בואינג: האם התקלה האחרונה היא תקלה אחת יותר מדי? מה השוק אומר?
האם חברת בואינג BOEING בבעיה? בשבת האחרונה הודיעה חברת אלסקה איירליינס כי היא מקרקעת 65 מטוסי בואינג 737 MAX לאחר שחלק של אחד המטוסים החדשים שקיבלה נקרע באוויר ואילץ אותה לבצע נחיתת חירום.
המטוס, מדגם 737 MAX-9 שהטיס יותר מ-170 נוסעים ושישה אנשי צוות, נחת בשלום אחרי שדיילות ונוסעים הגדירו את התקלה כ"פירוק" של המטוס, כשחלק ממנו פשוט עף והשאיר פתח גדול בקדמת המטוס. מנכ"ל אלסקה, בן מיניצ'י אמר כי "כל מטוסי בואינג 737 MAX נבדקים וכי המטוסים יוחזרו לשירות רק לאחר השלמת בדיקות תחזוקה ובטיחות מלאות", מיניצ'י הוסיף כי הוא בקשר ישיר עם הרגולטורים ועם אנשי חברת בואינג כדי להבין איך קרתה התקלה.
בעקבות התקלה החליטו גם רגולטורי התעופה האירופיים לקרקע באופן זמני את דגמי בואינג 737 MAX-9. באירופה בסך הכל מילאו אחר הוראות מינהל התעופה הפדרלי, ה-FAA, לקרקע זמנית את מטוס 737 MAX-9, לאחר האירוע בשישי.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בואינג צילום טוויטר
בעקבות החלטת ה-FAA קורקעו 171 מטוסים המופעלים על ידי חברות בארצות הברית או שהיו בתחומה, מה שגרם לביטולן של מאות טיסות, כאשר המובילה מהן היא חברת יונייטד איירלינס לה כ-80 מטוסים מהדגם שקורקע.
המטוסים קורקעו
הנוסעים במטוס לא נפגעו והמטוס הפגוע הצליח לחזור לשדה התעופה בפורטלנד, אורג'י, שם יצאה הטיסה. מינהל התעופה הפדרלי, ה-FAA הודיע כאמור כי בכוונו להבטיח שכל מטוסי ה-MAX 9 ייבדקו לפני החזרה לשירות.
השבוע, רגולטור בטיחות התעופה של האיחוד האירופי, עשה את אותו הדבר. בהודעה שהוציא רגולטור בטיחות התעופה של האיחוד האירופי, (EASA), נכתב כי הם "אימצו את הוראת כשרות אוויר לשעת חירום (EAD) שהונפקה על ידי מינהל התעופה הפדרלי (FAA) בארה"ב עבור תצורה ספציפית של בואינג 737-9 (MAX)".
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
עם זאת, ציינו בהודעתם כי "הפעולה לא משפיעה על כלל המטוסים. למפעילי מטוסי האיחוד האירופי אין מטוסי MAX-9 בציי שלהם, וה-EASA הוסיפה כי גרסאות אחרות של ה-MAX יכולות להמשיך לפעול.
בואינג ואיירבוס מציעות גרסאות שונות במקצת של אותם מטוסים כדי להתאים לצרכי הלקוחות. כל המטוסים מאושרים על ידי רשויות התעופה. כאשר מטוס הסילון MAX 8 הוא הגרסה הנפוצה ביותר של ה-737 MAX.
"במערך הספציפי המכוסה על ידי ההוראה לשעת חירום (ה-EAD), יציאה באמצע תא הנוסעים מוחלפת בפאנל פלאג-אין", נכתב בחלק מהודעת EASA. "תצורת MAX-9 מאומצת בדרך כלל על ידי חברות תעופה שטסות בטיסות בצפיפות נמוכה יותר עם קיבולת נוסעים נמוכה יותר, כאשר היציאה הנוספת הזו אינה נדרשת כדי לעמוד בדרישות בטיחות הפינוי".
רגולטור בטיחות התעופה של האיחוד האירופי ציין כי לרוב מטוסי ה-737 MAX הפועלים פשוט אין את הפאנל שנכשל במטוס אלסקה אייר. החלטת ה-FAA השפיעה על 171 מטוסים באופן ישיר. על ההשפעה של ההחלטה על החברה, ניתן ללמוד מהכמות של המטוסים שקורקעו, ה-MAX 9 היווה כ-20% מ-2023 MAX משלוחים, אך רק כ-2% מצבר ה-MAX.
אנליסטים העריכו כי ישנם כ-220 מטוסי MAX 9 בשירות ברחבי העולם וציינה כי אלסקה אייר השלימה כרבע מהבדיקות שלה ללא "ממצאים". בואינג סיפקה עד היום כמעט 1,400 מטוסי MAX ויש לה כ-4,000 מטוסי MAX בצבר המסירה שלה.
איך השוק הגיב?
בעלי המניות של בואינג צריכים להיעזר בתנודתיות מסוימת במניות ביום שני בבוקר. התקריות של מטוסי ה-MAX מכבידות על המשקיעים. זו לא התקרית הראשונה של בואינג, צריך לזכור כי מטוס ה-737 MAX קורקע ברחבי העולם בין מרץ 2019 לנובמבר 2020 בעקבות שתי תאונות קטלניות שהתרחשו בתוך חמישה חודשים.
עם מחיר של 249 דולר למניה לאחרונה, מניית בואינג עדיין יורדת בכ-44% מהשיא שלה של כ-446 דולר, אליו הגיעה במרץ 2019 לפני האירועים של MAX.
מניית בואינג נמצאת בעלייה של כ-17% במהלך 12 החודשים האחרונים, בעוד שמניותיה של המתחרה איירבוס עלו בכ-20%.
שתי התרסקויות עם 346 הרוגים
בהתרסקויות ההן, החקירה העלתה כי הייתה תקלה בתוכנת בקרת טיסה הידועה בשם מערכת מאפייני התמרון, או MCAS. בשתי ההתרסקויות, טיסת Lion Air 610, וטיסה 302 של אתיופיאן איירליינס, היו מעורבים מטוסי MAX 8.
ה-737 MAX היה מקורקע אז לתקופה של 20 חודשים ברחבי העולם לאחר שתי התאונות הקטלניות ב-2018 וב-2019, בהן נהרגו 346 בני אדם באתיופיה ובאינדונזיה. בואינג עדיין ממתינה לאישור של ה-737 MAX 7 הקטן וה-MAX 10 הגדול יותר. ה-FAA בחנה בקפידה את סדרת ה-MAX ואמרה ב-2021 כי היא עוקבת אחר כל מטוסי ה-737 MAX באמצעות לוויינים.
לאחר שתי ההתרסקויות עד שהמטוסים קורקעו, בואינג הפעילה לחצים גדולים כדי להמשיך ולהטיס את המטוסים. הדגם שמעורב כעת בתקלה הוא דגם מוקטן יותר. נזכיר כי בפעמים הקודמות בואינג. בואינג מסרה כי היא מודעת לאירוע והיא אוספת מידע כשבמקביל "צוות טכני של בואינג מוכן לתמוך בחקירה".
התריעו שבועיים לפני
לפני שבועיים המליצה בואינג לחברות התעופה לבדוק את מטוסי ה-737 MAX שברשותן, לאיתור בורג רופף במערכת ההיגוי של המטוס. מנהל התעופה הפדרלי מסר אז כי הוא עוקב מקרוב אחר הבדיקות וישקול פעולות נוספות בהתבסס על הגילויים.
בואינג החליטה להמליץ על בדיקות לאחר שאחת מהחברות התעופה הבינלאומיות גילתה בורג עם אום חסר בזמן ביצוע תחזוקה שוטפת במנגנון ההיגוי של המטוס, כשזמן קצר לאחר מכן, יצרנית המטוסים גילתה מטוס נוסף שעדיין לא נמסר עם פגם זהה. "הבעיה שזוהתה במטוס המסוים תוקנה", מסרה בואינג. "כאמצעי זהירות אנו ממליצים למפעילים לבדוק את מטוסי ה-737 MAX שלהם ולהודיע לנו על כל ממצא. הודענו ל-FAA וללקוחותינו ונמשיך לעדכן בהתפתחויות".
יצרנית המטוסים המליצה לחברות התעופה לבדוק את מטוסי ה-MAX שלהן תוך שבועיים, כאשר מטוסי ה-737 MAX יוכלו להמשיך לטוס ללא כל חשש, כך טענה אז החברה. החברה ציינה אז בהודעתה כי הייצור והאספקה של המטוסים ימשכו כרגיל. עוד הוסיפה החברה כי הבעיה לא קיימת במטוסי 737 ישנים יותר.יונייטד איירליינס ואמריקן איירליינס, שני לקוחות עיקריים של סדרת ה-MAX, אמרו כי הם לא צופים שלבדיקות תהיה השפעה על הפעילות.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
