מטוס בואינג
צילום: בואינג

בואינג: האם התקלה האחרונה היא תקלה אחת יותר מדי? מה השוק אומר?

בעקבות התקרית בשבוע שעבר בו חלק ממטוס בואינג 737 MAX-9 עף באוויר במהלך טיסה, קורקעו כלל מטוסי 737 MAX-9 גם באירופה; זו לא התקרית הראשונה שבואינג הייתה מעורבת בה. האם האירוע האחרון מהווה תמרור אזהרה למשקיעים?
נחמן שפירא |

האם חברת בואינג BOEING בבעיה? בשבת האחרונה הודיעה חברת  אלסקה איירליינס כי היא מקרקעת 65 מטוסי בואינג 737 MAX לאחר שחלק של אחד המטוסים החדשים שקיבלה נקרע באוויר ואילץ אותה לבצע נחיתת חירום. 

המטוס, מדגם 737 MAX-9 שהטיס יותר מ-170 נוסעים ושישה אנשי צוות, נחת בשלום אחרי שדיילות ונוסעים הגדירו את התקלה כ"פירוק" של המטוס, כשחלק ממנו פשוט עף והשאיר פתח גדול בקדמת המטוס. מנכ"ל אלסקה, בן מיניצ'י  אמר כי "כל  מטוסי בואינג 737 MAX נבדקים וכי המטוסים יוחזרו לשירות רק לאחר השלמת בדיקות תחזוקה ובטיחות מלאות", מיניצ'י הוסיף כי הוא בקשר ישיר עם הרגולטורים  ועם אנשי חברת בואינג כדי להבין איך קרתה התקלה.

 

בעקבות התקלה החליטו גם רגולטורי התעופה האירופיים לקרקע באופן זמני את דגמי בואינג 737 MAX-9.  באירופה בסך הכל מילאו אחר הוראות מינהל התעופה הפדרלי, ה-FAA,  לקרקע זמנית את מטוס 737 MAX-9, לאחר האירוע בשישי. 

בואינג צילום טוויטר

                                בואינג צילום טוויטר​

בעקבות החלטת ה-FAA קורקעו 171 מטוסים המופעלים על ידי חברות בארצות הברית או שהיו בתחומה, מה שגרם לביטולן של מאות טיסות, כאשר המובילה מהן היא חברת יונייטד איירלינס לה כ-80 מטוסים מהדגם שקורקע.

המטוסים קורקעו

הנוסעים במטוס לא נפגעו והמטוס הפגוע הצליח לחזור לשדה התעופה בפורטלנד, אורג'י, שם יצאה הטיסה. מינהל התעופה הפדרלי, ה-FAA הודיע כאמור כי בכוונו להבטיח שכל מטוסי ה-MAX 9 ייבדקו לפני החזרה לשירות.

השבוע, רגולטור בטיחות התעופה של האיחוד האירופי, עשה את אותו הדבר. בהודעה שהוציא רגולטור בטיחות התעופה של האיחוד האירופי, (EASA), נכתב כי  הם "אימצו את הוראת כשרות אוויר לשעת חירום (EAD) שהונפקה על ידי מינהל התעופה הפדרלי (FAA) בארה"ב עבור תצורה ספציפית של בואינג 737-9 (MAX)".

קיראו עוד ב"גלובל"

עם זאת, ציינו  בהודעתם כי "הפעולה לא משפיעה על כלל המטוסים. למפעילי מטוסי האיחוד האירופי אין מטוסי MAX-9 בציי שלהם, וה-EASA הוסיפה כי גרסאות אחרות של ה-MAX יכולות להמשיך לפעול.

בואינג ואיירבוס מציעות גרסאות שונות במקצת של אותם מטוסים כדי להתאים לצרכי הלקוחות. כל המטוסים מאושרים על ידי רשויות התעופה. כאשר מטוס הסילון MAX 8 הוא הגרסה הנפוצה ביותר של ה-737 MAX.

"במערך הספציפי המכוסה על ידי ההוראה לשעת חירום (ה-EAD), יציאה באמצע תא הנוסעים מוחלפת בפאנל פלאג-אין", נכתב בחלק מהודעת EASA. "תצורת  MAX-9  מאומצת בדרך כלל על ידי חברות תעופה שטסות בטיסות בצפיפות נמוכה יותר עם קיבולת נוסעים נמוכה יותר, כאשר היציאה הנוספת הזו אינה נדרשת כדי לעמוד בדרישות בטיחות הפינוי".

רגולטור בטיחות התעופה של האיחוד האירופי ציין כי לרוב מטוסי ה-737 MAX הפועלים פשוט אין את הפאנל שנכשל במטוס אלסקה אייר. החלטת ה-FAA השפיעה על 171 מטוסים באופן ישיר. על ההשפעה של ההחלטה על החברה, ניתן ללמוד מהכמות של המטוסים שקורקעו, ה-MAX 9 היווה כ-20% מ-2023 MAX משלוחים, אך רק כ-2% מצבר ה-MAX.

אנליסטים העריכו כי ישנם  כ-220 מטוסי MAX 9 בשירות ברחבי העולם וציינה כי אלסקה אייר השלימה כרבע מהבדיקות שלה ללא "ממצאים". בואינג סיפקה עד היום כמעט 1,400 מטוסי MAX ויש לה כ-4,000 מטוסי MAX בצבר המסירה שלה.

איך השוק הגיב?

בעלי המניות של בואינג צריכים להיעזר בתנודתיות מסוימת במניות ביום שני בבוקר. התקריות של מטוסי ה-MAX מכבידות על המשקיעים. זו לא התקרית הראשונה של בואינג, צריך לזכור כי  מטוס ה-737 MAX קורקע ברחבי העולם בין מרץ 2019 לנובמבר 2020 בעקבות שתי תאונות קטלניות שהתרחשו בתוך חמישה חודשים.

עם מחיר של 249 דולר למניה לאחרונה, מניית בואינג עדיין יורדת בכ-44% מהשיא שלה של כ-446 דולר, אליו הגיעה במרץ 2019 לפני האירועים של MAX.

מניית בואינג נמצאת בעלייה של כ-17% במהלך 12 החודשים האחרונים, בעוד שמניותיה של המתחרה איירבוס עלו בכ-20%.

שתי התרסקויות עם 346 הרוגים

בהתרסקויות ההן,  החקירה העלתה כי הייתה תקלה בתוכנת בקרת טיסה הידועה בשם מערכת מאפייני התמרון, או MCAS. בשתי ההתרסקויות, טיסת Lion Air 610, וטיסה 302 של אתיופיאן איירליינס, היו מעורבים מטוסי MAX 8.

ה-737 MAX היה מקורקע אז לתקופה של 20 חודשים ברחבי העולם לאחר שתי התאונות הקטלניות ב-2018 וב-2019, בהן נהרגו 346 בני אדם באתיופיה ובאינדונזיה. בואינג עדיין ממתינה לאישור של ה-737 MAX 7 הקטן וה-MAX 10 הגדול יותר. ה-FAA בחנה בקפידה את סדרת ה-MAX ואמרה ב-2021 כי היא עוקבת אחר כל מטוסי ה-737 MAX באמצעות לוויינים. 

לאחר שתי ההתרסקויות עד שהמטוסים קורקעו, בואינג הפעילה לחצים גדולים כדי להמשיך ולהטיס את המטוסים. הדגם שמעורב כעת בתקלה הוא דגם מוקטן יותר. נזכיר כי בפעמים הקודמות בואינג. בואינג מסרה כי היא מודעת לאירוע והיא אוספת מידע כשבמקביל "צוות טכני של בואינג מוכן לתמוך בחקירה".

 

התריעו שבועיים לפני 

לפני שבועיים המליצה בואינג לחברות התעופה לבדוק   את מטוסי ה-737 MAX שברשותן, לאיתור בורג רופף במערכת ההיגוי של המטוס. מנהל התעופה הפדרלי מסר אז כי הוא עוקב מקרוב אחר הבדיקות וישקול פעולות נוספות בהתבסס על הגילויים.

בואינג החליטה להמליץ על בדיקות לאחר שאחת מהחברות התעופה הבינלאומיות גילתה בורג עם אום חסר בזמן ביצוע תחזוקה שוטפת במנגנון ההיגוי של המטוס, כשזמן קצר לאחר מכן, יצרנית המטוסים גילתה מטוס נוסף שעדיין לא נמסר עם פגם זהה. "הבעיה שזוהתה במטוס המסוים תוקנה", מסרה בואינג. "כאמצעי זהירות אנו ממליצים למפעילים לבדוק את מטוסי ה-737 MAX שלהם ולהודיע לנו על כל ממצא. הודענו ל-FAA וללקוחותינו ונמשיך לעדכן בהתפתחויות". 

יצרנית המטוסים המליצה לחברות התעופה לבדוק את מטוסי ה-MAX שלהן תוך שבועיים, כאשר מטוסי ה-737 MAX יוכלו להמשיך לטוס ללא כל חשש, כך טענה אז החברה. החברה ציינה אז בהודעתה כי הייצור והאספקה של המטוסים ימשכו כרגיל. עוד הוסיפה החברה כי הבעיה לא קיימת במטוסי 737 ישנים יותר.יונייטד איירליינס ואמריקן איירליינס, שני לקוחות עיקריים של סדרת ה-MAX, אמרו כי הם לא צופים שלבדיקות תהיה השפעה על הפעילות. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)

הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם

עוזי גרסטמן |
נושאים בכתבה קזחסטן

קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?

קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי. 

היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה. 

התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.

צמיחה של 6% 

כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.