BYD
צילום: BYD

רכבי BYD נמכרים יותר מטסלה; אז למה השווי שלה הוא רק עשירית מטסלה?

יצרנית הרכבים החשמליים הסינית מכרה יותר משלושה מיליון כלי רכב אשתקד ודחקה את טסלה מההובלה בה החזיקה יותר מעשור
נחמן שפירא | (8)

יצרנית הרכבים החשמליים הסינית BYD מצליחה לעקוף את טסלה. האם 2024 תבשר את הכתרתה של המלכה החדשה של הרכבים החשמליים?

יצרנית ה-EV מכרה יותר משלושה מיליון כלי רכב חשמליים בשנת 2023. יצרנית הרכב הסינית מוכרת הן רכבים חשמליים בעלי סוללות והן היברידיות פלאג-אין.

BYD עקפה את טסלה והיא כעת  החברה שמוכרת את הכמות הגדולה ביותר של כלי רכב חשמליים בעלי סוללות. יצרנית הרכבים הסינית דחקה את טסלה מהמקום בו החזיקה במשך יותר מעשור, מאז הצגת דגם S סדאן היוקרתי בשנת 2012.

BYD צילום אתר חברה

      BYD עוקפת את טסלה. צילום אתר חברה

BYD הודיעה היום על מסירות של כ-526,000 כלי רכב חשמליים, מבוססי סוללה,  ברבעון הרביעי של 2023, וזאת לעומת כ-432,000 שנמסרו ברבעון השלישי של 2023. טסלה מסרה רק 435,000 יחידות ברבעון השלישי, וברבעון הרביעי צפויה למסור  רק 480,000 יחידות.

 BYD מייצרת גם רכבי סוללה חשמליים, או BEVs, וגם היברידיות פלאג-אין. BYD מכרה יותר מכוניות מטסלה בפעם הראשונה ברבעון השני של 2022, אבל טסלה חזרה להוביל. מאז למעשה, היא רודפת אחרי טסלה אחר הכתר של חברת הרכבים  החשמליים הגדולה ביותר. אגב, גם בארץ BYD מובילה בתחום הרכב החשמלי כשטסלה מוכרת בקושי מחצית מהיקף המכירות שלה. 

 

 

איך עקפה את טסלה?

יצרנית הרכבים החשמליים הסינית הצליחה לעקוץ את טסלה במסירות בזכות שימוש במחיר סביר. כלי הרכב שלה נמכרים מתחת ל-30,000 דולר ליחידה בממוצע. כאשר, רכבי טסלה עדיין נמכרים בממוצע של למעלה ל-40,000 דולר ליחידה, גם אחרי כל הפחתות המחירים של 2023. טסלה ככל הנראה תשמור על הבכורה בסיכום המסירות של BEVs בכל 2023 כאשר בסיכום השנה היא  אמורה למסור כ-1.8 מיליון יחידות. BYD סיפקה בכל שנת 2023 כ-1.6 מיליון BEVs. בסך הכל, BYD סיפקה בשנה האחרונה יותר מ-3 מיליון מכוניות נוסעים לראשונה. אך טסלה עדיין מנצחת את BYD בצעדי ענק בקטגוריה אחרת: שווי שוק.

מסרה יותר רכבים אבל שווה רק עשירית מטסלה

מאסק צילום טויטר מאסק. מכר פחות אבל עדיין שווה פי עשר. צילום טוויטר

מניית טסלה שווה כ-800 מיליארד דולר. מניות BYD שוות כ-80 מיליארד דולר,  BYD עלתה  בכ-8% בשנת 2023.

מניית טסלה עלתה ב-102% לאחר ירידה של 65% בשנת 2022.  עבור מניית טסלה, הירידה ב-2022 הייתה רק הפעם השנייה שבה המנייה יורדת בשנה קלנדרית מאז ההנפקה של החברה ב-2010. המניות עלו ב-740% בשנת 2020. זו הייתה השנה שבה החלה טסלה למכור את דגם Y שאמור להסתיים ב-2023 כמכונית הנמכרת ביותר על פני כדור הארץ.

קיראו עוד ב"גלובל"

הדגם Y היה להיט ענק. הצמיחה של BYD מראה שהדגם הבא של טסלה צריך להיות BEV במחיר נמוך יותר. זה מה שהחברה תכננה, אבל מתי היא תעלה לכבישים זו עדיין תעלומה.

עלייה הדרגתית

אם נלך חודש אחורה נראה שהחברה עולה בעקביות במסירות. החברה מסרה בנובמבר מעט יותר מ-301,000 כלי רכב, עלייה של כ-31% משנה לשנה. מתוכם היו קצת יותר מ-170,000 כלי רכב חשמליים מבוססי סוללה, או BEV, עלייה של כמעט 50% משנה לשנה. BYD סיפקה גם כ-131,000 כלי רכב היברידיים פלאג-אין. בחודשיים הראשונים של הרבעון הרביעי, BYD סיפקה כמעט 336,000 רכב BEV, עלייה של כ-55% משנה לשנה.

מפעל BYD צילום אתר חברה     מפעל BYD צילום אתר חברה

עד חודש נובמבר, BYD סיפקה כמעט 2.7 מיליון רכבים ב-2023, כולל כמעט 1.4 מיליון BEVs. בסיכום 2023 יצרנית הרכבים הסינית סיפקה 1.6 מיליון BEVs, לעומת כ-911,000 בשנת 2022. טסלה לעומת זאת צפויה למכור כ-1.8 מיליון רכבים, עלייה מכ-1.3 מיליון שנמכרו ב-2022. בוול-סטריט מתרשמים מ-BYD, כ-94% מהאנליסטים המסקרים את החברה דירגו אותה ב-"קנייה". לעומת זאת לטסלה רק כ-44% מהאנליסטים נתנו המלצת קנייה.

סיבה אפשרית אחרת להבדל בדירוגים היא העובדה שטסלה נסחרת במכפיל רווח עתידי של 60, בעוד BYD עם 15. מכפיל הרווח העתידי שימש כגורם העיקרי להמלצת הקנייה של BYD מאנליסט ג'יי פי מורגן, מורגן ניק לאי. לאי נתן מחיר יעד של 70 דולר למנית החברה. "רווחיות שיא לעומת הערכת שווי נמוכה", כתב לאי, שצופה כי BYD תשמור על שולי הרווח החזקים שלה ברבעונים הקרובים.

88 מיליארד שקל

טסלה

     טסלה. עדיין הבכירה. צילום טסלה

בדוחותיה לרבעון השלישי רשמה BYD רווח גולמי של כ-22%, לעומת כ-19% ברבעון השלישי של 2022. BYD צפויה להרוויח כ-88 מיליארד דולר בשנת 2023, מה שמסתכם בכ-29,000 דולר לכל מכונית שנמכרה. אותו חישוב עבור טסלה מניב כ-54,000 דולר. BYD מוכרת יותר רכבים במחיר נמוך יותר. טסלה עדיין לא מייצרת מוצרים דומים. הרכב הזול ביותר שלה, דגם 3, מתחיל בכ-37,000 דולר בסין. על מנת להגן על נתח השוק, טסלה תצטרך להרחיב את מערך המוצרים שלה. היא מתכננת לעשות זאת עם רכב במחיר נמוך יותר שאמור להגיע לרחובות בסוף 2024 או 2025.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מאיר 02/01/2024 21:34
    הגב לתגובה זו
    ואז דברו למנורה, היזהרו היזהרו
  • 6.
    סתם אחד 02/01/2024 20:54
    הגב לתגובה זו
    מי קונה מניות סיניות? מחר הממשלה תקום עם פקודה והעסק נעלם
  • 5.
    אריה 02/01/2024 18:23
    הגב לתגובה זו
    בלי יותר מדי דוגמאות.. aple vs samsung.. אנחנו ניפגש בעוד כ 4-5 שנים..ראו כתבתי
  • 4.
    מכונאי 02/01/2024 18:12
    הגב לתגובה זו
    הכל בועה במניות נאסדק 100
  • 3.
    משה 02/01/2024 16:48
    הגב לתגובה זו
    באיזה בורסה היא נסחרת?לא מצליח לקנות בדיסקונט?
  • וול סטריט: BYDDF (ל"ת)
    מאור 02/01/2024 21:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    למאסק יש ערך מוסף של חברות שמקדמות טכנולוגיות תחת טסלה. (ל"ת)
    מר בין 02/01/2024 15:59
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סווינגר 02/01/2024 14:39
    הגב לתגובה זו
    ובעתיד תמכור הרבה יותר מרכבים ותחנות אגירת אנרגיות ועמדות טעינה. כל זה מגולם במחיר..
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות מתונות. המגמה החיובית מציבה את השווקים האמריקאיים בכניסה לחופשת חג המולד באווירה אופטימית יחסית, גם על רקע מחזורי מסחר קטנים ופעילות חלקית הצפויה בימים הקרובים.

מדד דאו ג’ונס הוביל את העליות עם התחזקות של 0.6%, והתקרב אף הוא לרמות שיא חדשות. מדד S&P 500 הוסיף כ־0.3%, בעוד שמדד נאסד”ק, שבו משקל גבוה למניות טכנולוגיה, רשם עלייה מתונה יותר של 0.2%. המסחר התקיים במתכונת מקוצרת לקראת חג המולד, כאשר ביום חמישי לא יתקיים מסחר כלל.

המשך העליות מגיע למרות נתוני מאקרו חזקים יחסית, שמיתנו את הציפיות להורדות ריבית מהירות מצד הפדרל ריזרב. נתון התמ”ג לרבעון השלישי הצביע על קצב צמיחה שנתי של 4.3%, גבוה מהתחזיות, בעיקר בזכות צריכה פרטית חזקה. בעקבות זאת ירדו ההסתברויות להורדת ריבית כבר בינואר, אם כי השוק עדיין מתמחר שתי הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה.

נתונים נוספים סיפקו תמונה מעורבת של הכלכלה האמריקאית. מספר דורשי האבטלה החדשים ירד זה השבוע השני ברציפות, נתון המעיד על שוק עבודה יציב, אך במקביל נמשכת היחלשות במדדי אמון הצרכנים. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שממשיכה לצמוח, אך בקצב שעלול להקשות על הבנק המרכזי להקל במדיניות המוניטרית.

בשווקים אחרים נרשמה תנודתיות חדה יותר. מחירי הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, לפני שהתמתנו, בעוד שמחיר הנפט התייצב לאחר עליות בימים האחרונים. במניות בלטה אינטל בירידה מתונה, לאחר דיווחים כי אנבידיה עצרה ניסוי בתהליך ייצור מתקדם של החברה. בסך הכול, השווקים מסיימים את התקופה שלפני החג במגמה חיובית, אך עם רגישות גבוהה לנתוני מאקרו ולציפיות הריבית לשנה הקרובה.