תחזית בנק ישראל: צמיחה של 5% ב-2025, אינפלציה של 2%.
תקציב המדינה לשנת 2024 המעודכן אושר בשבוע שעבר לאחר ישיבה סוערת בממשלה. תקציב המדינה המעודכן עומד על כ-582 מיליארד שקל, ומשקף גידול של כ-70 מיליארד שקל במסגרת ההוצאה. התקציב כעת צריך לעבור את אישור הכנסת ב-3 קריאות עד לכניסתו לתוקף.
בבנק ישראל פרסמו היום נתונים לגבי התחזית שלהם לשנת 2024 ו-2025. בבנק ישראל מעריכים כי "ההשפעה הכלכלית הישירה של המלחמה הגיעה לשיאה ברבעון הרביעי של 2023 ושהמלחמה תימשך עד סוף 2024, אך בעצימות הולכת ופוחתת. בדומה לתחזיות הקודמות, באוקטובר ובנובמבר, התחזית הנוכחית מבוססת על הנחת עבודה שלפיה המלחמה תתרכז בעיקר בחזית הדרומית".
בבנק מסבירים כי "על פי התחזית, התוצר צפוי לצמוח בכל אחת מהשנים 2023 ו-2024 בשיעור של 2%, כמו בתחזית נובמבר, וב-5% בשנת 2025 – כך שפער התוצר צפוי להיסגר בשנה זו. בשנים 2024 ו-2025 שיעור האבטלה הרחבה בגילי העבודה העיקריים (25–64) צפוי לעמוד בממוצע על 5.3% ו-3.2% בהתאמה.כמו כן האינפלציה השנתית במהלך ארבעת הרבעונים של שנת 2024 צפויה לעמוד על 2.4%, ובמהלך 2025 – על 2%, התחזית מאופיינת ברמה גבוהה במיוחד של אי-ודאות – בין היתר על רקע אי-ודאות לגבי משך המלחמה והיקפה".
- בנק ישראל רומז שהריבית תרד כבר בהחלטה הקרובה?
- בנק ישראל פיתח כלי חדש לחיזוי אינפלציה: "מנהלי החברות יודעים יותר טוב מהמודלים הסטטיסטיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נתוני בנק ישראל
בבנק מציינים כי "ההערכה לגבי תקציב המדינה לשנת 2024 בעת הנוכחית חשופה עדיין לאי-ודאות לגבי ההחלטות שתקבל הממשלה בעניין ההתמודדות התקציבית עם הצרכים הביטחוניים והאזרחיים הנובעים מהמלחמה. לנוכח השפעות המלחמה צפוי כי הפגיעה בפעילות המשקית תוביל לירידה של ההכנסות ממסים, ובמקביל יגדלו הוצאות הממשלה על הביטחון ועל התוכניות לסיוע אזרחי. להערכת החטיבה כל אלו צפויים להתבטא בגידול ניכר של הגירעון בתקציב הממשלה".
בבנק מצדיקים את ההחלטה שלא להוריד בתחילת המלחמה את הריבית
בבנק ישראל פרסמו היום גם את סיכום הוועדה המוניטירית שכזכור הורידה את הריבית במשק החודש ברבע אחוז, וציינו כי הם "מעריכים כי למלחמה השלכות כלכליות משמעותיות על הפעילות הריאלית. וכי מידת אי-הוודאות לגבי משך הלחימה והיקפה הצפויים גדולה מאוד, וזו משליכה גם על מידת הפגיעה בפעילות. בדומה לחטיבת המחקר מעריכה הוועדה כי ההשפעה הכלכלית של המלחמה תתבטא בקצב צמיחה מתון ב-2024 ובהתאוששות והתכנסות למגמת הצמיחה שאפיינה את השנים שלפני 2019 רק ב-2025. בהערכה זו יש מידה גבוהה של אי-ודאות, גם כתוצאה מאי-הוודאות לגבי ההחלטות שתקבל הממשלה בעניין ההתמודדות התקציבית עם הצרכים הביטחוניים והאזרחיים הנובעים מהמלחמה".
בבנק ישראל ציינו כי "בדומה לתחזית של חטיבת המחקר מעריכה הוועדה כי האינפלציה השנתית תתכנס לתוך תחום יעד האינפלציה במהלך השנה הקרובה, ותגיע למרכז היעד, 2%, במהלך 2025.
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
לטענת הוועדה המוניטירית "התנודתיות בשווקים, ובייחוד בשוק המט"ח, במהלך המחצית הנסקרת, ובפרט לאחר פרוץ המלחמה בראשית אוקטובר, הייתה שיקול עיקרי בהחלטות הוועדה שלא להוריד את הריבית ולהשאירה ברמה של .4.75% בשלהי המחצית היה נראה כי היציבות חוזרת לשווקים, דבר שאפשר על רקע מגמת ההאטה באינפלציה והפגיעה בפעילות כתוצאה מהמלחמה, להפחית את הריבית ל-4.5%". בבנק ישראל מציינים כי תוואי הריבית העתידי ייקבע בהתאם להמשך התכנסות האינפלציה ליעדה, המשך היציבות בשווקים הפיננסיים, הפעילות הכלכלית והמדיניות הפיסקלית. עם זאת, תוואי הפחתות הריבית שהוועדה מעריכה מתון מזה שמעריך השוק".
נתוני בנק ישראל
בבנק ציינו כי "על רקע המלחמה עלה הגירעון בתקציב הממשלה בשנת 2023 והסתכם ב-4.2% תוצר, לעומת עודף של 0.6% תוצר ב-2022. הגירעון בתקציב המעודכן לשנת 2024 צפוי לעמוד על 6.6% תוצר ויחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-66% בסוף 2024, לעומת שיעור של כ-60% ערב המלחמה. עלויות המלחמה בצד ההוצאות הביטחוניות והאזרחיות ואובדן ההכנסות מוערכות על ידי החטיבה ביותר מ-200 מיליארד שקל.
נתוני בנק ישראל
בבנק ציינו כי בעת ההחלטה על הורדת הריבית החודש ירד קצב האינפלציה השנתי ל3.3%, עפ"י מדד חודש נובמבר שהיה ידוע באותה העת, לאחר שעמד על 5.4% בינואר 2023. בבנק ישראל מסבירים כי "המלחמה לא הובילה לעליית האינפלציה בטווח המיידי. בניגוד לאירועים ביטחוניים קודמים ירדו הציפיות לאינפלציה לשנה בתחילת המלחמה, אך בהמשך שבו לרמתן ערב המלחמה".
בבנק עוד ציינו כי "לאחר פרסום מדד דצמבר 2023 ממנו עלה כי קצב האינפלציה עמד על 3% בשנת 2023 - משמעות הדבר כי קצב האינפלציה נכנס לתחום יעד יציבות המחירים הקבוע בחוק בנק ישראל, וזאת על רקע המדיניות המוניטרית המרסנת".
נתוני בנק ישראל
מכרו 8.5 מיליארד דולר בלבד
בבנק ישראל ציינו כי לאחר ההחלטה בתחילת המלחמה על מכירת מט"ח בהיקף של עד 30 מיליארד דולרים. מכר בנק ישראל 8.2 מיליארד דולרים בחודש אוקטובר וכ-338 מיליון דולר בחודש נובמבר. ההסבר של הבנק לכמות הקטנה לעומת ההחלטה היא משום ש"בתחילת חודש נובמבר התהפכה המגמה, והחלה מגמת ייסוף משמעותית של השקל. מגמה זו נמשכה עד לסיומה 2023, כך שבסיכומה השקל היה מיוסף לעומת רמתו בתחילתה".
בבנק ישראל מציינים כי "מדדי המניות בישראל רשמו ברבעון השלישי של 2023 עליות שערים, ובכך בלטו ביחס למגמה העולמית. עם זאת, מדדי המניות בישראל מתחילת שנת 2023 התאפיינו בביצועי חסר משמעותיים בהשוואה למדדים בעולם. אי-הוודאות הגדולה בימים הראשונים של המלחמה באה לידי ביטוי בירידות חדות של מחירי הנכסים הפיננסיים – מניות, אג"ח תאגידיות ואג"ח ממשלתיות – בהתגברות התנודתיות של המחירים ובירידה של רמת הנזילות. מרבית ההשפעות התפוגגו לאחר זמן קצר, אך התנודתיות בשווקים נותרה גבוהה, וכמוה גם פרמיית הסיכון של המדינה".
לנוכח המלחמה בישראל הודיעו שתיים מחברות הדירוג המובילות כי הן מכניסות את דירוג האשראי של ישראל ל"מעקב שלילי", וחברת הדירוג P&S החליטה להוריד את תחזית הדירוג. לגבי שוק הדיור מציינים בבנק כי "לראשונה מאז שנת 2018 קצב העלייה השנתי של מחירי דירות הפך לשלילי ועמד על 1.3%- זאת לעומת הנתון המקביל, של 9.8% בסיום המחצית הקודמת, וקצב עלייה שהגיע לשיא של 20% בחודש ספטמבר 2022.
- 2.חחחחחחח 21/01/2024 22:36הגב לתגובה זונהיה פה קרקס? אפשר כבר לפרסם את תוצאות המדד של חודש הבא?
- 1.אם תחזית הבנק שווה את ערך הדף האלקטרוני שעליו כתובה? (ל"ת)דוד 21/01/2024 19:34הגב לתגובה זו
- אוירבך 21/01/2024 23:10הגב לתגובה זווהגיתם בה יומם ולילה ובזזתם את הקופה הציבורית

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
