מטוס לוקהיד מרטין
צילום: לוקהיד מרטין
דוחות

למרות התגברות הסכסוכים בעולם - לוקהיד מרטין עם תחזית פושרת

המשקיעים אולי ציפו שענקית הביטחון תרוויח מהתגברות העימותים בעולם, שיביאו לעלייה בביקושים למוצריה כמו מטוסי קרב, אבל התוצאות ברבעון הרביעי היו לפי הצפי והתחזית שסיפקה החברה פושרת
רוי שיינמן |

באופן טבעי, חברות ביטחוניות לרוב מרוויחות מהתגברותם של סכסוכים צבאיים, וכך קיוו גם המשקיעים של לוקהיד מרטין  LOCKHEED MARTIN CORP , אחת מחברות הביטחון הגדולות בעולם שבין מוצריה ניתן למצוא את מטוס ה-F16. ולמרות שהחברה עקפה את צפי האנליסטים, הן היו די מאכזבות בהשוואה לרבעון המקביל.

החברה דיווחה על הכנסות של 18.9 מיליארד דולר ורווח למנייה של 7.58 דולר ברבעון הרביעי, זאת לעומת צפי האנליטסים שהיה להכנסות של 18 מיליארד דולר ורווח למנייה של 7.29 מיליארד דולר. למרות שעקפה את צפי האנליסטים, התוצאות די מאכזבות לעומת הרבעון המקביל בו רשמה החברה הכנסות של 19 מיליארד דולר ורווח למנייה של 7.79 דולר. צבר ההזמנות של החברה עמד על שיא של 160.6 מיליארד דולר. בשנת 2023 כולה רשמה החברה רווח למנייה של 27.55 דולר, מעל לתחזית שסיפקה באוקטובר שעמדה על 27.1 דולר.

בהסתכלות על 2024, לוקהיד צופה צמיחה של בין 2%-3% בהכנסות, כאשר ההכנסות ב-2023 הסתכמו ב-67.6 מיליארד דולר, מה שאומר הכנסות של 68.9-69.6 מיליארד דולר. הרווח למנייה צפוי לעמוד על בין 25.65-26.35 דולר, כאשר נקודת האמצע, 26 דולר, נמוכה יותר מהצפי בוול סטריט שעומד על 26.61 דולר. עם זאת, חשוב לציין שהתחזית של לוקהיד בתחילת השנה שמרנית, כאשר בתחילת 2023 למשל תחזית הרווח שלה הייתה ל-26.75 דולר למנייה (27.55 דולר בפועל).

עם פריצת מלחמת חרבות ברזל באוקטובר רשמה המנייה קפיצה של 10%, אך מאז היא עלתה רק ב-5%, וזאת למרות התפתחויות הלחימה באזור כמו גם התפתחויות במלחמת רוסיה-אוקראינה והמתחים הההולכים וגוברים בין סין לטאיוואן. מצד שני, מניות הביטחון זזות לאט יחסית לשאר השוק, והן לרוב משקפות את הצפי להתפתחויות בסכסוכים. בנוסף, לוקהיד כחברה אמריקאית מושפעת מאוד מתקציב הביטחון של ארה"ב, כאשר בערך 70% מההכנסות שלה מגיעות משם.

"התוצאות החזקות שלנו לשנת 2023 משקפות ביקוש חזק לכל פתרונות הביטחון שאנו מספקים", מסר מנכ"ל החברה ג'ים טייסלט. "השקענו 1.5 מיליארד דולר במו"פ ב-2023 ועוד 1.7 מיליארד דולר בהוצאות הון בשביל לקדם את היכולות הבטחוניות שאנחנו מציעים. יצרנו 6.2 מיליארד דולר של תזרים מזומנים חופשי והחזרנו 9 מיליארד דולר למשקיעים דרך דיבידנדים ורכישות עצמיות במהלך השנה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.