מאז ספטמבר 2022. אינטל היא עדיין מובילה בתחום השבבים והיא גם כוח עולה בתחום ה-AI, אז אולי הירידות האחרונות הן בכלל הזמדנות לקנייה?

מניית אינטל ב-12 החודשים האחרונים, לפני הדוחות האחרונים

מה חושבים האנליסטים?

ריק שייפר והאנליסטים מאופנהיימר השאירו את ההמלצה שלהם על "ניטראלי" אחרי הדוחות. הם מדגישים ששוק המחשבים האישיים של החברה לא גדל באופן מספיק, ושהחברה עדיין צריכה להוכיח את עצמה בתחום ה-AI: "אנחנו מעדיפים לחכות ולראות לאן החברה תלך", כתבו באופנהיימר.

לוקאס קה, אנליסט ב-Third Bridge, הצביע על הנתונים המאכזבים שהציגה החברה בתחום מרכזי הנתונים, שביחד עם תחום הבינה המלאכותית הכניס 4 מיליארד דולר ברבעון, מתחת לצפי האנליסטים ל-4.08 מיליארד דולר. בנוסף, נתוני מסירות השבבים החלשים מעלים את השאלה האם יש מספיק ביקוש לשבבים של אינטל כאלטרנטיבה לאלה של אנבידיה  NVIDIA COR למשל.

בעוד אנליסטים אחרים אולי לא הורידו את ההמלצה שלהם למניית אינטל, כמעט כולם הורידו את מחיר היעד שלהם. האנליסט ריימוד ג'יימס למשל עדיין משאיר המלצת קנייה על המנייה אבל הוא הוריד את מחיר היעד שלו מ-62 דולר ל-50 דולר, וב-CFRA הורידו את מחיר היעד שלהם מ-50 דולר ל-45 דולר.

אז האם יש כאן הזדמנות קנייה?

ב-12% החודשים שקדמו לדוחות, המנייה של אינטל עלתה ב-65%. העליות האלה כמובן לא הגיעו בחלל ריק, כאשר שני תחומים עיקריים הובילו את האופטימיות בשוק לגבי החברה. הגורם הראשון הוא כמובן ה-AIAI הוא אומנם לא המיקוד המרכזי של החברה, אבל היא כן ציינה בעבר שהיא מתכננת להטמיע יכולות בינה מלאכותית ביישומי יצירת תוכן ופרודוקטיביות שלה, מה שעשוי להיות גורם דוחף נוסף לתחום המחשבים האישיים שלה. אינטל גם השיקה בתחילת החודש מעבדים חדשים למחשבים ניידים הנקראים Core Ultra שנועדו להריץ מודלי בינה מלאכותית במחשבים בצורה טובה יותר. 

הגורם השני הוא פיצול החברה המתוכנן, שבמובן מסוים כבר התחיל עם תחום הרכב בו פועלת החברה באמצעות מובילאיי  מובילאיי הישראלית בה היא מחזיקה ב-88%. (מובילאיי אומנם פספסה את הצפי ברבעון הרביעי, אבל היא הציגה צמיחה של 11% ב-2023 - לדוחות המלאים לחצו כאן). הפיצול כנראה הולך להמשיך עם ההנפקה המתוכננת של חברת Altera, יצרנית הרכיבים הלוגיים אותה רכשה אינטל ב-2015. הצפי הוא שבסופו של דבר אינטל גם תפצל את מגזר המוצרים ומגזר השבבים של החברה, כאשר זרוע השבבים צפויה להיות השחקן השני בגודלו בתחום אחרי TSMC. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מאיר הלוי 28/01/2024 19:17
    הגב לתגובה זו
    מניית אינטל תהיה הדבר האמיתי של 2024
  • 3.
    ההוא אמר שזו הזדמנות אחרונה לקנות מתחת ל-50... (ל"ת)
    לירי 27/01/2024 07:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אבי שר 27/01/2024 04:36
    הגב לתגובה זו
    בשנה האחרונה עלתה 65% , שזה לפחות 30% יותר מידי. זה כל הסיפור. עכשיו תחשבו מי פימפם ומי הרוויח מזה ??
  • 1.
    ניהול כושל 26/01/2024 20:18
    הגב לתגובה זו
    הם לא עלו על גל הסלולאר.קנו מובילאיי במחיר מופקע.התחרות יותר גבוהה
  • גיל 27/01/2024 02:54
    הגב לתגובה זו
    השווי יותר מעפולה עכשיו.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.