הרץ רכב
צילום: טוויטר

הרץ נפטרת מ-20,000 רכבים חשמליים - מה הסיבה ואיך זה ישפיע על שוק היד שנייה

בוול-סטריט צופים כי המהלך של החברה ישפיע לרעה על שוק היד שנייה של רכבים חשמליים וירתיע קונים; צמיחת מכירות ה-EV בצפון אמריקה צפויה להאט לכ-27% השנה לעומת צמיחה 72% בשנת 2023
אדיר בן עמי | (15)

רכבים חשמליים כבר נחשבים ליקרים וקשים לתיקון. כעת התדמית שלהם עלולה לקבל מכה נוספת, כאשר ענקית השכרת הרכבים הרץ HERTZ GLOBAL HOLDINGS נפטרת מ-20,000 רכבים חשמליים, כולל טסלות TESLA INC , בשביל רכבים מונעי דלק. 

הרץ, המחזיקה בצי הרכבים החשמליים הגדול ביותר בארה"ב, מציינת כסיבה למכירה את עלויות התיקון הגבוהות והביקוש הנמוך להשכרת רכבים חשמליים. בוול-סטריט צופים כי המהלך של החברה ישפיע על שוק הרכבים יד שנייה של רכבים חשמליים וירתיע קונים שממילא שוקלים בכובד ראש כל רכישה גדולה בעקבות הריבית הגבוהה. "ההשפעה הגדולה יותר של מכירת החיסול בהרץ היא הפגיעה בתפיסה של הטכנולוגיה", אמר קרל באואר, אנליסט ב-ב-iSeeCars.com. "צרכנים רגילים ממילא מהססים לרכוש רכבים חשמליים והחדשות האחרונות רק תומכות בחששותיהם". 

העלויות הגבוהות בתיקון רכבי EV נובעות מהיעדר מומחיות מספקת בהתמודדות עם רכבים כאלה ומאתגרים בהשגת חלקי חילוף מכיוון שהרכבים עדיין חדשים מאוד. מנכ"ל הרץ, סטיבן שר, ציין בשנה שעברה את העלויות הגבוהות בעקבות נזקים שנגרמו לרכבים החשמליים, במיוחד ברכביה של טסלה. מנכ"ל החברה עוד ציין כי הרץ מגבילה את המומנט והמהירות ברכבים החשמליים ומציעה אותם למשתמשים יותר מנוסים על מנת למנוע נזקים מיותרים לאחר שהתרחשו כבר מספר תאונות. 

כאבי הגדילה אצל סטארטאפים ויצרניות רכבים וותיקות החדשות לטכנולוגיה פירושן גם שמכוניות חשמליות נתקלות ביותר בעיות מאשר רכבים המונעים בדלק. לפי סקר שנעשה בשנה שעברה על ידי Consumer Reports שתשאל כ-330,000 בעלי רכבים, מסתמן כי במהלך שלושת השנים האחרונות רכבים חשמליים חוו יותר בעיות מאשר מכוניות רגילות. בנוסף, הרבה מהרכבים החשמליים אין את הטכנולוגיה לדעת האם סוללות הרכב ניזוקו לאחר תאונה, מה שמכריח חברות ביטוח להכריז על מכוניות עם מעט קילומטרים כטוטאל לוס ומוביל לפרמיות גבוהות יותר בביטוחים ולרווח נמוך יותר מהמעבר לרכב חשמלי. 

חברת השכרת הרכבים הגרמנית SIXT הודיעה לאחרונה כי חתמה על עסקה של מיליארדי אירו עם יצרנית הרכבים סטלנטיס לאספקה של רבע מיליון רכבים. כחלק מהעסקה, סטלנטיס צפויה לספק גם רכבים חשמליים לחברת ההשכרה, עם כי לא ברור עדיין באיזה היקף. 

המהלך של הרץ מדגיש שינוי רחב יותר בשוק הרכבים החשמליים

לאחר שהבטיחו מיליארדי דולרים עבור שאיפותיהם למגזר הרכבים החשמליים, יצרניות הרכבים הוותיקות נסוגו מתוכניות הייצור שלהן בעקבות ההאטה בביקוש. צמיחת מכירות ה-EV בצפון אמריקה צפויה להאט לכ-27% השנה לעומת צמיחה 72% בשנת 2023.

 

רכבים במחיר מבצע

מומחים בתעשיית הרכבים צופים כי הרץ תאלץ למכור את הרכבים החשמליים שברשותה בהנחות גדולות בעקבות קילומטראז' גבוה, כמו גם נזקים גלויים רבים כמו שריטות ושקעים. "לאחר ששכרתי מספר רכבי טסלה מודל 3 מהרץ במהלך חצי השנה האחרונה, חלק גדול מהרכבים היה שחוק מבחינה קוסמטית", אמר סקוט קייס, מנכ"ל חברת המחקר EV Recurrent Auto.

קיראו עוד ב"גלובל"

כמעט כל 500 הרכבים החשמליים המשומשים שהחברה מתכננת למכור הן של טסלה, כאשר חלק מהרכבים מסוג מודל 3 צפויים להימכר החל ממחיר של 21,000 דולר - חצי מהמחיר של מכונית חדשה מאותו הסוג וכ-10,000 דולר נמוך יותר מרכבים זהים שנמכרים אצל מוכרים אחרים עם קילומטראז' דומה. מכירה בהנחה כמו משמעותית צפויה לקבל תשומת לב בשוק הרכבים החשמליים המשומשים שגם ככה נמכרים בו רכבים חשמליים במחירים נמוכים יותר משל רכבים רגילים.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    מהנדס רכב מחושמל 22/01/2024 16:57
    הגב לתגובה זו
    מתאים מאוד לנהג הפרטי. החיסכון בהוצאות אחזקה (שוטפת, לא תאונות וכו') + דלק משלם את הרכב כולו תוך 5 שנים. הרץ לא רואים את החיסכון בדלק, אך יש להם המון הוצאות על אחזקת שבר (תאונות וכו') לכן אין להם שום סיבה להחזיק רכבים חשמליים להשכרה. מה גם שכמות של 20 אלף רכבים בכל ארה''ס לא אמורה להזיז לשוק הפרטי מבחינת מחירי יד שניה. מדובר בטיפה בים.
  • 9.
    EV 21/01/2024 18:30
    הגב לתגובה זו
    למה שמישהו ירצה לקנות רכב חשמלי יד2 כשהסוללה כבר לקראת טוטאלוס והמחיר שלה להחלפה הוא מטורף? שואל בשביל חבר...
  • 8.
    הפולני התאילנדי 19/01/2024 13:51
    הגב לתגובה זו
    אדם ששוכר רכב בדרך כלל יוצא איתו לטיול או לפגישות עבודה מרוחקות וצריך טווח ארוך, מלבד זאת קניית חשמל בתחנות טעינה ציבוריות יקרה ואינה משתלמת,
  • 7.
    "אכלנו אותה דוד" חחחחחחחח (ל"ת)
    מיכה 18/01/2024 17:20
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ליאור 17/01/2024 11:23
    הגב לתגובה זו
    הקיבולת ואורך החיים של הבטריה יורדים משמעותית ופוגעים ב בערך ברכב, ויש כמובן גם את התיישנות הרכב עצמו. רכבים חשמליים הם אומנם העתיד, אבל העתיד עדין לא כאן. כרגע נראה שהרכבים החשמליים מתקשים לשמור על ערכם בשוק היד 2 מול רכבי הבנזין, אבל עדין חסכוניים יותר עבור יד 1. יהיה מעניין לראות איך שוק יד 2 ישפיע גם על מחיר החדשות.
  • EV 21/01/2024 18:40
    הגב לתגובה זו
    לפי דעתי, חברה שתמכור רכב חשמלי ללא עלות הסוללה, והסוללה תהיה בסוג של הסדר "השאלה" כשניתן להחליףאותה כשנדרש, תשלוט בשוק החשמליות
  • 5.
    רמז_דק 17/01/2024 11:10
    הגב לתגובה זו
    זה בנוסף להמון אי דיוקים ובלבול מכוון בין סתם רכבים חשמליים לטסלה. מן המפורסמות שהחלפים לטסלה זולים פי כמה מחלפים של כל היצרניות. בדקו וחזרו
  • 4.
    כבר החזרתי את כל המחיר של הרכב החשמלי עם החיסבון בדלק (ל"ת)
    מתן 17/01/2024 09:47
    הגב לתגובה זו
  • מוטי 17/01/2024 11:03
    הגב לתגובה זו
    ובשנתיים שאני עם הטסלה כבר התרגלתי לקום כל בוקר לעוד כתבה מלאה בשטויות וחצאי שקרים לגבי טסלה. מבית איגוד כתבי הרכב שהתרגלו לחיות על הכיס של יבואני הרכב הוותיקים שמנסים להתמודד מול הרכב המשתלם בישראל
  • 3.
    טיפש מי שקנה חשמלי.ייתקע עם פח יקר (ל"ת)
    אורית 17/01/2024 05:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לא מוצא שום יתרון ברכישת רכב חשמלי חוץ משמירה על האוזון (ל"ת)
    דש 17/01/2024 05:04
    הגב לתגובה זו
  • עוד יתרון קטן: שמירה על הכיס (של הנהג, לא של היבואן) (ל"ת)
    רמז_דק 17/01/2024 11:06
    הגב לתגובה זו
  • מי שנוסע יותר מ 40000 ק"מ בשנה חוסך המון בעלויות דלק (ל"ת)
    יצחק 17/01/2024 08:04
    הגב לתגובה זו
  • רמז_דק 17/01/2024 11:05
    עלות החשמל שמינית מעלות הדלק. ועוד לא דיברנו על החיסכון בטיפולים (אין בטסלה) בבלמים (כמעט ואין) באגרת רישוי (450 ש"ח) ועוד ועוד
  • 1.
    mtlk 16/01/2024 22:16
    הגב לתגובה זו
    אדם שמשכיר רכב רוצה לעשות בו שימוש מרבי לרוב.כולל נסיעות ארוכות.ולאורך זמן.ולא ירצה להתעסק עם זמן הטענה.מה עוד שכחברה כל כך חזקה.הם יכולים להשיג דילים ממש טובים.עובדה נוספת היא קושי אפשרי בהגת עמדות הטענה כל כך רבות.ואני מניח שכשיש כל כך הרבה מכוניות.גם לרשת המקומית יש מגבלה מעבר לעמדה הספציפית או לאותו בנין.במיוחד עם זה אזור תעשיה.בארץ אפשר גם לחשוב על מחיר החשמל ששונה בין עסקים לבית פרטי.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.