שבע המופלאות דוחפות את ה-S&P 500 לשיאים חדשים - לאן מכאן?
העליות בענקיות הטכנולוגיה הן הסיבה העיקרית לכך שה-S&P 500 שבר שיאים השנה. נכון לסגירת המסחר ביום שישי, המדד צבר שווי שוק של 588 מיליארד דולר עד כה השנה והעמיד את הסכום הכולל על 40.626 טריליון דולר. טסלה, אלפבית, מטא, אנבידיה, אפל, מיקרוסופט ואמזון היוו 463 מיליארד דולר מהרווח שעשה המדד, מה שמותיר 125 מיליארד דולר משאר המניות.
העליות בחברות הביג טק עזרו לדחוף את המדד בכ-2% עד כה. ללא הדחיפה הזו, שניזונה בין השאר מהבינה המלאכותית, המדד היה נסחר ביציבות קרוב לשיא של ינואר 2022. ניתן לראות את זה בבירור אם מסתכלים על הגרסה המקבילה של מדד ה-S&P 500 המסורתי ה-Equal Weight S&P 500, הנותן משקל שווה לכל חברה, בעוד המדד הרגיל משוקלל לפי שווי השוק של החברות המרכיבות אותו, כך שלענקיות כמו מיקרוסופט ואפל יש השפעה גדולה יותר על המדד. עד כה השנה Invesco Equal Weight S&P 500 נסחר בירידה, בעוד ה-S&P 500 שובר שיאים.
הביצועים הנמוכים של המדד המכיל חברות במשקל שווה, לעומת זה המשוקלל לפי שווי שוק, פירושם כי רוב המניות נסחרות כעת לפי הערכות שווי נמוכות בהרבה מאשר ה-S&P 500 או חברות הביג טק. המדד במשקל שווה נסחר כעת במכפיל רווח עתידי של 15.9, 20% פחות למדד הסטנדרטי שנסחר במכפיל של 19.8.
- פנסיה במסלול S&P 500 - ההגנה שלא מדברים עליה
- "ה-S&P 500 יגיע ל-7,000 בסוף שנה"; מה התחזית ל-2026?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צמיחה כלכלית מתמשכת, שתגדיל את רווחי החברות, צפויה להפוך אפילו את המניה הממוצעת ליותר מבוקשת. בעוד העלאות הריבית בהן הפד נקט מאז מרץ 2022 הכבידו על הצמיחה, המעסיקים עדיין מגייסים עובדים והצמיחה בשכר עלתה על האינפלציה בחודשים האחרונים, עם השלכות חיוביות על הביקוש לסחורות ושירותים. קצב האינפלציה יורד, מה שמגדיל את הסבירות כי הפדרל ריזרב יורדת הריבית לפחות מספר פעמים השנה, הפחתת ריביות תחסוך כסף לצרכנים ועסקים.
בהתחשב בכל הנתונים הללו, בוול-סטריט צופים עלייה שנתית של 4.7% לחברות המרכיבות את מדד ה-S&P 500 בשלוש השנים הבאות, על בסיס חלוקה שוות משקל. ככל והאינפלציה תתמתן, המכירות העולות יגדילו את שולי הרווח ויעניקו לחברות מזומנים שיוכלו להשתמש בהן בכדי להמשך ולרכוש חזרה מניות. לפי הערכות, הקונצנזוס לעלייה ברווח למניה בשלוש השנים הבאות עומד על 12% בשנה.
"אנו חושבים שתחזית שוק המניות תתבהר עד המחצית השנייה של השנה, ככל והורדות הריבית של הפד צפויות להתחיל והחברות והצרכנים מקווים ל'סביבת הוצאות' טובה יותר", כתב יאנג-יו מא, מנהל השקעות ראשי ב-BMO.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 2.7 מכונות מזל (ל"ת)שרלוק 24/01/2024 13:37הגב לתגובה זו
- 1.דוד 24/01/2024 06:10הגב לתגובה זובדיוק אחרי השאלה איך מכבים את זה? טיפש,המכונה כבר בקידוד בינה לבין עצמה כבר יודעת מי אתה,איך לפגוע בך,הסטיות שלך,החסרונות שלך,אתה אוייב עלוב...וקטן...ועוד שנתיים היא תמחיש לך,תהנה מ 7 המופלאות מפגר..
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
