הרץ רכב
צילום: טוויטר

הרץ נפטרת מ-20,000 רכבים חשמליים - מה הסיבה ואיך זה ישפיע על שוק היד שנייה

בוול-סטריט צופים כי המהלך של החברה ישפיע לרעה על שוק היד שנייה של רכבים חשמליים וירתיע קונים; צמיחת מכירות ה-EV בצפון אמריקה צפויה להאט לכ-27% השנה לעומת צמיחה 72% בשנת 2023
אדיר בן עמי | (15)

רכבים חשמליים כבר נחשבים ליקרים וקשים לתיקון. כעת התדמית שלהם עלולה לקבל מכה נוספת, כאשר ענקית השכרת הרכבים הרץ HERTZ GLOBAL HOLDINGS נפטרת מ-20,000 רכבים חשמליים, כולל טסלות TESLA INC , בשביל רכבים מונעי דלק. 

הרץ, המחזיקה בצי הרכבים החשמליים הגדול ביותר בארה"ב, מציינת כסיבה למכירה את עלויות התיקון הגבוהות והביקוש הנמוך להשכרת רכבים חשמליים. בוול-סטריט צופים כי המהלך של החברה ישפיע על שוק הרכבים יד שנייה של רכבים חשמליים וירתיע קונים שממילא שוקלים בכובד ראש כל רכישה גדולה בעקבות הריבית הגבוהה. "ההשפעה הגדולה יותר של מכירת החיסול בהרץ היא הפגיעה בתפיסה של הטכנולוגיה", אמר קרל באואר, אנליסט ב-ב-iSeeCars.com. "צרכנים רגילים ממילא מהססים לרכוש רכבים חשמליים והחדשות האחרונות רק תומכות בחששותיהם". 

העלויות הגבוהות בתיקון רכבי EV נובעות מהיעדר מומחיות מספקת בהתמודדות עם רכבים כאלה ומאתגרים בהשגת חלקי חילוף מכיוון שהרכבים עדיין חדשים מאוד. מנכ"ל הרץ, סטיבן שר, ציין בשנה שעברה את העלויות הגבוהות בעקבות נזקים שנגרמו לרכבים החשמליים, במיוחד ברכביה של טסלה. מנכ"ל החברה עוד ציין כי הרץ מגבילה את המומנט והמהירות ברכבים החשמליים ומציעה אותם למשתמשים יותר מנוסים על מנת למנוע נזקים מיותרים לאחר שהתרחשו כבר מספר תאונות. 

כאבי הגדילה אצל סטארטאפים ויצרניות רכבים וותיקות החדשות לטכנולוגיה פירושן גם שמכוניות חשמליות נתקלות ביותר בעיות מאשר רכבים המונעים בדלק. לפי סקר שנעשה בשנה שעברה על ידי Consumer Reports שתשאל כ-330,000 בעלי רכבים, מסתמן כי במהלך שלושת השנים האחרונות רכבים חשמליים חוו יותר בעיות מאשר מכוניות רגילות. בנוסף, הרבה מהרכבים החשמליים אין את הטכנולוגיה לדעת האם סוללות הרכב ניזוקו לאחר תאונה, מה שמכריח חברות ביטוח להכריז על מכוניות עם מעט קילומטרים כטוטאל לוס ומוביל לפרמיות גבוהות יותר בביטוחים ולרווח נמוך יותר מהמעבר לרכב חשמלי. 

חברת השכרת הרכבים הגרמנית SIXT הודיעה לאחרונה כי חתמה על עסקה של מיליארדי אירו עם יצרנית הרכבים סטלנטיס לאספקה של רבע מיליון רכבים. כחלק מהעסקה, סטלנטיס צפויה לספק גם רכבים חשמליים לחברת ההשכרה, עם כי לא ברור עדיין באיזה היקף. 

המהלך של הרץ מדגיש שינוי רחב יותר בשוק הרכבים החשמליים

לאחר שהבטיחו מיליארדי דולרים עבור שאיפותיהם למגזר הרכבים החשמליים, יצרניות הרכבים הוותיקות נסוגו מתוכניות הייצור שלהן בעקבות ההאטה בביקוש. צמיחת מכירות ה-EV בצפון אמריקה צפויה להאט לכ-27% השנה לעומת צמיחה 72% בשנת 2023.

 

רכבים במחיר מבצע

מומחים בתעשיית הרכבים צופים כי הרץ תאלץ למכור את הרכבים החשמליים שברשותה בהנחות גדולות בעקבות קילומטראז' גבוה, כמו גם נזקים גלויים רבים כמו שריטות ושקעים. "לאחר ששכרתי מספר רכבי טסלה מודל 3 מהרץ במהלך חצי השנה האחרונה, חלק גדול מהרכבים היה שחוק מבחינה קוסמטית", אמר סקוט קייס, מנכ"ל חברת המחקר EV Recurrent Auto.

קיראו עוד ב"גלובל"

כמעט כל 500 הרכבים החשמליים המשומשים שהחברה מתכננת למכור הן של טסלה, כאשר חלק מהרכבים מסוג מודל 3 צפויים להימכר החל ממחיר של 21,000 דולר - חצי מהמחיר של מכונית חדשה מאותו הסוג וכ-10,000 דולר נמוך יותר מרכבים זהים שנמכרים אצל מוכרים אחרים עם קילומטראז' דומה. מכירה בהנחה כמו משמעותית צפויה לקבל תשומת לב בשוק הרכבים החשמליים המשומשים שגם ככה נמכרים בו רכבים חשמליים במחירים נמוכים יותר משל רכבים רגילים.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    מהנדס רכב מחושמל 22/01/2024 16:57
    הגב לתגובה זו
    מתאים מאוד לנהג הפרטי. החיסכון בהוצאות אחזקה (שוטפת, לא תאונות וכו') + דלק משלם את הרכב כולו תוך 5 שנים. הרץ לא רואים את החיסכון בדלק, אך יש להם המון הוצאות על אחזקת שבר (תאונות וכו') לכן אין להם שום סיבה להחזיק רכבים חשמליים להשכרה. מה גם שכמות של 20 אלף רכבים בכל ארה''ס לא אמורה להזיז לשוק הפרטי מבחינת מחירי יד שניה. מדובר בטיפה בים.
  • 9.
    EV 21/01/2024 18:30
    הגב לתגובה זו
    למה שמישהו ירצה לקנות רכב חשמלי יד2 כשהסוללה כבר לקראת טוטאלוס והמחיר שלה להחלפה הוא מטורף? שואל בשביל חבר...
  • 8.
    הפולני התאילנדי 19/01/2024 13:51
    הגב לתגובה זו
    אדם ששוכר רכב בדרך כלל יוצא איתו לטיול או לפגישות עבודה מרוחקות וצריך טווח ארוך, מלבד זאת קניית חשמל בתחנות טעינה ציבוריות יקרה ואינה משתלמת,
  • 7.
    "אכלנו אותה דוד" חחחחחחחח (ל"ת)
    מיכה 18/01/2024 17:20
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ליאור 17/01/2024 11:23
    הגב לתגובה זו
    הקיבולת ואורך החיים של הבטריה יורדים משמעותית ופוגעים ב בערך ברכב, ויש כמובן גם את התיישנות הרכב עצמו. רכבים חשמליים הם אומנם העתיד, אבל העתיד עדין לא כאן. כרגע נראה שהרכבים החשמליים מתקשים לשמור על ערכם בשוק היד 2 מול רכבי הבנזין, אבל עדין חסכוניים יותר עבור יד 1. יהיה מעניין לראות איך שוק יד 2 ישפיע גם על מחיר החדשות.
  • EV 21/01/2024 18:40
    הגב לתגובה זו
    לפי דעתי, חברה שתמכור רכב חשמלי ללא עלות הסוללה, והסוללה תהיה בסוג של הסדר "השאלה" כשניתן להחליףאותה כשנדרש, תשלוט בשוק החשמליות
  • 5.
    רמז_דק 17/01/2024 11:10
    הגב לתגובה זו
    זה בנוסף להמון אי דיוקים ובלבול מכוון בין סתם רכבים חשמליים לטסלה. מן המפורסמות שהחלפים לטסלה זולים פי כמה מחלפים של כל היצרניות. בדקו וחזרו
  • 4.
    כבר החזרתי את כל המחיר של הרכב החשמלי עם החיסבון בדלק (ל"ת)
    מתן 17/01/2024 09:47
    הגב לתגובה זו
  • מוטי 17/01/2024 11:03
    הגב לתגובה זו
    ובשנתיים שאני עם הטסלה כבר התרגלתי לקום כל בוקר לעוד כתבה מלאה בשטויות וחצאי שקרים לגבי טסלה. מבית איגוד כתבי הרכב שהתרגלו לחיות על הכיס של יבואני הרכב הוותיקים שמנסים להתמודד מול הרכב המשתלם בישראל
  • 3.
    טיפש מי שקנה חשמלי.ייתקע עם פח יקר (ל"ת)
    אורית 17/01/2024 05:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לא מוצא שום יתרון ברכישת רכב חשמלי חוץ משמירה על האוזון (ל"ת)
    דש 17/01/2024 05:04
    הגב לתגובה זו
  • עוד יתרון קטן: שמירה על הכיס (של הנהג, לא של היבואן) (ל"ת)
    רמז_דק 17/01/2024 11:06
    הגב לתגובה זו
  • מי שנוסע יותר מ 40000 ק"מ בשנה חוסך המון בעלויות דלק (ל"ת)
    יצחק 17/01/2024 08:04
    הגב לתגובה זו
  • רמז_דק 17/01/2024 11:05
    עלות החשמל שמינית מעלות הדלק. ועוד לא דיברנו על החיסכון בטיפולים (אין בטסלה) בבלמים (כמעט ואין) באגרת רישוי (450 ש"ח) ועוד ועוד
  • 1.
    mtlk 16/01/2024 22:16
    הגב לתגובה זו
    אדם שמשכיר רכב רוצה לעשות בו שימוש מרבי לרוב.כולל נסיעות ארוכות.ולאורך זמן.ולא ירצה להתעסק עם זמן הטענה.מה עוד שכחברה כל כך חזקה.הם יכולים להשיג דילים ממש טובים.עובדה נוספת היא קושי אפשרי בהגת עמדות הטענה כל כך רבות.ואני מניח שכשיש כל כך הרבה מכוניות.גם לרשת המקומית יש מגבלה מעבר לעמדה הספציפית או לאותו בנין.במיוחד עם זה אזור תעשיה.בארץ אפשר גם לחשוב על מחיר החשמל ששונה בין עסקים לבית פרטי.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.